Natuurlijk is er onderzoek naar gedaan. Ik vind het artikel wat ik in de bronvermelding heb geplakt een erg helder artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker, er is wel onderzoek gedaan (met allerlei meetapparatuur), alleen nog nooit iets waargenomen.
Daarom gaan wetenschappers ervan uit dat geesten alleen in de hoofden van mensen bestaan, dat het een constructie is van het menselijke denken om immateriële realiteiten aan te duiden. Een poging om het (nog niet) verklaarbare toch enigszins te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geesten zijn bovennatuurlijke onzichtbare wezens , die nooit en ten nimmer te meten, te peilen, te voelen, te zien zijn.
Dus voor de wetenschapper erg jammer , maar het verstand van de wetenschapper is te klein om bovennatuurlijke zaken te bevatten en te begrijpen, dus laat staan dat deze materie te onderzoeken zou zijn.
Maar dat er geesten bestaan is zeker , maar de mens ziet ze niet , maar zo is het ook met de wind , wind zie je ook niet maar het is er wel
Aan het bewegen van boomblaadjes en struiken zien we dat het waait,maar de wind op zichzelf zien we niet.
Dus als we iets niet zien hoeft dat niet te betekenen dat het er ook niet is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zeg je nu echt dat de invloed van geesten niet te zien is, maar dat de invloed van geesten wel te zien is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we aannemen dat geesten bestaan. Maar je zegt dat ze niet waar te nemen zijn. Hoe weet jij dan dat er geesten bestaan?
Dat is grote nonsense. Veel mensen vragen waarom ik een antieke bezem bij de deur heb. Die verjaagt geesten, zeg ik dan. En hier het bewijs: ik heb hier in 30 jaar nog geen geesten gezien!!! Zo redeneer jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Cryofiel Als u het goed gelezen had dan heb ik nergens geschreven dat geesten geen invloed hebben , dus u moet geen woorden lezen die ik nergens heb geschreven.
Dus je ziet ze niet , je voelt ze niet (daar bedoel ik mee dat je ze niet met je handen kunt betasten) je kunt ze nergens peilen ( geen apparaat is er te vinden die geesten kan opsporen) en je kunt ze ook niet meten (er is geen maat van omdat je ze niet ziet hoe groot of klein een geest is) Maar invloed hebben geesten zeker ,maar dat is heel wat anders dan ze zien, horen, voelen met je handen of aanraken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Evarist Als u mijn stukje goed gelezen had dan had u kunnen lezen dat ik nergens schrijf dat we geesten kunnen zien en laat staan dat u in 30 jaar een geest dan tegen zou komen die u wel zou zien.
Maar u bent vast wel in 30 jaar wind tegengekomen en zag u de wind ??
Nee, want de wind zelf kunt u niet zien maar het is er wel degelijk , en hoe weet u dat er dan wind is, omdat u het voelt als u buiten loopt en u ziet het aan de struiken en bomen en blaadjes dat er iets is dat ze omver blaast of weg blaast en dan weet u dat de wind dat doet, maar kunt u een handvol wind pakken ? Neen dat zal niet gaan, maar de wind is er wel en bestaat ook echt.
Nou zo is het ook met geesten , je ziet, voelt ze nietmaar ze zijn er wel.
Er zijn mensen die onder invloed van geesten zijn en daar hoeft men niet jaloers op te worden.
Kent u bv. glaasje draaien ?? een zeer gevaarlijk spelletje hiermee kun je mee in aanraking komen met geesten, het schijnt onder jongeren (maar ook wel ouderen)nogal eens gedaan te worden, maar u wilt niet weten hoe enkele jongeren psychisch in nood komen omdat zij onder invloed van geesten komen.
En zo zijn nog wel meer zaken op te noemen waar geesten mee in verband worden gebracht en die ook invloed op de mens hebben.
