Waarom slapen mensen en dieren?

Natuurlijk weet ik wel dat slapen noodzakelijk is. En dat als je gewoon niet meer slaapt je er zelfs dood aan kan gaan.
Maar ik vroeg mij af waarom wij slapen. Is er geen andere manier om het lichaam even te resetten en op te laden?
Want in principe is slapen van oudsher behoorlijk gevaarlijk. Je kan makkelijk aangevallen en gedood worden wanneer je slaapt.
Dolfijnen kunnen zelfs verdrinken als ze helemaal zouden slapen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Niet wakker zijn, maar slapen is de natuurlijke toestand. Vervelend voor mensen die graag wakker zijn :-) Maar het is eigenlijk wel logisch. Het is de zuinigste manier om de tijd door te komen. Het slapen wordt alleen onderbroken om die dingen te doen die nodig zijn zodat je weer kunt gaan slapen. Slapen is niet onveilig. Hoeveel konijntjes worden er in hun slaap opgegeten? Op zoek gaan naar voedsel, dat is onveilig. Tijdens het slapen blijf je voldoende alert om gevaar waar te nemen. Alle gedrag is gericht op het overleven van de soort, en daar past dit goed in. Wakker zijn heeft alleen zin als je iets positief voor je soort kunt doen. Dus als er niets te paren valt, je maagje vol en je nestje af is, dan is kun je maar beter in de "spaarstand" gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mens en dier slapen om te ontspannen en de spieren tot rust te laten komen. Tegelijkertijd zorgt de slaap ervoor dat de dag in de vorm van dromen verwerkt wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaap is zo gewoon dat we er vaak pas over na gaan denken als we er problemen mee hebben. Toch verslapen we zo’n 30% van ons leven. Als we niet uitgeslapen en verfrist wakker worden kunnen we overdag niet goed functioneren. De laatste 100 jaar is onze totale hoeveelheid slaap per dag met 20 % afgenomen, met alle gevolgen van dien. De problemen worden steeds groter door de ontwikkeling van de 24-uursmaatschappij waardoor we vaak moeten werken op tijden dat we horen te slapen en slapen op onnatuurlijke en vaak sociaal onacceptabele tijden.

Wat is slaap eigenlijk en wat weten we ervan? Slaap is een gedrag dat wordt gekarakteriseerd door periodieke rust van het lichaam en een heel laag bewustzijnsniveau. Als we in slaap vallen blijven onze hersenen echter wel actief. Er ontwikkelt zich een regelmatig patroon van afwisselend lichte slaap en diepe slaap. Een volwassene slaapt gemiddeld 7 à 8 uren per nacht. Sommigen kunnen duidelijk met minder slaap toe, anderen slapen gemiddeld langer. Deze slaapduur is sterk individueel bepaald. Naast de slaapduur is ook de diepte van de slaap van belang. Hoe langer men wakker is des te dieper men daarna slaapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werkelijke leven speelt zich af in je diepe slaap... Maar daar is geen ervaring... Dus als je een lichaam hebt, dat ergens ligt te slapen, dan moet je naar het lichaam, bezit ervan nemen en dan krijg je een ervaring en dan kun je dingen doen... Maar vanuit diepe slaap, moet je als het ware heel diep "inademen" en als het ware onderwater gaan en daar je lichaam in bezit nemen... En als dat gebeurt, dan zegt het lichaam ik ben wakker en dan beleeft het dingen... Maar daar in die beleving, raakt je "lucht" op en moet je weer terug naar diepe slaap en naar boven, uit het onderwater om weer in je echte leven te ademen...
Dus je moet naar verloop van tijd weer "ademen", je kunt het even uitstellen, maar dan wordt het snel HEEL vervelend...

