Wat zijn de voordelen van tto ( tweetalig onderwijs) later als ik werk wil gaan zoeken?

Ik zit nu in klas 2 van het tto maar ik wil graag weten wat mijn voordelen zijn als ik werk moett gaaan zoeken, zal werk zoeken makkelijker zijn voor mij dan anderen die havo of vwo hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Het bedrijfsleven wordt steeds internationaler, dus iemand die echt goed een 2de taal spreekt heeft dan wel een streepje voor. Verder krijg je als je doorstudeert aan universiteit of HBO vaak engelstalige boeken. Dat is ook wel fijn als je die makkelijker kunt lezen dan je zou kunnen met alleen de basis
12 jaar geleden
voor een aantal beroepen heb je te maken met het buitenland, als je een 2e of 3e taal erg goed spreekt, heb je dus een grotere kans op een betere baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een financiële afdeling zul je geen pré hebben met tto maar een bedrijf dat veel buitenlandse relaties heeft of een dochterbedrijf is van een buitenlands concern, zal eerder kiezen voor iemand die tto heeft gehad met de desbetreffende taal.
In banen in de toeristische sector zal het tto ook in je voordeel werken.

Het ligt dus helemaal aan het soort werk dat je wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, ik werk bij een financiele afdeling, waarbij veel internationale klanten bellen. Dus ook hierbij is het juist een voordeel als je meerdere talen spreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dan hoor je dus bij een bedrijf dat veel buitenlandse relaties heeft. Niet sec bij financiën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een bank?
De Onderwijsraad publiceerde onlangs een rapport dat onderstreept dat 'advanced skills' onontbeerlijk zijn voor burgers om in de moderne samenleving mee te kunnen. Daarbij gaat het om zelfstandige informatievergaring en verwerking, probleemoplossend vermogen, kritisch denken, zelfstandigheid, samenwerking en sociale en communicatieve vaardigheden. De behoefte aan dergelijke competenties is niet meer beperkt tot hogere functies. Jongeren die deze vaardigheden in het onderwijs niet hebben verworven, zullen problemen op de arbeidsmarkt ondervinden. De arbeidsmarkt stelt steeds weer nieuwe en vaak ook zwaardere eisen aan de komende generaties. Het onderwijs moet hierop inspelen en jongeren de gelegenheid geven zich op de toekomst voor te bereiden. Aanwezig talent dient optimaal te worden benut.

In het rapport omschrijft de Onderwijsraad verder hoe een aantal maatschappelijke tendensen in de komende jaren ontwikkelingen op de arbeidsmarkt bepalen. Door ontgroening en vergrijzing wordt een steeds kleinere groep actieven op de arbeidsmarkt verantwoordelijk voor het draaiend houden van de economie en het op peil houden van de sociale voorzieningen. Daarnaast is door toenemende internationalisering in steeds meer beroepen kennis van vreemde talen nodig, evenals een flexibele opstelling tegenover andere culturen. De voortgaande tendens tot individualisering leidt ertoe dat velen tegenwoordig werk met zorgtaken combineren. De toenemende rol van ict vraagt om vaardigheden op het terrein van informatieverwerking. Ten slotte leidt flexibilisering van de arbeidsmarkt tot een groter beroep op het aanpassingsvermogen van werknemers.

Kortom: grotere kansen met tto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zonder tto kun je ver komen in engels. Je kunt ook certificaten halen om dat te bewijzen. Verder kan het prettig zijn om bij bepaalde vakken het jargon in je moederstaal geleerd te hebben.

Daarnaast is de kwaliteit van onderwijs van belang. Wiskunde krijgen van iemand die engels spreekt op de hollandse manier zal jou geen voorsprong geven. Alleen engels van een native geeft jou iets extra's.

Verder heb je bij beroepsopleidingen in richtingen waar engels belangrijk is ook engelse boeken en in die 4 jaar HBO kun je tegenwoordig ver genoeg komen met engels ook als je het niet als tto hebt gehad (met andere woorden: de achterstand halen de anderen wel weer in) en als je de achterstand sneller wilt inhalen kun je 2 wk in de zomer voor een onderdompeling naar engeland met engels les: dan kom je net zo ver als dat tto.

Het ligt er dus kortom aan WAAR je in wilt gaan werken en wat je 'concurrenten' doen om de achterstand in te halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Engels is zo veel meer om je heen als toen jouw ouders op het VO zaten dat de voorsprong echt niet zo groot meer is. Ik ken kinderen die met 14 al zoveel in het engels doen (chatten en engelse films kijken) die zullen echt niet ver achterlopen op jou.

Zeker als ze een cambridge of anglia certificaat halen (en dat kan dus ook op scholen zonder tto).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel apart. Een school met alleen maar natives. Waar staat die want dat is echt een uitzondering in Nederland. Waar haal je namelijk zomaar een native in wiskunde of aardrijkskunde vandaan? Welke vakken worden er in het Nederlands gegeven?