Als u eens de gelegenheid krijgt moet u daar eens wat meer info over lezen dan leest u ook over geesten , maar u zult een geest nooit met uw bezem de deur kunnen uit vegen, was dat maar waar dan was het eenvoudig , maar zo steekt het helaas niet in elkaar.
Daarom wordt er ook gewaarschuwd dat men zich niet in moet laten met waarzeggerij, glaasje draaien en dergelijke, want men vraagt dan zelf om moeilijkheden om net op de grens te gaan en de geesten te gaan verzoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je impliceert wel degelijk dat geesten invloed hebben. Je vergelijkt geesten met de wind. Wind kan je zien door de blaadjes. Voor geesten is er blijkbaar ook iets. Dus of je redenatie gaat niet op, en geesten zijn wel waarneembar, of je vergelijking klopt niet. In beide gevallen verdient je antwoord een min voor het gebruiken van drogredenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Jorryt zo bedoel ik het niet wind op zich kunt u niet zien , we merken het aan de blaadjes en struiken dat er wind moet zijn, maar de wind kun je zelf nergens bespeuren, het heeft geen kleurtje of draadjes of wat dan ook dat wij kunnen zeggen , he' daar gaat de wind, nee, als we een papiertje omhoog gooien zien we het papiertjes wegblazen en daaraan merken we dat er iets is dat het papiertje weggeblazen wordt.
Als een mens geesten oproept en een geest komt in een mens dan merk u aan de persoon dat er iets heel ernstigs aan de hand is met deze persoon , als u deze persoon goed kent zult u het direkt merken dat de persoon niet "normaal" praat en handelt zoals u gewend bent, de psyche wordt door de geest aangetast en doordat u merkt aan uw bekende dat zij anders doet kan men(als je daar bekend mee bent) merken dat zo iemand onder invloed van een geest of meerdere geesten is gekomen
En net zo als bv. de wind die je niet ziet op zich, je merkt het aan andere dingen dat er wind is, zo zie je ook geen geesten maar je kunt het bemerken door het gedrag van iemand die totaal anders zal zijn dan dat men dat gewend zou zijn van die persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Domme reactie (sorry). Wind is te zien, nasa heeft dit gedaan, zoek maar op op youtube. Get your facts right. En geesten zijn niet waar te nemen, wind wel dus die vergelijking slaat ook al nergens op. En ik denk dat wetenschappers een boel meer weten dan jij weet, dus ik zou ook niet zeggen dat ze te dom zijn en dat ze onderzoek naar iets doen waar ze niets vanaf weten, want als geesten niet waar te nemen zijn weet jij evenmin als hun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Vreemdeman, de persoonlijk aanval is een drogreden, eentje waar ik de o.a. de min voor gaf. Ik vind het niet goed van passantje om het zo te zeggen en al helemaal niet om het als waarheid te verkondigen. Dat is nog geen redenen om met drogredenen terug te redeneren. Wind kan je niet zien, wel meten. Ik denk dat jij dat bedoelt. @passantje Maar als de geest zelf niet op te speuren is, hoe weet je dan dat de verandering van de psyche van de persoon voortkomt uit de geest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, NASA heeft bewezen dat je het kan zien, ik zag het op een filmpje op national geographic, je zag duidelijk de wind. Ik weet echter niet hoe ze het deden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik het filmpje van jou eens zien? Ik denk nog steeds dat je de meetwaarde zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees u eens dit stukje http://www.berea.net/emmeloord/vrij.htm u hoeft niet gelovig te zijn, maar hier wordt vanuit een bijbelse visie enig licht gegeven hoe wij behebt kunnen zijn met onreine of boze geesten en hoe wij daar weer vanaf kunnen komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het glaasje draaien of Ouijabord communiceert niet met geesten maar werkt volgens het ideomotor effect: je arm maakt een beweging die jezelf niet in de gaten hebt. Bij proeven werden een stapeltje kartonnen gladde schijfjes gelegd. Dan wordt meteen duidelijk dat er altijd iemand is die duwt: de kartonen schijfjes worden ook naar voren geduwt en er wordt niet door een onzichtbare kracht aan het glaasje getrokken.
