Hoe kan het dat zwart soms blauw lijkt?

Ik ben nu met zwarte wol bezig en bij een bepaalde lichtval schijnt het blauw door. Ook kan ik mij van vroeger een tante herinneren die 'blauw' haar had doordat ze haar haar te zwart had geverfd. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zelfs zwart heeft heel veel kleurnuances. Ik ben een tijd drukker geweest en daar had je heel veel soorten zwart. Het minst zwart leek op blauw en het diepste zwart was echt gitzwart.
Ik denk dat de wol die jij gebruikt en blauwachtig lijkt, niet voldoende verzadigd is met de kleur zwart. Hoe minder zwart, hoe meer blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zwart en diep donker blauw liggen vaak dicht bij elkaar. In veel zwart tinten zitten blauwe nuances. In mijn winkel met de kleding heb ik er ook vaak last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een beetje bleekmiddel op zwart textiel morst zie je vaak dat het eigenlijk heel donker blauw, bruin of paars is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart is net als wit geen kleur. Deze nuance ontstaat door bepaalde kleuren samen te voegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit heeft te maken met de kleurweergave. de beste kleurweergave heeftuiteraard de zon. met kunstlicht (lampen) willen wij in bepaalde situaties ook een goede kleurweergave. (denk aan schilderij in een museum). voor privaat omstandigheden hebben de gloeilampen (tja die gaan er uit) en halogeen lampen de beste kleurweergave....