Maakt GV je slimmer?

IQ is natuurlijk een ontzettend relatief iets maar omdat het de gewoonte is om die te meten aan wat taal en rekentestjes vroeg ik me af:
Bij BNN of iets dergelijks heb je ééns per jaar de jaarlijkse IQ-test waarbij er allemaal verschillende vakken met een specifieke groep verdeeld zijn met bijvoorbeeld: studenten, domme blondjes, boeren, mensen die net seks hebben gehad enz.
Wat nou als er een vak was met alleen maar fanatieke GV'ers? zouden die er goed uit komen omdat ze hier ontzettend veel informatie lezen of zouden ze er gemiddeld juist slechter vanaf komen omdat de mensen die hier fanatiek vragen stellen en beantwoorden juist gemiddeld een lager 'IQ' (<--- zet hem tussen haakjes want ik geloof er niet zo in) hebben dan de andere vakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht een idee voor GV om hier een IQ test te plaatsen die je maar 1 keer kan doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omdat de mensen die hier fanatiek vragen stellen en beantwoorden juist gemiddeld een lager ‘IQ’ hebben" Waar baseer je dit op?

Het beste antwoord

GV heeft eigenlijk niets met intelligentie te maken maar meer met ervaringen of interesses die je deelt. Je geeft ook alleen antwoord op die vragen die jou interesseren en/of waar je iets van weet. Als je intelligent bent begrijp je alles snel en leer je makkelijk omdat je het meteen ook snapt. Als er een groep GVers bij de IQ-test zou zitten, die goed in taal zijn en er zouden veel taalvragen in zitten, zouden we goed scoren. Zitten er dan veel ruimtelijk inzicht of rekenvragen bij, zouden we bij de laagste categorie zitten. Zijn er alleen intelligente mensen, dan zouden die in alle categorieën goed scoren.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zijn de vragen altijd redelijk verdeeld
amc
14 jaar geleden
Ja, maar er zijn categorieën en de meesten beantwoorden alleen die categorie waar ze hun interesse in hebben. Het heeft ook geen zin een vraag over bijv. computers te beantwoorden als je er zelf niets van snapt omdat je niet technisch bent of omdat het je niet interresseert.
amc
14 jaar geleden
Ik begrijp je verkeerd, sorry. Je bedoelt dat de vragen v.e. Iq-test redelijk verdeeld zijn. Ja,dat is wel waar, maar als je goed bent met rekenen scoor je bijv. ook goed met ruimtelijk inzicht, want dat is in feite ook een manier van rekenen. Als wij in het GV.ploegje veel vrouwen zouden hebben zitten , zijn we in het algemeen beter taalkundig onderlegd, bij mannen is het rekengebeuren vaak beter.Je zou dus voor een IQ-test niet zomaar een willekeur van GVers moeten nemen maar een geselecteerde groep die zowel taal-als rekenkundig goed zijn, die zijn dan ook meestal intelligent.

Andere antwoorden (12)

zie vorige vraag.
een beetje dezelfde als die van jou..

