Zou je bacteriën kunnen zien als ze met heel veel bij elkaar zijn?

Dat je dan een klein zwart stipje ziet wat allemaal bactiëren zijn. En dan heb ik het ook over andere "niet met het blote-oog kunnen zien" dingen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja hoor dat gebeurt in een petri schaal . Er wordt op een voedingsbodem dan een "kweek " gemaakt van miljarden bacteriën. Die zijn gewoon te zien als stipjes.

Toen penicilline werd uitgevonden ondekte de onderzoeker dat een schimmel op de kweek , de bacteriën op afstand hield. De bacteriën konden niet overleven in de buurt van de schimmel , omdat het antibioticum in de schimmel , bacterie dodend werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, maar dan moeten het er wel miljoenen miljarden zijn. En, dat is écht heel veel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan,
Op laboratoriums gebeurt dit door een kweek te maken van de bacteriën.
Ze nemen bijv. een uitstrijkje van je keelslijmvlies met een wattenstaafje. Dat wattenstaafje strijken ze dan uit over een voedingsbodem. Dat word dan ongeveer een week op de juiste temperatuur bewaart (vaak 37 graden). En dan heb je kolonies van miljarden bacteriën in een duidelijke stip op je plaatje zitten. Zo kunnen ze dan aan de kleur en vorm van het stipje uitzoeken welke bacterie het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan moet je eens kijken naar bijvoorbeeld een petrischaaltje waar iets op bacteriën wordt getest. Als je een kweekje maakt zie je na een tijdje inderdaad allerlei vlekken of strepen. Dit is dan een bacteriekolonie van miljoenen bacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Google maar eens op 'bacteriekweek'. Voorbeelden genoeg. Je zien uiteraard geen individuele bacteriën maar de grote hoop die uit bacteriën bestaat wordt zeker zichtbaar.

Eigenlijk geld dat voor alles wel. Zelfs atomen... 1 ijzer atoom zie je niet maar een stalen balk wel :) Het is alleen niet altijd even nuttig om die hele grote hoop uitgebreid te bekijken (zie alleen al het verschil tussen een bacteriekweek en een stalen balk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk... Atomen zijn nog eens duizenden keren kleiner, die zie je toch ook als muur, als tuin, als zee, als ster...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.

maar dat is niet zo makkelijk met je blote ogen...

Anders moet je hele goeie ogen voor moeten hebben.!!