Wat veroorzaakt het beslaan van mijn brillenglazen? (zie uitleg).

Als ik uit de vrieskou naar binnen stap, beslaan mijn brillenglazen. Ik snap dat dat komt door het temperatuurverschil (van koud naar warm) maar hoe/door wat wordt dat veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

In de lucht zweeft altijd een hoeveelheid water.
Als je naar binnen gaat daalt de temperatuur van de lucht rond je bril en condenseert er wat water.
Dat zie je dan op je bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het fenomeen treedt niet enkel op bij brilleglazen. Reden is dat warme lucht meer waterdamp kan bevatten dan koude lucht (met warmte kun je iets drogen). Als je dus een warme ruimte hebt met veel waterdamp in de lucht en je komt daar met iets kouds binnen. Dan koelt die lucht plaatselijk af en de waterdamp die in de lucht is opgelost treedt uit. Dus je bril beslaat. Als je die bril opwarmt, verdwijnt het verschijnsel weer omdat de lucht wordt opgewarmd en het water weer opneemt.