Dus echt geen bewijs dat er geesten zouden bestaan!
Dat mensen hier nare ervaringen mee hebben toont alleen aan dat sommige mensen erg beïnvloedbaar zijn, helemaal als ze niet hun gezonde verstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: de kartonnenschijfjes werden op de glaasjes gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sannebree U erkent wel dat er sommige mensen erg beinvloedbaar zijn ,en niet hun gezonde verstand gebruiken. Nu , dat is nu juist het punt, doordat sommige mensen erg beinvloedbaar zijn , krijgen ze grote problemen en zijn ze een makkelijke prooi voor bepaalde geesten.
Want enkel van met je arm draaien en enkele bewegingen maken met je arm of vingers wordt je niet beinvloedbaar gemaakt, maar juist zijn het vaak bepaalde mensen die zich aan deze zaken wijden en zijn juist erg beinvloedbaar en hebben daardoor meer kans dat zij last krijgen van geesten
En juist met glaasje draaien roep je in een vraag een geest op en moet de mens zich geheel concentreren op de vraag of er antwoord komt en als er geen antwoord komt wordt de vraag steeds herhaald tot er antwoord komt , en het moet in doodse stilte gebeuren , zodat je alle concentratie daarop is gericht.
en daar je in een soort trans komt communiceer je met geesten en dat kan heel gevaarlijk zijn, er zijn namelijk ook "negatieve" geesten en die kunnen je jaren een nachtmerrie of andere nare ongewone zaken laten beleven. Het glaasje en kartonnetje kunnen niet doen, maar de persoon zelf roept geesten op en die zijn er wel degelijk , vraag het maar eens aan personen die een "negatieve" geest hebben gehad.
U weet niet wat u te horen krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U mag het aannemen wat ik schrijf , maar ik beweer nergens dat ik het absoluut bij het rechte eind hebt , maar door mijn ervaring van mensen die zich bezig hielden met glaasje draaien en wat dat voor uitwerking kreeg op deze personen doet mij tot deze conclusie komen en dat is ook geheel in de lijn wat er over glaasje draaien bekend is . maar als er mensen zijn die andere ervaringen meemaakten bij hun zelf of in hun omgeving zou ik dat ook leuk vinden als ze dat hier neer schrijven.
Cryofiel
12 jaar geleden
@passantje, mag ik twee dingen noemen, of - zo je wilt - vragen stellen? Gewoon open en met alle respect? Aangenomen dat dat mag (zo niet: gewoon hier stoppen met lezen), wil ik eerst iets vragen over een punt dat je al een flink aantal reacties geleden noemde. (Sorry, ik kon even niet op GV komen omdat ik op reis was.) Je noemde daar dat iemand zich ineens heel anders kan gaan gedragen. Volgens jou is dat het bewijs dat geesten bestaan. Want, zo lees ik jouw tekst, een geest heeft die persoon als het ware overgenomen. Los van alle praktische vragen die dit idee oproept - de vraag die ik je bij deze wil stellen is: ken jij de verklaringen voor dit fenomeen die vanuit wetenschappelijke hoek worden gegeven? Ik zie nu twee mogelijkheden, maar corrigeer me als ik het niet fout heb: A:
Je kent de wetenschappelijke verklaring *niet*. Daarom geloof je in geesten, omdat dat de enige verklaring is die je wel kent. In dat geval geef ik graag wat uitleg over het wetenschappelijke idee. B:
Je kent de wetenschappelijke verklaring *wel*. Maar om een reden die je nog niet hebt genoemd, is die verklaring voor jou niet acceptabel. Je vindt de geesten-verklaring beter dan de wetenschappelijke verklaring. Als het A is, ben ik aan zet, dan zal ik wat uitleg geven.
