Kan kurk zinken?

Ik vroeg mij vandaag af: kan kurk eigenlijk wel zinken? Of blijft het altijd drijven? En als het niet kan zinken, hoe kan dat dan? Alles van hout dat zinkt toch na verloop van tijd?

Toegevoegd na 2 uur:
ik bedoel dus kurk puur en alleen op zichzelf, gewoon in het water, zonder hulpmiddelen of andere toepassingen waardoor het kan zinken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Kurk is de bast van de boom, om deze te beschermen tegen de elementen (dus ook water). Pas als het heeel erg verzadigd zou zijn met water zinkt het, maar dan is ook de gehele kurkstructuur weg. Balsahout blijft ook heeel lang drijven totdat het water zich helemaal heeft ingezogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kurk kan wel degelijk zinken, hangt er vanaf in wat voor vloeistof je hem doet. Ook zou je er een gewichtje aan kunnen hangen, dan zinkt ie ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goede uitleg, want iedereen gaat er tenonrechte vanuit dat water wordt bedoeld.
Kurk zinkt niet Hout zinkt omdat het water opneemt en daarmee uiteindelijk te zwaard wordt om te drijven. Kurk is water afstotend. Kurk is een ander materiaal met een andere functie dan hout; Hout bestaat uit allerlei vaten omgeven door houtweefsel, met als eerste hoofddoel water transporteren, en later sterkte geven. Kurk komt van de bast en heeft als functie de boom te beschermen.