Hoe snel ga je dood bij het aanraken van 230 volt stroomdraden?

Is die stroom een ernstig gevaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
67.8K

Het beste antwoord

Je maakt je vraag extra ingewikkeld door "stroomdraden" te zeggen.
Laten we het eerst eens hebben over één draadje.
Als je die aanraakt, en de stroom kan door je lichaam lopen via je voeten of je andere hand, dan is er een kans dat je het niet na kan vertellen. Als met twee handen de twee draden uit je stopkontakt aanraakt (in elke hand één) dan is het helemaal snel met je afgelopen, want je hart zit precies tussen je armen. (dat is bedacht in de tijd dat er nog geen stofzuigers waren)
En verder kun je één stroomdraad best aanraken als je helemaal geïsoleerd bent van de aarde. Zo wordt aan bovenleidingen van tram en trein gewerkt onder spanning.
Maar probeer dat maar niet, want dat is nog een riskantere onderneming dan een griepprik ;)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Helemaal niet snel. Ik heb zelf meerdere malen een schok ervan gehad toen ik op de MTS zat, maar ik leef nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk. Gelukkig stond je niet met je blote voeten op een tegelvloer en raakte je met je andere hand geen kraan aan of een radiator. Anders zat je nou niet zo lekker te internetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was wel met een hand tegelijk, en schoenen met rubberen zolen, maar was toch niet erg prettig.
De spanning van de 'stroomdraden' maakt niet zoveel uit. Het gaat om de stroom die door je heen loopt: dus niet het voltage, maar het amperage.
Boven 20mA werkt het al verlammend en verkrampend op je spieren, en dan is het dus van belang door welke spieren het heenloopt.
Zoals Antwoordman hierboven heeft gezegd: loopt die stroom ook door je hart, dan houdt het voor je op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mja, Flip, de spanning maakt wel degelijk uit.
In feitte kan dit heel erg lang duren...

Om te beginnen klappen de aardlek-zekeringen eruit bij een verschil van 35 mili amphere...

Evengoed heb je vanaf 20 mA al het gevoel dat je niet meer los kunt laten. Pas bij 100 mA kan dit tot de dood leiden. Maar voor die tijd heeft de aardlek dus allang ingegrepen...

Dus even los van de electriciteitshuisjes van de nutsbedrijven is de kans op 'dood door electricutie' eigenlijk uitgesloten. Aangezien sinds 1998 ieder pand voorzien moet zijn van aardlek. Dus niet alleen de huisen, maar ook bedrijven, organisatie en instituten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jammer dat een aardlekschakelaar alleen werkt als er stroom tussen fase en aarde 'weglekt'. Pak je de nul en de fase beet (of heb je een kortsluiting tussen die twee) dan vliegt de zekering (veelal 16 Ampere) er wel uit, maar de aardlek niet. Electrocutie is dus wel degelijk in een huissituatie mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aardlek knalt er al uit als er een miniem verschil is tussen inkomende en uitgaande stroom. En hetgeen jij aangeeft heeft werkelijk helemaal niets met aardlek te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat denk ik ook. Probeer het uit zou ik zeggen en als je het na kan vertellen, zul je zien dat de aardlek er nog in zit en de zekering(sautomaat) eruit ligt.
Niet zo snel. Ik heb tientallen schokken gehad, waarvan een terwijl ik met blote voeten op een (kale) radiator stond. Ik heb ook wel eens een tijd aan twee draden vastgelegen. Door de verkramping kon ik niet meer loslaten. Ik had wel ernstige brandwonden, maar leefde nog wel. Natuurlijk kun je ook direct doodgaan als je een slecht hart hebt, maar dat kan ook van de schrik om iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het gemakkelijk overleven hoor... Je gaat er niet per definitie aan dood... Hier spelen meer zaken mee... ten eerste het oppervlak, pak je een 230 volt met je hele hand en ook 230 met de andere volle hand, dan voel je schokken maar dat kun je makkelijk af... Dus geen probleem... Maar vaak bij schrikdraad, (is ook 230 volt, maar de openstelling is zeer kort) dan raakt men dat aan met een vingertje, ja dan is het inderdaad schrikken...

En ten tweede waar laat je dat door je lichaam gaan, door je hartstreek is gevaarlijker dan door je been, dus ook dat is van belang...

Maar als je er aan zou sterven dan slaat je hart niet meer, dus dan sterf je aan een hartstilstand... Zoals laatst hier in de buurt van een vader die de kinderen beu was dat ze zaten te vechten over welke zender op moest... Die knipte de draad door en liep weg naar de keuken waar hij onwel werd en stierf... Dat duurt wel 10 minuten voor je goed en wel gestorven bent, in feite stik je door zuurstof tekort, omdat je hersenen geen bloed meer krijgen...

Maar het is niet een echt groot gevaar, je gaat er niet per definitie van dood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrikdraad is > 2000 Volt.
AWM
14 jaar geleden
Oké! Dus je kan beter met je vingers in een stopkantakt gaan zitten dan een griepprik nemen, is de conclusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman.. Jij als statisticus en wetenschapper wel ja... LOL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het nog de vraag waar de vader aan stierf, door de schok of doordat hij gek werd van de zeurende kinderen. De meeste scharen en tangen zijn tenslotte ook geïsoleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pedro... Het was een schaar... een gewone schaar... en wellicht is de werkelijke oorzaak wel die zeurende vechtende kluwe kinderen...
Als de situatie ongunstig is, erg snel.

Een frontale botsing van 50km/u is ook dodelijk. Gelukkig is dit niet bij elke botsing het geval. 220V (met genoeg stroom >40mA over je hart) is dodelijk, maar gelukkig zal niet elke ontmoeting met een blanke stroomdraad dodelijk zijn (dan zat half GV niet meer achter, maar een paar meter onder z'n computer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heb jij blanke stroomdraden onder je computer liggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Een paar meter onder mijn computer lig ik onder de aarde.