Als het B is, ben jij aan zet, dan vraag ik je namelijk vriendelijk om uit te leggen waarom jij de wetenschappelijke verklaring afwijst.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh ja, ik schreef dat ik twee dingen wilde noemen, maar ik heb er hierboven nog maar één genoemd. Bij deze dan het tweede punt dat ik wilde noemen. Dat is het glaasjedraaien op het ouijabord. Laat ik beginnen met zeggen dat ik nergens tegenin zal gaan. Ik zal respectvol schrijven (mocht dat niet zo overkomen, wees er dan van overtuigd dat dat niet mijn bedoeling is). Het enige dat ik wil doen, is enige informatie toevoegen. Daarna mag je zelf je conclusies trekken. Goed, het ouijabord. Feit is dat dit bord als speelgoed werd ontwikkeld - lees het patent van 10 februari 1891 op http://www.google.com/patents?id=0aU_AAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4&source=gbs_overview_r&cad=0#v=onepage&q&f=false . Pas later begon de hype dat je middels zo'n bord geesten kon oproepen, en dat dit dan kwade geesten zouden zijn. Feit is dat mensen flink onder invloed kunnen komen te staan na een ouijabord te hebben gebruikt. De vraag is: komt dat doordat er echt geesten worden opgeroepen, of heeft dat heel alledaagse psychologische oorzaken? Feit is dat een onderzoeker een stel ouijaspelers heeft gevraagd of ze wilden meewerken aan een experiment. De spelers, alle ervaren gebruikers van het ouijabord, zouden gaan glaasjedraaien op een ouijabord, maar: dat zouden ze geblinddoekt doen. Wat bleek: de gestelde vragen werden netjes beantwoord. Dit zegt nog niets, want dit mag je verwachten als er geesten aanwezig zijn, maar je mag het *ook* verwachten als de spelers zelf het glas naar de juiste letter bewegen. Daarna kwam de grote truc: de experimentator draaide stiekem het ouijabord een halve slag, zodat het precies verkeerdom lag. Zou het glas door geesten worden bestuurd, dan zou je verwachten dat de geesten nog steeds de juiste letters zouden weten te vinden, ook nu die letter precies aan de andere kant van het bord stond. Zou het glas echter door de spelers worden bestuurd, dan zou je verwachten dat het glas zou bewegen naar de plek waar de letters stonden *voordat* het bord werd gedraaid. De ervaren spelers kenden immers de plekken van de letters uit hun hoofd. Wat bleek: het glas bewoog naar de plekken waar de letters stonden voordat het bord werd gedraaid. De conclusie laat ik aan de lezer over. Er is nog meer te vertellen over het ouijabord, maar dat past niet meer in deze reactie. Daarom: wordt vervolgd in de volgende reactie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vervolg, met nog een interessant feit over het ouijabord. Gelovers vertellen dat het gebruik van het ouijabord altijd gevaarlijk is, ook als je er niet in gelooft. De feiten zeggen iets anders. Zoals gezegd kan het ouijabord inderdaad nare gevolgen hebben - maar dat geldt ALLEEN in culturen waarin (de gevaren van) het ouijabord bekend zijn. In culturen waarin het ouijabord volkomen onbekend is, kun je rustig het principe uitleggen en de mensen dan zo vaak laten glaasjedraaien als ze maar willen. Er zal niets gebeuren. Niet op dat moment, niet op de langere termijn. Tot zover de feiten. Voor mij is de conclusie duidelijk, maar ik had beloofd om het trekken van conclusies over te laten aan de lezer, dus dat doe ik ook in dit geval. Wel wil ik er een ander feit aan toevoegen, dat - volgens mij - op precies hetzelfde principe berust. Dat is het feit dat wij naar de kapper gaan, en onze haren door de kapper laten opruimen. Zonder te controleren of ze zorgvuldig worden verbrand. Sterker nog, als er eens door een