Kan iemand mij een kleur laten zien die ik niet kan zien?

Het menselijk oog kan niet alle kleuren zien, maar hoe zien die kleuren er dan uit als je ze niet kan zien?
Zijn ze grijs, wit of zwart?
Stel ,je bezit een auto, die in een kleur gespoten is die je niet kan zien, wat zie je dan?
Grijs? Of zie je de auto niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet zo handig, een onzichtbare auto in het verkeer ;)

Het beste antwoord

Een kleur die je niet kunt zien is als een toon die je niet kunt horen.

Elke kleur heeft een frequentie (of golflengte  --  frequentie en golflengte zijn direct aan elkaar verbonden). Rood heeft een lage frequentie, blauw een hoge. Nog lager dan rood is infrarood, maar dat kun je niet zien. Een voorwerp dat *alleen* infrarood afgeeft, ziet er voor ons zwart uit. Nog hoger dan blauw is violet, en nog hoger is ultraviolet - en ook dat kunnen wij niet zien. Een voorwerp dat *alleen* ultraviolet afgeeft, is voor ons zwart.

Een voorwerp dat geel én infrarood afgeeft (zoals een willekeurig geel voorwerp ook echt doet), is voor ons gewoon geel. Het infrarode deel is voor ons immers onzichtbaar. Het is er wel, maar voor ons is het alsof het er niet is.

Een voorwerp dat groen en ultraviolet afgeeft, is voor ons ook puur groen.

Vergelijk het met een hondenfluitje. Dat geeft een toon af die zo'n hoge frequentie heeft, dat wij die toon niet kunnen horen. Voor ons is dat fluitje dus stil.

Een fluitje dat een (hoorbare) toon van 1000 Hz afgeeft, én een ultrasone toon die wij dus niet kunnen horen, klinkt voor ons net zo als een fluitje dat alléén die 1000 Hz afgeeft.

Hetzelfde voor infrasoon geluid: dat heeft een te lage frequentie om hoorbaar te zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder en geheel juist... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord wilde ik graag horen, bedankt +1

Andere antwoorden (12)

Het menselijk oog kan alle kleuren zien. Althans binnen het waarneembare spectrum van het oog. Kleuren die daarbuiten vallen zul je nooit zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvullling: je auto geeft ook kleuren af die je niet kunt zien. Maar wat overblijft zijn de kleuren waar je oog gevoelig voor is. Dat noemen wij mensen 'de kleur'.
AWM
14 jaar geleden
Dan zie je alles wat er onder de onzichtbare laag zit. Een onzichtbare kleur heeft geen kleur of bestaat eigenlijk niet. Als iets nl. een kleur heeft, kan je 't zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voorbeeld van kleuren die je niet kunt zien zijn natuurlijk al bekend uit het kleurenspectrum, infrarood en ultraviolet. Ik zou niet weten hoe kleuren eruit zien die je niet kan zien, ik heb wel eens tijdens een meditatie een kleur mogen zien die ik niet kende die ik nog nooit had gezien.. kan ook moeilijk uitleggen wat voor een kleur het was, in mijn beleving was het een lila/roestbruine kleur.. heel apart 2 kleuren die niet echt bijelkaar liggen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel degelijk...

Doe je ogen dicht en sla een beetje hard op je ogen (begin heel zachtjes, moet geen pijn doen hoor) maar als je dat steeds een beetje harder doet, (nogmaals zonder dat het pijn gaat doen) dan zie je iets gebeuren...
Dan zie je kleuren die je niet kunt ZIEN...

Maar anders kan het niet...

