Wat houd de korste nacht in?

In kindertaal. Wat houd het in? Betekend het bijvoorbeeld dat het11 uur donker word en 2 uur weer ligt zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Deze nacht is het toevallig de kortste nacht.
De zon gaat maar voor een duur van 7h29 onder.
Dwz dat de zon het langst van al schijnt (tot 22h00) en morgenvroeg het vroegst (5h29) van gans het jaar opkomt.
Daardoor is het morgen ook de langste dag van het jaar omdat de zon dan 16h31 schijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tijden zijn wel afhankelijk van waar je woont. Hier in Groningen is de zon ondergegaan om 22:04 en komt hij om 05:06 alweer op; slechts een nacht van vijf uur en twee minuten.
Leuk detail: als we nog verder naar het noorden gaan, bijvoorbeeld naar Tromsø, dan zien we dat de zon daar helemaal niet meer ondergaat: het is daar nu 24 uur per dag licht.
Kijk eens met dat kind naar dit filmpje: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060208_dagennacht01

Met onderstaande tekst:
De aarde draait om de zon, net als de 8 andere planeten van ons zonnestelsel. De zon verwarmt en verlicht de aarde, en is onmisbaar voor het leven hier. De zonnestralen kunnen nooit de hele aarde tegelijk verlichten. Als de ene helft verlicht wordt, ligt de andere helft in de schaduw.

Maar de gréns tussen waar het dag is en waar nacht verschuift de hele tijd. En dat komt omdat de aarde draait. Op iedere plek is het daardoor een periode dag - en een periode nacht.

Nou is het zo dat de aarde een beetje scheef staat ten opzichte van de zon. Daardoor ligt in december het noordelijk halfrond van de zon afgekeerd. In het meest noordelijke gebied is de zon dan helemaal niet te zien. Zelfs midden op de dag is het hier zo goed als donker. We noemen dat de 'poolnacht'.

Terwijl het op de noordpool donker is in december, krijgt Antarctica - de Zuidpool - juist wél volop licht. De zon is hier in december altíjd te zien, dag én nacht. Dít is wat ze zien op de Zuidpool, midden in de nacht. De zon staat nét boven de horizon, maar gaat niet onder. We noemen dat de 'middernachtzon' of 'pooldag'.

Europa krijgt de meeste zon in juni. Dan schijnt de zon op het nóordelijk halfrond en hebben we lange dagen en korte nachten. In december zien we de zon veel minder in Europa. We hebben dan kórte dagen en lange nachten. De zon staat dán namelijk op het zuídelijk halfrond gericht.