windvlaag wat van onze haren naar buiten waaien, maken we ons daar totaal geen zorgen over. Er zijn andere culturen waarin men zulke gebeurtenissen als extreem riskant ziet. Mensen uit die culturen zouden, zeker wanneer hun haren op straat zouden zijn gekomen, een hoog risico lopen op uitermate ernstige ziektes. Ook zouden ze zich uiterst asociaal, zelfs psychopathisch, kunnen gaan gedragen. Sommigen zouden zelfs hun geliefden vermoorden! Dit is niet verzonnen. Dit is waargenomen. Niet hier, maar bij die culturen zelf, in het dorp. Daarom is het - althans, voor die mensen - uitermate belangrijk dat je je haren zorgvuldig knipt. Alle afgeknipte haren moeten zorgvuldig worden verzameld, en vervolgens worden verbrand. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat een boze tovenaar één van jouw haren vindt. Hij zal die haar dan gebruiken om jou in zijn macht te brengen. Boze geesten zullen bezit van je nemen en jouw gedrag gaan bepalen. En je zult ernstig ziek worden. Iedereen weet dat. De feiten tonen aan dat het klopt (althans, binnen die cultuur), dat mensen zich letterlijk al bezetenen gaan gedragen. Tot zover de feiten. Wat vind jij - in hoeverre is onze reactie op het ouijabord vergelijkbaar met hun reactie op het wegwaaien van afgeknipte haren? En wat zegt dat over het realiteitsgehalte van de tovenaar (daar) c.q. de kwade geesten (hier)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^ + als dat mogelijk was....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet je verhaal nog eens goed lezen ,maar de tijd ontbreekt me op dit moment om het goed te begrijpen.
Maar je hoort nog van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry , uw vragen vergat ik , daar kom ik ook nog op terug als ik even de tijd er voor heb.
Cryofiel
12 jaar geleden
Prima, bedankt dat je er de tijd voor wilt nemen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@passantje, we zijn nu vijf dagen verder. Tenzij de vraagsteller de vraag langer open laat staan, zal de vraag morgenochtend vroeg automatisch worden gesloten door het GV-systeem. Ik hoop dat je voor die tijd nog wat tijd kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo , hier ben ik dan weer, mijn computer deed het even niet meer goed vandaar het lange uitblijven van mij. Eerst zal ik uitleggen hoe ik tot deze conclusie kom.
Als we de bijbel nemen, dat is het oudste boek ter wereld dus waarom zou ik die voorbij lopen ?? We lezen al in het begin van de bijbel dat God engelen(geesten) bij Zich heeft in de hemel , een legio engelen(geesten) en van die engelen zijn er een aantal in opstand gekomen tegen God zo lezen wij en God heeft deze engelen(geesten of ook wel demonen genoemd) uitgeworpen uit de hemel zo lezen wij in openbaring 8 : 10 en ook in hoofdstuk 14 : 8 en in hoofdstuk 9 : 1
namelijk het volgende : Openbaring 8: 10 En de derde engel heeft gebazuind, en er is een grote ster, brandende als een fakkel, gevallen uit den hemel, en is gevallen op het derde deel der rivieren, en op de fonteinen der wateren.
Openbaring 14: 8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.
Openbaring 9: 1 En de vijfde engel heeft gebazuind, en ik zag een ster, gevallen uit den hemel op de aarde, en haar werd gegeven de sleutel van den put des afgronds. En als wij weten dat deze geesten of demonen niet stil zitten maar actief zijn en ons proberen mee te trekken in hun opstand tegen God , dan begrijpen we misschien iets van het fenomeen geesten .
Deze geesten kunnen ons beinvloeden , de ene keer zal dat positief uitpakken en de andere keer negatief ,maar altijd wel zo dat de mens verder bij God vandaan komt of gaat.