http://www.goeievraag.nl/vraag/geleerd.13072
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste babyfaced. ik heb er echt een hekel aan wanneer mensen linken naar een eerder gestelde vraag die er op lijkt. ten eerste ga ik niet door de archieven spitten om te kijken of er een vraag is die lijkt op de vraag die ik wil stellen. ten tweede willen de perspectieven van mensen nog wel eens van veranderen. ten derde zijn het niet dezelfde mensen die reageren. dank je voor je begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"dank je voor je begrip", want een arrogantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat*
Niet zozeer slimmer, maar je 'totaalbeeld' wordt ruimer.
Dat gegeven, aangevuld met diegene die een specialisatie hebben, maken we een goede kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat algemene kennis betreft, zouden heel wat GV'ers een heel eind komen.
Alleen beperken die IQ-tests op BNN zich meestal tot rekenvragen, en het herkennen van vormen.
In dat opzicht is er niets zinnigs te zeggen over de uitslag van de gemiddelde GV'er.
AWM
14 jaar geleden
Elke keer als je goed moet nadenken om een goed antwoord te vinden en te formuleren wordt je ongetwijfeld een beetje slimmer.
Hoe GVers het tussen Bnners zouden doen weet ik niet, maar ik denk niet slechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt niet slimmer door de weetjes en de feiten, wel van het formuleren van de vragen en het bedenken van goede antwoorden. Dus je wordt er wel beter van, maar kijk uit, veel antwoorden worden gegeven voor de punten en dan is de waarheid vaak ver te zoeken. Altijd kritisch blijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat je de slimheid al van jezelf hebt,en dat is bij ieder mens anders,maar GV maakt je completer,ook omdat je vaak achter dingen aangaat,waar je ander nog nooit aan gedacht hebt dmv de vragen die gesteld worden,je zoekt dingen op,waar je anders nooit naar zoekt,en als je antwoorden geeft ,dan moet je denken,en dat is goed voor je ,dan ontwikkel je zelf ook wat,dus je krijg meer ervaring,zo vindt ik het ook belangrijk dat je de krant leest en de nieuwsberichten volg,dat is gewoon algemene ontwikkeling,en daar heb mijn inziens profijt van,je kunt dan ten alle tijden over iets mee praten,zelfs hier op GV.
nee iedereen heeft zijn speciale kwaliteiten,de een meer als de ander als ik af en toe de antwoorden van sommigge mensen zie,dan denk ik hoe kom je erop,in positieve zin dan,knap,maar van deze site wordt je in ieder geval zeker niet dommer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal er niet intelligenter van worden.
Maar je algemene kennis zal wel breder worden.
Alhoewel je er altijd rekening mee moet houden dat niet alle antwoorden op vragen, juist beantwoord zijn.
Maar wel een grote kans dat een vak met GV'ers hoog scoren, gezien sommige antwoorden die je wel eens leest, maar de kandidaten zullen dan wel goed gescreend moeten worden want uiteraard zullen er ook mensen tussen zitten die een lager " IQ"hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, GV maakt je niet slimmer. Intelligentie is grotendeels aangeboren en een klein beetje aangeleerd (gestimuleerd) als je intelligente (pleeg/adoptie)ouders hebt.
Wel kun je via een middel als GV, maar vooral ook door het lezen van boeken en tijdschriften (geen Donald Duck natuurlijk, hoewel....) je algemene kennis verbreden, en leren verbanden te zien en te leggen en zo je praktische intelligentie wat verhogen. Voor je aangeboren vermogen om ruimtelijk of abstract te denken zal het echter weinig doen. Je taalgevoel kan wat verbeteren, hoewel GV niet de juiste plaats is om een goed woordbeeld op te doen en meer gevoel te krijgen voor de juiste spelling - daarvoor zijn er hier te veel schrijffouten en moet je je toch weer op boeken verlaten.

In de nationale Citotoets (want meer is het niet) van BNN zouden de GVers er denk ik redelijk afkomen, vergelijkbaar met studenten. Het zijn relatief veel mensen die graag kennis opdoen en/of kennis delen, en vergeleken met een doorsnee bevolkingsgroep ligt het IQ hier ook wel iets bovengemiddeld. Maar met eventuele op GV opgedane kennis heeft dat dan weer weinig of niets te maken, want die test heeft weinig algemene ontwikkeling en parate kennisvragen ; het is voornamelijk inzicht en waarnemingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat je bij GV geconfronteerd wordt met verschillende zienswijzen wordt je uitgedaagd. Deze uitdaging maakt dat je breder leert kijken, eventueel buiten de hokjes.
Hierdoor zul je IQ-testen beter maken, doordat je getraind bent om breder te kijken zijn de oplossingen makkelijker gevonden.
Daarnaast zorgt GV er bij mij voor dat ik secuurder wordt,
door het maken van goede zinnen en antwoorden.

Ja, ik denk dat je slimmer wordt, simpelweg omdat je je hersenen meer gebruikt. En alle vaardigheden die gebruikt worden ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je meteen een minnetje uitdeelt. Dan blijf je even dom als je was.
Nee integendeel, niet slimmer en niet wijzer, maar het maakt je wel eigenwijzer...

OQ hebt een IQ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hier nog niet lang genoeg om hier een echt goed antwoord op te geven, maar mijn eerste indruk geeft mij zowel voors als tegens voor deze vraag. Van de ene kant is het wel degelijk zo dat je om een antwoord te kunnen geven je hersenen traint en vaak ook actief op zoek gaat naar kennis. Van de andere kant lees ik regelmatig antwoorden die volkomen uit de lucht zijn gegrepen, en of je daar nu zoveel slimmer van wordt om die zomaar als waar aan te nemen...

Overigens is intelligentie aangeboren, maar kan men wel trainen voor een IQ-test. De uitslag zegt dus niet alles, maar bevestigt wellicht dat je een hoger IQ zou kunnen krijgen door actief op GV te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je wordt niet slimmer van GV, maar ook niet van de TV en ook niet van het internet of een boek.
Je kunt eventueel wat meer feitenkennis verwerven, maar slimheid is het combineren van feiten. D.w.z. kenneis ontwikkelen door feiten te combineren.
De vragen en antwoorden op GV zullen niet echt een basis kunnen zijn, zeker de laatste maanden niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste bitch, leuke naam trouwens.
ik vraag nergens of je slimmer wordt van GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees GV met een corrigerende blik, d.w.z. ik leid de vraag af uit de bewoording. Maar je hebt gelijk na een letterlijke lezing vraag jij of je beter af benyt in een quiz.