Als er meer zand is dan vroeger en meer mensen met al hun dieren en afval, kan het dan ook zo zijn dat de aardbol langzaam groeit?

Met een antwoord op mijn vorige vraag kwam gelijk bij mij een volgende vraag; Groeit de aardbol?

Mijn vorige vraag;
Waarom zitten archeologische spullen altijd diep in de grond. Is er meer zand dan vroeger?

Antwoord;
Ja, Er is meer zand dan vroeger.

Erosie (Het afbreken van de bovenste laag van het aardoppervlak onder invloed van het weer) zorgt er voor dat er continue zand bij komt. Rivieren transporteren het zand stroomafwaards, waar het zand vervolgens wordt afgezet.

Dit process, gecombineerd met het continue verplaatsen van bestaand zand, zorgt er voor dat op veel plaatsen oude woonplekken onder de grond verdwijnen.

Hierbij komt het effect van vee; Vooral in Nederland is het zo dat op de hoge zandgronden door vee mest geproduceerd wordt, wat op de akkers wordt gebracht. Dit kan tot 1 mm verhoging van de bodem per jaar leiden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nauwelijks.

Door meteorieten en dergelijke komt er wel een beetje bij de massa van de aarde, maar we zijn ook behoorlijk goed bezig met de ruimte vol te schieten met onze rommel. per saldo zal de aarde niet veel groter worden.

Alles op aarde wordt -in een hele lange tijdsspanne- gerecycled. Dus het zand op het aardoppervlak wordt uiteindelijk weer steen. Zo is de olie die we gebruiken om benzine van te maken afkomstig van planten. Deze zijn bedekt door zand, klein, slib etc en vervolgens bij het verschuiven van de aardschollen onder druk komen te staan. Uiteindelijk schuiven de aardschollen over elkaar heen, en smelten er continue stukken aardkorst weg, om op andere plekken weer boven te komen als lava, en daar nieuw land te creeeren. Dat dan vervolgens weer kan eroderen etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee de aarde groeit niet...

Er komt alleen zonnelichtgewicht en ruimtezwerfafval bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen toverzand. Het komt dus niet uit het niets.
Het zand is een erosieprodukt, m.a.w. het is afkomstig van bestaande rotsen, schelpen etc.
Nee, er groeit dus niets.
AWM
14 jaar geleden
Er is een mooi spreekwoord:

De zee neemt en de zee geeft!

En hier zit het enige echte correcte antwoord in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het eens op atoom niveau. Alles bestaat uit neutronen, elektronen en protronen.
Niets hiervan wordt meer of minder.

Nieuw leven ontstaat uit elementen van wat er vergaan wordt. Het ene vergaat snel en een ander iets vergaat heeeeeeeeel langzaam tot niet (zoals misschien stenen of kristallen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het zand onstaat door erosie.

Even heel simpel:
Door erosie neemt het volume van de bergen e.d. af. Daardoor komt er meer zand, maar minder berg. De totale massa van de aarde blijft dan toch gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Daníëlle;

Op grond van de wet van behoud van energie zou je zelfs kunnen beweren dat de totale massa van alle stof(fen) op en inclusief de aarde moet zijn verkleind. We hebben immers in de laatste jaren nogal wat ruimtevaartuigen en instrumenten gemaakt van aardse stoffen buiten onze atmosfeer gebracht.