Want als je echt met glaasje draaien God zou aanroepen dan gebeurde er iets geheel anders dan wat er nu gebeurd , want met glaasje draaien roep je niet God aan maar je moet geesten aanroepen en doordat velen niet meer op de hoogte zijn wat er over in de bijbel geschreven staat denkt men vaak, ach flauwe kul, er zijn geen geesten , maar dat wordt gezegd door de grote bijbelse onkunde , want je kunt het gewoon lezen vanuit de bijbel.
En niet enkel glaasje draaien is onder invloed van deze demonen, maar ook occulte zaken , zoals de glazen bol kijken .
Je komt dan onder occulte machten die je heel moeilijk los laten. vervolg volgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vervolg =========================================
Ook ik heb respect voor veel wetenschappers , maar ook een wetenschapper is beperkt , het is geen alwetendheid .
Nee, het is een mens met verstand zoals u en ik en wij hebben verstand van God verkregen , maar ons verstand gaat tot een bepaald niveau en verder niet .
Als we met eerbied gesproken het verstand van God er naast zouden zetten, dan zou de mens zich naar schamen, wij mensen menen vaak dat wij alles weten , maar naast God zijn we o zulke kleine mensjes.
Daarbij komt dat God veel zaken verborgen houdt voor de mens, dat zijn zaken die ons verstaand ver te boven gaan , dat kunnen wij niet bevatten, wij willen alles berekenen, vastpakken, onderzoeken, uitkomsten uitkristalliseren enz. ,maar er zijn zaken die wij nooit zullen kunnen bevatten zo wonderlijk, zo onmenselijks , zo bijzonders , daar hebben wij een eeuwigheid voor nodig omdat te bevatten.
En wat de wetenschapper hier op aarde onderzoekt het blijven in zulke zaken als deze, van geesten , een niet te bevatten materie , waar veronderstellingen, verwachtingen . vermoedens als uitkomst zijn, maar het echte absolute antwoord zullen ze niet kunnen geven omdat het werk geesten ons verstand te boven gaan en doordat wij ze niet kunnen zien, vastpakken , dus op geen enkele manier kunnen zeggen pak , ik heb je en nu ga ik je onderzoeken is het vaak giswerk, veronderstellen enz. En daarom ga ik zelf meer vanuit het bijbels perspectief uit waar duidelijk wordt verwezen dat er gevallen engelen(geesten of demonen genoemd) zijn, die de mens beinvloeden kan als men zich hier mee inlaat Ik hoop zo enigzins wat verklaard te hebben hoe ik aan mijn reactie kwam.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, de Bijbel als bron - bedankt voor je uitleg. Tja, voor mij is de Bijbel niet meer dan een van de vele heilige boeken. Er zijn er meer. Als mens kun je voor een van die boeken kiezen. Dat is geen goddelijke keuze, dat is een menselijke keuze - dat blijkt uit het feit dat de meerdere keuzes die er zijn, daadwerkelijk allemaal worden gemaakt. Als mens zijn we feilbaar. Dat betekent dat je, in welk heilig boek je ook gelooft, de mogelijkheid moet accepteren dat je in je feilbaarheid voor het verkeerde boek hebt gekozen. Maar goed, dat is mijn mening. Uit die mening volgt dan wel dat we echt niet anders kunnen dan zelf rond gaan kijken. In al onze beperktheid. Een betere mogelijkheid is er niet. Zekerheid zullen we nooit hebben. We moeten dus altijd de mogelijkheid openhouden dat onze kennis verkeerd blijkt te zijn, dat we het bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben. Net als de gelovige, ongeacht welk geloof hij of zij heeft en hoe zijn Heilige Boek heet, in het achterhoofd moet houden dat hij in zijn menselijke feilbaarheid het verkeerde geloof en het verkeerde Heilige Boek zou kunnen hebben gekozen, zo moet de onderzoeker de mogelijkheid in het achterhoofd houden dat hij iets verkeerd heeft gezien, of dat hij iets over het hoofd heeft gezien, en dat zijn beste kennis van nu morgen achterhaald zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Cryofiel dit is mijn uitleg Dat op zulke zaken als dit over geesten , nooit een moslim of een ander gelovige reageert vanuit hun geloof .