Dit is mijn ervaring... En dit geldt voor alle dieren en de mate van bewustzijn bepaalt de mate van slaap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrij oude verklaring van het waarom van de slaap is dat we simpelweg slapen om energie te besparen: een dier dat slaapt beweegt niet en verbruikt dus minder energie. Het is een feit dat een van de weinige factoren die de slaapduur bij zoogdieren enigszins voorspelt de grootte van het dier is. Hoe groter, hoe korter het slaapt. En kleinere zoogdieren verbruiken verhoudingsgewijs veel meer energie om op temperatuur te blijven. Er zijn echter teveel uitzonderingen op deze regel om energiebesparing als echte verklaring te accepteren. En bovendien, als het gaat om energiebesparing, waarom slapen ze dan? Waarom liggen ze niet gewoon heel stil? Tijdens slaap reageren dieren minder op prikkels van buitenaf. Dat kan gevaarlijk zijn als zon prikkel een naderend roofdier is. Er is dus een reden waarom we tijdens slaap minder op prikkels reageren.

Wanneer we langere perioden achter elkaar niet slapen, zijn het de hersenen die daar het eerst onder gaan lijden. Ratten die permanent wakker worden gehouden overlijden na enkele weken zonder dat er een duidelijke lichamelijke oorzaak voor is. Tijdens de slaap, vooral tijdens de SWS, is het brein vrij ongevoelig voor prikkels van buitenaf. Misschien dat gedurende die perioden van niet-REM (SWS) slaap de hersenen zich herstellen van hun activiteit overdag. Het klinkt niet onredelijk, maar een duidelijk bewijs is er nog niet voor gevonden.

Voor andere herstelprocessen in het lichaam is rust wel noodzakelijk, maar hoeven we niet per se te slapen. Wat ook niet goed verklaard wordt is waarom sommige mensen zoveel meer slaap nodig hebben dan andere, en waarom de verschillen in slaapbehoefte tussen verschillende diersoorten zo enorm groot zijn. Alleen de enige echte trend: hoe kleiner het dier, hoe langer het slaapt, geeft enige houvast. Kleine dieren verbruiken veel meer energie om te functioneren; ze houden de warmte slechter vast. Door die hoge verbranding beschadigen de cellen sneller. De lange slaap spaart het lichaam dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de hersenen rust te geven wat ze die dag hebben meegemaakt.
Het leven kan vermoeiend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook je zelf onder onder stroom zetten. En dan laad je weer op. Haha
Zie ook vorige vraag..
http://m.goeievraag.nl/vraag/22307
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag waarom we slapen is moeilijk te beantwoorden. Er zijn twee theorieën: hersencellen ontwikkelen zich en/of het geheugen ontwikkelt zich. Mogelijk bestaat er ook een slaapstof.

Een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Gemiddeld eenderde van de tijd! Het lijkt daardoor een zo gewone bezigheid dat die geen nadere uitleg nodig heeft. Vraag een willekeurige persoon waarom hij eigenlijk slaapt, dan blijkt die vanzelfsprekendheid ineens verdwenen. De vraag is moeilijk te beantwoorden. Zelfs wetenschappers tobben met het antwoord. Er bestaan twee theorieën. De slaap is als een onderhoudsbeurt voor ons lichaam en onze hersenen. Hersencellen kunnen zich uitstekend ontwikkelen tijdens de slaap. Denk maar aan het vele slapen van baby's, wat mede zorgt voor hun groei en ontwikkeling. De andere theorie zegt dat het geheugen zich tijdens de slaap ontwikkelt.

Slaapstof
Wetenschappers zijn al jarenlang op zoek naar een 'slaapstof'. Een stof met een slaapverwekkende eigenschap. Volgens de laatste onderzoeken (Japans onderzoek uit 1991) zijn er drie van dit soort stoffen in ons immuunsysteem en het centrale zenuwstelsel aanwezig. Deze stoffen, muramylpeptiden, lymfokinen en prostaglandine D2, zouden elkaar activeren en ons op die manier slaperig maken. Verschillende experimenten bij dieren hebben aangetoond dat er inderdaad slaperigheid ontstaat bij het toedienen van bijvoorbeeld hersenvocht van een slapend dier. Het echte wetenschappelijke bewijs laat echter nog op zich wachten.