Een artikel uit de krant over gewetenloze mensen:

Persoonlijkheidsstoornis
Psychopaten kennen we van enge films en van gruwelijke (serie)moorden. Het zijn dan altijd zeer kille persoonlijkheden zonder geweten. Ze hebben ijskoude ogen en kunnen iemand zonder wroeging vermoorden. Ze komen heel normaal over en ogen zeker niet “gek”. Psychopathie is dan ook geen ziekte van de geest maar een zogenaamde persoonlijkheid-stoornis.
Persoonlijkheidstoornissen komen anders dan geestesziektes niet voort uit een gebrekkige geestelijke ontwikkeling of een geestelijke afwijking (ziekte), maar uit een afwijkend gevormd karakter (ego). Ze hebben dan ook altijd een afwijkend denkpatroon.
Deskundigen schatten het aantal psychopaten in Nederland op minimaal 100.000 en maximaal 800.000. Dat betekent eenvoudig dat 95% van alle psychopaten niet ontdekt worden. Psychopaten zijn meestal zeer intelligent en kunnen zeer goed acteren en liegen. Ze hebben al vroeg geleerd om sociaal wenselijke antwoorden te geven. Ze hebben ook vaak oprecht spijt of beloven al snel iets op erewoord. Kortom ze hebben al snel geleerd hoe zij andere mensen kunnen manipuleren.

Geef een psychopaat bijvoorbeeld een baan, waar hij (veel) macht kan uitoefenen over anderen mensen, lekker verdient en zelf weinig hoeft te doen en u ziet een tevreden mens. ... Tevreden natuurlijk tussen haakjes want psychopaten hebben absoluut geen dieptegevoel, zodat ze nooit echte liefde of echt geluk zullen proeven. Geluk zit bij psychopaten in oppervlakkige resultaten, bijvoorbeeld hun (macht)positie in de maatschappij of de resultaten van het bedrijf of de winst van een project.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar is onlangs een onderzoek over gepresenteerd. Het schijnt dat die persoon een bepaalde hersenbinding mist.

Tot vijf jaar geledens dat ik dat het onmogelijk was. Dat iedereen een geweten heeft. Na een geweldadige relatie met een psychopaat weet ik nu dat er wel degelijk dat er gewetenloze mensen bestaan :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat heel veel gewetenloze hun geweten platgooien met medicijnen en/of drugs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan het geweten...

Als iemand geen geweten heeft? wat dan?

Dan is hij toch gewetenloos... Kan toch niet anders...

En straffen kun je hem ook niet, alleen levenslang weg-TBSsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jarenlange verdrukking van emoties als verdriet, boosheid. Verdruk door hemzelf of door zijn ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je geen geweten hebt kan dat te maken hebben met een persoonlijksheidsstoornis.Het kan ook zijn dat het lijkt dat iemand geen geweten heeft ,dan loopt hij of zij er voor weg door angst.....en dan lijkt het alsof het die gene koud laat,maar kan die persoon het niet opbrengen om toe te geven dat hij /zij spijt ervan heeft.Durft geen confrontaties aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is iemand gewetenloos?
Als hij of zij nooit een geweten ontwikkeld heeft.
Dit ontwikkel je in je vroege jeugd.
Als daar iets drastisch misgaat, als een kind van 1 of 2 jaar zich b.v. aan geen één volwassene kan hechten, wat op dat moment wel van het uiterste belang is, dan kan het misgaan. Het geweten ontwikkeld zich niet, het kind leert niet wat goed of slecht is.