Moet een anesthesist in opleiding ook een narcose (bv roesje) meemaken ?

Zodat hij/zij aan patienten kan uitleggen wat er gebeurt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me onlogisch; als je onder zeil gaat maak je toch niks meer mee en kun je daar ook toch niks over vertellen!

Het beste antwoord

Nee hoor, net zo min als dat een chirurg per se eerst een keer geopereerd moet worden, of een verloskundige eerst moet bevallen.

Er zijn wel medische handelingen die tijdens diverse opleidingen op elkaar worden geoefend, met daarbij deels als motivatie dat het goed is om te weten hoe iets nu voelt. Maar daar zijn natuurlijk grenzen aan: verpleegkundigen in opleiding kunnen best een maagsonde bij elkaar inbrengen om te oefenen, maar een blaaskatheter bijvoorbeeld is een ander verhaal. Daar zullen in de eerste plaats al minder vrijwilligers voor zijn, maar daarbij is het katheteriseren van de blaas een handeling die een behoorlijk risico geeft op een blaasontsteking. Het zou onverantwoord zijn om dit standaard onderdeel uit te laten maken van de opleiding. Hoewel ik niet uitsluit dat soms tijdens een opleiding uit gein er meer wordt uitgeprobeerd dan het curriculum vraagt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er spelen zoveel factoren een rol bij het beroep van anesthesist dat het ervaren van slechts één aspect nauwelijks tot niets aan waarde toevoegt. Een patiënt gaat onder zeil omdat hij iets mankeert en neemt de behandeling, inclusief maatregelen als narcose, voor lief. Dat maakt het ervaren van een narcose al heel anders. Daarnaast is het een medische handeling, die hoe dan ook risico's met zich meebrengt. Ik hecht er zelf meer waarde aan dat een arts mijn welzijn als individuele patiënt goed in de gaten houdt dan dat die arts uitblinkt in ervaringsdeskundigheid. Iedereen is en reageert anders en ook de situatie kan verschillen. 'Zomaar' toepassen van behandelingen is een vorm van zinloos medisch handelen. Het antwoord is dus 'nee'.