mag je claxoneren als je stilstaat en niet meer aan het verkeer deelneemt, bv om iemand binnen te waarschuwen dat je er bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
ALs jij in de auto zit aan de openbare weg
dan neem je deel aan het verkeer.
Ook al rijd je niet.

Het beste antwoord

ja hoor, zolang je het beschaafd houdt en dus kort en let daarbij op je omgeving of het echt gepast is en verkeer technisch niet gevaarlijk voor anderen
kan me voorstellen dat je niet moet geen toeteren bij een oversteekplaats bij een drukke verkeersweg maar een gewone straat tijdens normale uren moet kunnen lijkt me
toeter alleen als je een teken kunt krijgen dat je gezien bent.
anders dan toch maar even je gsm pakken ?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar het is en blijft verboden. Of het beschaafd is of niet maakt helaas niet uit ;)
Reddie
12 jaar geleden
Ongeacht of het verboden is, ik vind het buitengewoon hinderlijk.
Zeker als het ook nog na 5 seconden herhaald wordt. De toeteraar verwacht kennelijk dat iemand binnen 5 seconden zijn jas aan kan trekken en twee trappen naar beneden kan lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er n boete voor krijgen...
capthavoc
12 jaar geleden
Dan ben je nog nooit in italie geweest ;)
ik stoor me er echt niet meer aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou hier in de straat is het ook bar en boos met claxoneren,verschrikkelijk.
Van mij mogen ze beboeten en reken maar dat ze dan aardig wat geld binnen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overlast veroorzaken omdat je te lui of ongeduldig bent om uit te stappen is nooit beschaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Gebruik uw toeter niet als groeter" was in mijn kindertijd een SIRE-spotje geloof ik. In 1978 stond het in de Kampioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar heb jij je rijbewijs gehaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou ik graag als beste rekenen, omdat het me het meeste aanspreekt. Maar in werkelijkheid, het mag gewoon niet.
Wat wel raar is, dat er onderscheid gemaakt word tussen clacsoneren en onnodig lawaai maken, 85 of 300 euro bekeuring... Kassa.

Andere antwoorden (4)

Nee, claxoneren mag je alleen om gevaar af te wenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Claxonneren mag alleen ter afwending van direct dreigend gevaar. Daar is hier geen sprake van. Met de nieuwe wet loopt je zelf nog kans op een boete.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke nieuwe wet? Onnodig claxonneren staat al jaren een boete op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets heeft gelijk,de wet was er al eerder,alleen is de boete voor onnodig claxoneren verhoogt van 180,- naar 350,-
m.i.v. 1 januari 2012.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, Maria. Even voor de duidelijkheid: De boete voor onnodig claxonneren is per 1 januari 2012 verhoogd, ook voor deze datum kon met al een boete krijgen voor onnodig claxonneren.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen onnodig claxonneren en onnodig geluid (bijv. gassen in z'n vrij) maken. De boete voor onnodig claxonneren is verhoogd van 70 naar 85 euro, de boete voor onnodig geluid maken is verhoogd van 180 naar 340 euro. http://goo.gl/DK7Gb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Bliets,ik dacht dat ik dat in de Kampioen gelezen had.
claxoneren om iemand te melden dat je voor de deur staat is irritant, bij mijn buren doen ze zoiets, dag en nacht.... doe de moeite om te stoppen, uit te stappen en aan te bellen dan hebben de mensen in de buurt er geen last van !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet. Artikel 28 van het RVV: "bestuurders mogen slechts geluidsignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar". Artikel 28 geeft weer dat alle bestuurders signalen mogen geven ter afwending van dreigend gevaar. Dreigend gevaar mag worden opgevat in de ruimste zin van het woord, het gevaar kan ook ontstaan door zaken die niets met het verkeer te maken hebben. Voorbeelden van het op verboden wijze geven van signalen:
- als afscheidsgroet.
- knippersignaal om anderen te waarschuwen voor b.v. een snelheidscontrole.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed. Een knippersignaal in de directe nabijheid van een snelheidscontrole is toegestaan, je kunt je medeweggebruikers er op attent maken dat er plotseling geremd kan worden vanwege ontdekken van de controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: "bijna goed"? Het is verboden, je kunt er zelfs een bekeuring voor krijgen. Ben benieuwd waar jij vandaan haalt dat het wél is toegestaan.