Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

leren dove kinderen net zo gemakkelijk lezen en schrijven?

Als dove kinderen woorden leren lezen, dan weten ze toch niet waar de letters naar verwijzen (een bepaalde klank)? Is het dan niet moeilijker om te leren lezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dove kinderen leren moeilijker lezen. De methodiek is ook anders. Een van de methoden is dat de kinderen veel spreekles krijgen, zodat ze weten welke mondstanden bij de klanken horen. In de les krijgen ze les in kleine groepen (kinderen zitten aan een halfronde tafel, leerkracht aan de lange kant ertegenover. Zo kan iedereen elkaar aankijken). In de klas spreken de kinderen met elkaar onder leiding/begeleiding van de leekracht, zodat ze woorden rond een bepaald thema op 'natuurlijke wijze' leren. De leerkracht vat die gesprekken samen op het bord. (Pietje zegt: 'Ik ben naar het zwembad geweest.' Truusje zegt: 'Was het daar druk?' Pietje zegt: 'Ja, er waren veel mensen." Naderhand gaat men 'reflecteren' op die gesprekken en worden er taaloefeningen mee gedaan. Bijv.: 'Truusje vroeg aan Pietje of het druk was op het zwembad'. (Een indirecte zin maken van een directe.) Het kost veel tijd in ieder geval veel meer tijd om te leren lezen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ze leren veel moeilijker lezen en schrijven omdat er eerst iets tussen zit. Vaak eerst de volledige gebarentaal en daarna pas het Nederlands.

Wanneer slechthorende of dove kinderen
met een CI (cochleair implantaat: http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/ci) beginnen met lezen, is hun
mondelinge taalvaardigheid vaak nog niet
zo goed als die van hun horende leeftijdgenootjes.
Dove kinderen -met of zonder
CI- leren vaak eerst of ook de Nederlandse
Gebarentaal (NGT) omdat die wel volledig
toegankelijk is. Met NGT als basis maken zij
zich vervolgens de Nederlandse taal eigen.
Op het moment dat ze leren lezen, moeten
ze dus ook het Nederlands nog grotendeels
onder de knie krijgen.
De taalontwikkeling van dove kinderen met
een CI is min of meer vergelijkbaar met die
van slechthorende kinderen: het gesproken
Nederlands staat weliswaar dichter bij hen
dan bij dove kinderen zonder CI, maar toch
missen zij vaak nuances of ‘stukjes’, zodat ze
veel moeite moeten doen om te begrijpen
wat er gezegd wordt.
Zowel dove als slechthorende kinderen
hebben dus een andere beginsituatie voor
het leesonderwijs dan horende kinderen,
die hun kennis van en ervaring met het
mondelinge Nederlands gebruiken om
betekenis te geven aan de letters die ze
hebben omgezet in klanken.
Dove kinderen met of zonder CI moeten
andere strategieën inzetten om te gaan
begrijpen wat al die letters betekenen: zij
zullen de betekenis van elk geschreven
woord moeten leren, en koppelen aan de
betekenis die ze vaak al kennen in NGT. Ze
maken vaak ook gebruik van vingerspelling
naast of in plaats van verklanken, wat
horende kinderen vanzelfsprekend doen.
Ouders kunnen veel doen om hun dove
kind te helpen met leren lezen. Deze brochure
laat zien hoe een doof of slechthorend
kind leert lezen en welke rol ouders
daarbij kunnen spelen.
Lezen is belangrijk!
Door te lezen krijgt een kind informatie
over de wereld, het leert begrijpen hoe
dingen werken, wat de betekenis is van
wat er gebeurt, en hoe mensen met
elkaar omgaan. Als je gebruik kunt maken
van geschreven taal kun je niet alleen je
kennis vergroten, maar ook bijvoorbeeld je
fantasie ontwikkelen.

Meer informatie in de bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding