Je verleden bestaat uit verschillende 'hoofdstukken', zo zie je dit vaak ook in je hoofd.
Sommige mensen leven door steeds meer weer bladwijzers bij ieder hoofdstuk te zetten; zodat zij niet vergeten, er dikwijls naar terug kunnen kijken en het zoveel mogelijk deel kunnen laten uitmaken van het heden.
Zij zijn dikwijls ook bang een nieuw hoofdstuk in te slaan, of bang om wat moois van het nieuwe hoofdstuk te maken omdat de voorgaande hoofdstukken minder mooi zouden zijn.

Wat dacht je ervan om het hele boek; je verleden, vol met hoofdstukken die jou niet aanstaan dicht te slaan? Bladwijzers er tussenuit en in de kast ermee.
Begin een vervolg. Met dezelfde hoofdpersoon; jij, maar dan anders. Misschien beter.

Dat het eerdere deel bestaat, zul je nooit kunnen veranderen. Je zult ook altijd onthouden wat er in dat eerste deel is gebeurd, maar dat betekent niet dat je het tweede deel als een prachtig boek op zichzelf kunt ervaren zonder het eerste deel daar steeds bij te denken.

Om dus antwoord te geven op je vraag; geestelijk, vanuit je hart, kun je je verleden loslaten. Niet vergeten; maar een plekje geven in je hart (in de kast), en het er enkel bij pakken wanneer jij daar zelf voor kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, dat is niet mogelijk... Dan zou als het ware de brain moeten worden gewist, en kon je niet eens meer praten... (als het zou kunnen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al los van het verleden, maar jij met je gedachten houdt het vast als een fantoom... Maar alleen in je gedachten bestaat het en nergens anders...

En de reden dat het in je gedachten nog zit is dat je er nog iets mee moet, leren of juist afleren... Maar het bestaat niet, dus hoe kun je er los van komen...

Zien wat ik zeg, kan maken dat je het nooit meer vastzet, dus niet meer vastpakt en dan is van loslaten al helemaal geen sprake meer...

Maar loskomen van je verleden doe je door te snappen wat je mind doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat je op een bepaald moment de keuze kan maken dat je het verleden afsluit. Net zoals je een boek uit leest. Maar het verleden zal je altijd in meer, of mindere mate blijven achtervolgen. Zelfs diep in je hart en in je diepste herinnering...

Dus je kunt niet loskomen ban het verleden. Hoe vervelend dat verleden ook is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd besluiten om vanaf nu je leven anders in te richten.
Maar je hebt, hoe dan ook, een verleden. Dat weet je, dat herinner je. En je hebt een geweten, dat je ook nog eens helpt herinneren aan de reden waarom je nu opeens het allemaal anders wilt gaan aanpakken.

Dus je verleden blijft, maar je toekomst kan je sturen. En je kunt, doordat je een andere instelling hebt, ook 'als een ander mens' verder gaan.
itsme
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord!
Dat kan niet, je verleden loopt niet weg, maar dat hoeft ook niet.

Wat wel helpt is *ACCEPTEREN* wat er gebeurde, en DAT het gebeurde....

wel de lessen leren, om zaken een volgende keer beter of anders te laten lopen,

maar accepteer dat dit *het beste* was wat je doen kon: *gegeven wat je wist, kon en voelde*.
Zo moest het zijn en een volgende keer gaat het anders.

Leer van het verleden
verlang naar de toekomst
MAAR LEEF IN HET NU!!

laat geen spijt of bitterheid je NU vergiftigen
OF geen eeuwige hoop of verlangen naar beter, dat vergiftigd je NU evenzeer

Leef. Nu.

Het is moeilijk maar het KAN WEL

Lees Eckhard Tolles's Nieuwe Aarde :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt loskomen natuurlijk niet want dat hoort bij je verleden en daardoor heb je levenservaring gekregen. Maar het kan wel zo zijn dat je het goed hebt verwerkt en dat het ver in je hersens is opgeslagen.
Zodat het je leven niet meer beheerst. Maar je kan wel weer verder met je leven omdat je heerlijk in je vel zit. En kan genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.

Het verleden heeft je echter al heel lang in de greep. Daarvan kan je niet in 1x loskomen en dat heeft ook een tijd nodig.

Je kunt loskomen door naar het verleden te kijken, maar niet als jezelf toen, maar als jezelf nu.
Dus zonder de emotie opnieuw te ervaren.

Aanschouw het verleden, begrijp waarom dat verleden gebeurt is. Begrijp waarom dat verleden heeft moeten gebeuren. Begrijp waarom je die emotie ervaart toen.
Zie welke krachten je door het verleden hebt gekregen. Omarm daarmee ook het verleden, want zonder dat verleden had je die kracht nu niet. Bedank het verleden daarvoor.
Soms is het verleden te heftig geweest, maar ooit zal je dit kunnen. Werk hier naartoe.

1 ding is zeker, om het verleden los te kunnen laten, moet je kijken naar het verleden.
Dus als je het verleden wilt loslaten, moet je het verleden omarmen. Letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden heeft je gemaakt die je vandaag bent.
Je kan er dus nooit van los komen.
Wel kan je los komen van vervelende ervaringen uit dat verleden en het een plaatsje geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent wie je bent, door je verleden.
Je kan er dus niet van loskomen, want jij bent het.
Maar je wilt er niet bewust door bepaald worden, je wil vrij zijn en niet gebonden aan (nare) ervaringen vanuit het verleden.
Ja, dat laatste kan wel. Als je nu gelukkig leeft, wordt je door het heden bepaalt. Als je voelt dat je geluk steeds aangevallen wordt door het verleden, probeer er dan over te praten en het te verwerken.
Mij helpt het om met mijn broers/zussen erover te praten, zij hebben hetzelfde meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het verleden (dus ook gister) maakt je tot je nu bent dus het loopt altijd door elkaar heen. Ook zul je bij sommige gebeurtenissen of uitspraken merken dat je aan het verleden wordt herinnert.