Waar jij op doelt zijn kleuren die niet als dusdanig gezien worden, je hersens maken er een "best guess" van... Een beste benadering, zo zou ik het vertalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te visualiseren kun je kleuren zien die je normaal niet kan zien. Staar 30 seconden naar een rood object en doe dan je ogen dicht. Het object zie je nu als groen of blauw voor je geestesoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zie je even de complementaire kleur, dat is wat anders, maar het klopt wel wat je zegt...
Interessante vraag! Kleur is afhankelijk van welke golven worden waargenomen of weerkaatst. In de schemering is een rode stoel dan niet rood, maar een bepaalde grijstint. Het is ook afhankelijk van je eigen waarnemingsvermogen. Kleurenblinden zien een bepaalde kleur ook anders, of kunnen ze niet van elkaar onderscheiden. Maar wat ik me vaak afvraag is of iedereen kleuren wel op dezelfde manier ziet. We noemen de lucht allemaal blauw, maar betekent dit dan ook dat we hem op dezelfde manier waarnemen? Misschien ziet iemand anders deze wel zoals ik bv paars zie, en heeft deze persoon geleerd dat deze kleur blauw is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja, even een toevoeging om ook echt bij je vraag te blijven. Ik denk niet dat je die auto in dat geval niet zou zien, dat lijkt me nogal sterk omdat het dan allang zou zijn gebeurd dat iemand door een niet waarneembaar object zou zijn aangevallen. Ik denk eerder dat je dan een andere kleur waar zou nemen dan een ander, die die kleur wel kan waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleuren die de mens niet kan zien, bevinden zich aan de buitenkant van het spectrum. Dat zijn aan de ene kant infrarood (die we kunnen waarnemen als warmte en met een speciale camera kunnen laten 'oplichten') en aan de andere kant ultraviolet (dat we helemaal niet kunnen waarnemen, maar waar we wel de effecten van kunnen zien als we bijvoorbeeld te lang in de zon liggen.)
Voor ons ook hebben die kleuren geen kleur, wij kijken er als het ware 'dwars doorheen'. Ik kan je hier dus onmogelijk infrarood of ultraviolet laten zien. Het is dan ook onmogelijk ons bij die kleuren iets voor te stellen. Ook ultraviolet gebruiken we overigens wel voor opnamen van onderwerpen die we normaal niet of moeilijk kunnen waarnemen, vooral sterrenstelsels. Wij zien ze dan echter weergegeven in voor ons zichtbare / ons bekende kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is afhankelijk van de soort kleurenblindheid die je hebt.

Op de volgende link zie je elke keer een standaard aantal kleuren en ernaast kleuren die mensen zien met een afwijking hiervan.
Het is niet heel simpel te omschrijven 'wat' ja dan anders ziet.

Toegevoegd na 30 minuten:
ja=je

Ik ging er wel even van uit dat je zelf niet kleurenblind bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleur van een normaal ruit is niet te zien bijvoorbeeld..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn wat dat betreft net zoals een monitor of een printer.

Wij zien alleen de kleuren die we kunnen zien.

Alle andere kleuren vertalen we naar kleuren die we kunnen zien.
Kleuren die we niet kunnen zien, hebben we geen weet van hoe die eruit zien. (iemand die nog nooit een boot gezien heeft, weet niet dat de boot een boot is).

Ons kleurenspectrum is een ander spectrum dan de werkelijkheid, en dan die van een monitor, printer en camera.
We kunnen nooit exact de juiste kleuren zien. Dit is altijd een vertaling naar ons eigen spectrum.

----

Daarnaast is er nog optisch bedrog.

Als je een egaal grijs vlak neemt. Dan is dit grijs lichter als je het naast een donkerder grijs vlak legt. En donkerder dan als je het naast een lichter grijs vlak legt.
Zo ook met verschillende soorten kleuren.

(De vlakken in de afbeelding zijn echt egaal, maar je oog ziet wat anders).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dat niet een beetje hetzelfde zijn als met kleurenblindheid?Je ziet andere tinten, veelal op elkaar gelijkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kleuren zijn dus ook niet te benoemen omdat ze gewoonweg niet gezien worden... Dus welke kleur je dan zult zien? Verzin zelf maar een naam..!

Toegevoegd na 1 uur:
Goeie vraag trouwens