Hoe komt dat de zon al miljarden jaren nooit afwijkt bij de opgang en ondergang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon heeft weinig te maken met de zonsopgang en zonsondergang, dat komt door de plek waarop jij je op aarde bevindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je 'niet afwijkt'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon gaat niet op en onder, de draaiing van de aarde en de positie waar je op de aarde bent zorgt ervoor dat je hem wel of niet ziet. De draaiing van de aarde is niet constant (minimale afwijkingen) en hij gaat steeds langzamer (als ik het goed zeg).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaan we steeds langzamer? Dan moeten we misschien eens allemaal naar het westen rennen om de aarde een zetje te geven.;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘niet afwijkt’?
Dat de zon een eens een keer een dagje overslaat, achtjes gaat draaien of opeens in het westen opkomt en in het oosten ondergaat?

Antwoorden (1)

Ik interpreteer de vraag als dat je bedoelt dat de zon op een voorspelbare manier opkomt en ondergaat. In de loop der tijden is namelijk de draaisnelheid van de aarde, en daarmee de duur van de dag, steeds langer geworden. Dit komt omdat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert. De stand van deaardas verandert ook wat ook van invloed is opmzons opkomst en ondergang. Dit geheel houdt zich echter wel aan de bijbehorende natuurwetten en is daarmee zeer voorspelbaar.