volgens mij is dat exact hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is hetzelfde
"Scheikunde of chemie is een natuurwetenschap die zich richt op de studie van samenstelling en bouw van stoffen"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chemie is een andere naam voor scheikunde (of scheikunde een ander naam voor chemie). Hiermee wordt gewoon hetzelfde bedoeld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nauwelijks onderscheid tussen beide termen, net zoals natuurkunde/ fysica, wiskunde/ mathematiek, etc.

De term -kunde wordt op school gebruikt om het leergebied aan te geven. In de praktijk zijn beide termen zo goed als synoniem geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Chemie

Chemie komt van het woord 'alchemie' met het Arabische lidwoord uit het Arabische 'al-kimyia'. Vroegste gelijkenis door Diocles/Dioclianus opgeschreven in een van zijn keizerlijke decreten rond 300 voor Christus in het Griekse woord van het Griekse dat 'vrucht of sap' betekent. Toen ik via google hierop zocht, zag ik dat dit op de website http://www.levity.com/alchemy/islam01.html enigszins ter discussie staat, maar op http://en.wikipedia.org/wiki/Alchemy_and_chemistry_in_medieval_Islam verwijst het steevast naar het Arabische 'zwart' en dus naar de steen der Wijzen.

Zelf ben ik een beetje thuis (voor zover mogelijk, want de kerndocumenten van al-chemie en de steen der wijzen, zijn eigenlijk nooit meer teruggevonden), maar gaat de leer zeker terug naar de tekst die ik al lang op http://www.logocom.be/alchemie.htm aan het onderzoeken ben, maar die volgens steeds meer bronnen ouder lijkt dan al de meeste Westerse EN Arabische bronnen eerst leken aan te geven: De Tabula Smaragdina.

Met 'chemie' zit je dus juist bij de Engelse talen en zowel bij de anorganische scheikunde (bijv. zoeken naar de Steen der wijzen of om goud te maken) als eventueel ook bij de organische scheikunde, als de Grieken het juist hebben dat het over plantensappen gaat en dus ook de geneeskundige werking daarvan, tot aan de heksenvervolging in de Middeleeuwen dus en de huidige apothekers en dus ook geneeskunde.

2. Scheikunde komt van een heel andere woordgebruik. Het gaat over de kunst van het 'scheiden' van stoffen, en dat sluit iets beter aan bij NA 1700 waar de alchemie een wetenschap werd onder de naam 'chemistry', maar toch een eigen route nam en zich beperkte tot het onderzoek naar de stoffen. Dat het onderscheid NU (2012) zoek raakt, bewijst het Nederlandse artikel http://nl.wikipedia.org/wiki/Anorganische_chemie dat een echt uiterst flauw afkooksel is van het Engelse op http://en.wikipedia.org/wiki/Inorganic_chemistry.

Als je 'chemie' zegt, heb je het dus over de 'magie' van dode en levende materie zoals de oermens al zocht. Als je het woord 'scheikunde' uitspreekt, zullen de meeste luisteraars aanvoelen dat je het eerder over je de recente 'wetenschap' hebt waarbij men denkt alles te kunnen uitleggen en 'kunde' bereikt na het ontleden door 'scheiden'.

Als je dit verschil niet aanvoelt, voedt je het Nederlandstalige artikel en raak je verder af http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_chemistry#History