Is verslaving een ziekte?

Toegevoegd na 1 minuut:
verslaving komt van het woord slaaf,
slaaf van een middel of handeling(en).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja nee
soms wel
hangt van af waar aan je verslaafd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi en kort

Andere antwoorden (11)

Absoluut, en zo wordt het ook gezien door allerlei instanties.
Net zoals bij andere aandoeningen zijn er therapieën.
En net zoals bij andere aandoeningen helpen die niet altijd.
AWM
14 jaar geleden
Mensen met een verslaving kunnen niet meer minderen of stoppen wanneer zij dit wensen en ondervinden daar negatieve consequenties van. Elk gedrag dat is bedoeld om bevrediging uit te halen en wat ertoe dient om innerlijke onrust te ontwijken en dat op een dwangmatige manier wordt gebruikt, kan leiden tot een verslaving. Wanneer men de fase verslaving bereikt heeft kan die niet worden genezen maar wel tot stilstand worden gebracht. Het is een ziekte die op vier niveaus woekert, namelijk: lichamelijk, geestelijk, emotioneel en spiritueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ESVW;

Ik denk dat het afhangt van hetgeen waaraan men verslaafd is of het daadwerkelijk als ziekte wordt gezien en eventueel behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verslaving is 't gevolg van te weinig wilskracht om van iets stimulerends af te zien. Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wilskracht-kweken.30848
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel...!
Want als je geen gebruik van maakt waaraan je verslaafd bent.
Dan begin hoofdpijn.
Agressiefheid.
Ja noem maar op.
Je voelt je dan gewoon niet lekker.
En als iemand zich niet lekker voelt.
Is die ziek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen ziekte maar een keuze.

Men kiest ervoor om zich 'verdoofd' te voelen dan de pijn van...(hier kan iedereen iets invullen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziekte en verslaving komen beiden voort uit een verminderde weerstand, een slechte conditie (lichamelijk en/of geestelijk).
Als je kijkt naar de oorzaak zou je verslaving dus goed een ziekte kunnen noemen.

Bij veel ziektes kun je "genezen" zonder de oorzaak zelf aan te pakken, dat zal bij verslaving helaas niet lukken. Hier ontstaat een verschil.
Verslaving is eigenlijk een verminderde mentale weerstand en zou dus met geestesziekten vergeleken moeten worden. En hier denk ik dat je eigenlijk niet volledig kan genezen zonder de oorzaak aan te pakken.

Dus ja, het is een ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslaving is geen ziekte, verslaving is koyaanisquatsi...

Dat is een Hopi-woord, wat geen enkele hedendaagse taal kent...

En het best vertaalt in het Engels zou ik het zo zeggen: Addiction is a state of being which calls for another state of being...
En dan toch maar Nederlands... Verslaving is een staat van zijn die schreeuwt om een andere staat van zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie film ook.
Er zijn op dit moment onderzoeken gaande naar verslaving als ziekte.
Er is al wel bekent dat de hersenen van personen die verslaaft zijn totaal anders op de gebruikte middelen of handelingen reageren dan die van niet verslaafde mensen.
Dat zou betekenen dat niet iedere gebruiker of gokker ook als hij veel en vaak gebruikt/gokt ook werkelijk verslaaft hoeft te zijn.
Het gaat niet om hoe vaak en hoe veel maar om hoe reageert je lichaam.
Het is natuurlijk nog wel zo dat als iemand zich buitensporig gedraagt op risico gebied dat het zeer waarschijnlijk is dat er wel degelijk sprake is van verslaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslavingsgevoeligheid is wel een factor die bepaalt of je er aanleg voor hebt. Externe omstandigheden bepalen dan of je daadwerkelijk verslaafd wordt aan iets. Ik denk niet dat je deze verslaving dan als een ziekte moet zien, dan schuif je de verantwoordelijkheid af. Je kunt er wel degelijk vanaf komen door therapie en door zelf gemotiveerd te zijn. Van de verslavinsgevoeligheid kom je niet af, van de verslaving zelf kun je wel afkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja een verslaving is een ziekte.
Je hebt klinieks er voor om af te kicken..