Christenen kunnen veel weerleggen vanuit bijbels perspectieven ,maar kunnen andere geloven dat dan niet zo denk ik dan ?
Dan is zo,n geloof toch arm, als ze niets kunnen uitleggen of zie ik dat verkeerd ? Niets verkeerds hoor over anders gelovigen, maar het valt mij altijd op dat er vaak alleen door christenen die de bijbel lezen geantwoord wordt
Hoe zou dat komen zo vraag ik mij vaak af , hebben andere geloven dan zo weinig om uit te leggen of weten ze niet eens hoe hun geloof in elkaar zit. ?
Zo maar enkele vragen die mij vaak bezighouden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is een interessant punt. Ik heb wel een vermoeden hoe het zou kunnen komen. Eerst een (rhetorische?) vraag: heb jij wel eens dat je een bepaalde visie hebt vanuit jouw christelijke achtergrond, maar dat je bij jezelf denkt: ach, laat maar zitten, want als ik mijn visie hier vertel, dan krijg ik alleen maar een heleboel gezeur en negativiteit over me heen? Ik kan me in ieder geval best voorstellen dat je regelmatig zo denkt, en dan maar liever niets zegt. Nu is het christelijk geloof erg "mainstream" en volop geaccepteerd in onze samenleving. Met andere geloven is dat een stuk slechter gesteld. Iemand die voor de Koran heeft gekozen, zal daarom - zo vermoed ik - nog veel eerder geneigd zijn om maar liever te zwijgen, omdat hij nog veel meer negativiteit over zich heen denkt te krijgen dan een Christen. Voor een Moslim geldt namelijk niet alleen dat hij commentaar krijgt als hij een visie geeft vanuit zijn geloof, maar ook dat hij zich bij voorbaat al moet verdedigen omdat er nu eenmaal nogal wat Moslim-extremisten rondlopen. Daarnaast is het nog steeds zo dat Moslims nu eenmaal minder toegang hebben tot "onze" intellectuele fora dan Christenen. Dat begint wel een heel klein beetje te verbeteren - ik zie met enige regelmaat een Moslim op GV die vanuit zijn geloof een visie neerzet - maar gemiddeld gesproken hebben de Moslims nog steeds een fikse achterstand. -- Ik denk dus dat het Moslimgeloof niet bepaald armer is dan het Christelijke geloof, maar dat je de moslims nu eenmaal minder hoort over dergelijke punten. Dat wat ik van het Islamitische geloof heb begrepen, is dat er wel degelijk een hele geestenwereld bestaat, compleet met goede en slechte krachten - de Islamitische geestenwereld is minimaal even complex als de Christelijke geestenwereld, zo niet complexer. Maar goed, er zijn meer geloven dan alleen het Christelijke en het Islamitische. Mijn idee, dat ik in mijn vorige reactie al heb beschreven, wordt goed weergegeven door dit plaatje:
http://i.imgur.com/QlahH.jpg
ja die zijn er wel gedaan.
maar er zijn ook theorien over dimensies.
dat is allemaal heel vaag. maar ik denk dat geesten in een andere dimensie thuis horen waarin wij leven. en aangezien wij in een andere dimensie leven als die geesten is het niet aan te tonen of ze wel of niet bestaan.

ik weet niet of het helemaal waar is wat ik zeg. maar dat is hoe ik er over denk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als niet is aan te tonen dat ze bestaan, hebben ze dus geen enkele invloed op ons. Dan maakt het dus ook geen fluit uit óf ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, niet welke ideeën mensen er persoonlijk op na houden.