Zien anderen mij zoals ik op een foto sta of zoals ik mezelf in een spiegel zie?

En waarom zie ik mezelf niet graag op de foto terwijl ik met de spiegel geen "ruzie" heb...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
90.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je..zou je een punt opleveren als je het als antwoord had vermeld..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een manier maar deze mag je van mij best als antwoord neerzetten hoor...

Het beste antwoord

dat stukje uitleg is overbodig en niet relevant de vraag is interessant genoeg.
ik heb me altijd afgevraagd of mensen mij zien zoals ik mezelf ken en of ze allemaal mij op dezelfde manier zien.
ik denk dat we allemaal alles op hetzelfde wijze zien dus zoals je je in de spiegel ziet zo zien mensen je ook, de probleem ligt er bij het beschrijving van wat je ziet, dan komt er heel wat subjectiviteit aan de wijze waarop wij digen zien. zelfs als je een boom ziet kan het beschrijving ervan uiteen lopen afhankelijk van hoe groot je bent en hoever sta je van af…en hoe goed is je vocabulaire.
mensen gezichten zijn complexer dan een simpele palm boompje bijv. doch is de beeld van jezelf in de spiegel hetzelfde van anderen zien, zonder makeup wel te begrijpen natuurlijk.
jezelf op de foto zien is zien hoe de camera jou ziet maar dat is ook afhakelijk van hoe goed is de camera en hoever stond het tijdens het opnamen en de belichting enzf…
verder kun je een andere vraag stellen over ( dat stukje uitleg) dat is een andere onderwerp.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
"dus zoals je je in de spiegel ziet zo zien mensen je ook"
Nee in een spiegel zie je jezelf anders, dat kan je vooral zien als er een tekst op je kleding staat.

Andere antwoorden (5)

Een foto is een moment opname, hier kun je je ogen dicht hebben, terwijl je jezelf niet kan zien als je je ogen dicht hebt. In de spiegel heb je misschien ook betere belichting, terwijl je op een foto wel lijkbleek kan zijn. Maar op je bovenste vraag: Anderen zien je zoals zij jou voor het eerst hebben gezien. Dus op foto of terwijl je je voorstelt en een hand geeft. Maar het kan ook zo zijn dat het niet een 'of' vraag is, maar juist een 'en' vraag. Want ze zien je zoals je op een foto staat en zoals je je in de spiegel ziet. Met aanname dat ze beide hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je op de foto jezelf niet bent. je gedraagt je onnatuurlijk. Er zijn maar weinig mensen fotogeniek, dus die kennen de truucjes niet om het voordeligste voor jezelf op een foto te komen. De mensen zien je het best live!
amc
14 jaar geleden
nou bij een spiegel lijk je anders dat kan liggen aan de vorm van de spiegel of de breedte aan de vorm dus.
als mijn vader in de spiegel kijkt is het zo dat hij er anders uit ziet dan in het echt probeer maar eens uit met een vriend of met een familielid ofzo.

op een foto zie je jezelf wel goed maar op een fototoestel zie je jezelf moeilijk dus moet je wel laten afdrukken hooguit vergroten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een spiegel zie je jezelf in spiegelbeeld. Omdat niemand helemaal symmetrisch is, is het uiterlijk in de spiegel anders dan hoe anderen het zien. Dat verklaart echter niet dat je minder tevreden bent over je uiterlijk op een foto dan in de spiegel. In een spiegel kijk je bewust naar jezelf, dus pas je je uiterlijk aan wat je ziet aan.

Foto's zijn inderdaad momentopnamen en kunnen genomen worden op momenten die zo kort duren dat je nooit geïsoleerd in de spiegel ziet: bijna knipperen, bijna glimlachen, sprekend etc. Anderen zien jou niet op deze manier.

Ten slotte denk ik dat dit misschien ook relevant is: op een foto zie je jezelf in één oogopslag, terwijl je bij een spiegel meestal zo dichtbij bent dat je je ogen een beetje moet bewegen om bijv. je hele gezicht te zien. Het enige moment dat anderen jou zo 'verkleind' zien als op een foto, is als je ver weg staat maar dan ben je veel minder scherp. Dit pleit er weer voor dat anderen je meer zien zoals je jezelf in de spiegel ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anderen zien jou zoals je op een foto staat. Immers, voor jezelf ben je je eigen spiegelbeeld als je in de spiegel kijkt en (onbewust) zul je je ook anders gaan gedragen in een spiegel dan in het echt denk ik. Ik denk dat het vooral het vervreemdende element is als je jezelf op een foto ziet; immers, het is je spiegelbeeld en je bent ook niet gewend waarschijnlijk aan hoe je eruitziet bij verschillende gezichtsuitdrukkingen. Goeie vraag.