Is onze ontwikkeling goed of slecht?

onze = de mensheid
Ik bedoel de ontwikkeling van de mens vanaf bewustzijn.
Goed of slecht, in de zin van, zullen wij ons verder ontwikkelen? Of zullen we hier ooit afstand van nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ontwikkeling is altijd goed... Ont-wikkeling... dat is ontwarring, uit de knoop, uit de verwarring... Dat is altijd goed...

En ontwikkeling is altijd vooruitgang...

Een nieuwgeborene hoeft geen eigen taal te ontwikkelen, de taal is er al en kan meteen een kant en klare taal leren, dat is ontwikkeling... Maar er wordt wel steeds meer gevraagd van elk individu... De ontwikkeling moet wel te behappen zijn door elk individu...

En bewustzijn neemt alleen maar toe... God zij dank...

Ontwikkeling is niet te stoppen, alles ontwikkelt... Ook een griepvirus ontwikkelt zich, de mens moet dan weer aan de bak om fit te blijven aan de nieuwe ontwikkelingen... Survival of the fittest... Zo was het altijd al, en zo zal het altijd blijven...

Kunnen wij er afstand van nemen, nee dat kunnen wij niet, gelukkig maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De geschiedenis kent heel wat ontwikkelingen die desastreus bleken te zijn. En kom niet aan met het praatje 'dat het wel ergens goed voor zal zijn geweest...'.

Andere antwoorden (8)

Ik denk juist goed ,als het goed is leer je iedere dag.
Ik zie het als een verwaarlozing als we niet verder ontwikkelen.Een mens zal hier volgens mij nooit afstand van kunnen nemen.Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens, zowel als collectief als als individu, moet zich ontwikkelen. Stilstand is dood in de pot.
Al is ontwikkeling geen vloeiend proces en schieten we door, naar de ene dan weer naar de andere kant; ontwikkelen is een proces van trial and error, vallen en opstaan.
Zo kan het soms lijken dat ontwikkeling de verkeerde kant opgaat, maar dat is meestal omdat we maar een heel klein stukje van de ontwikkeling kunnen overzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nogal een brede vraag. Ja, ontwikkeling is goed, maar je vraag is "is ONZE ontwikkeling goed of slecht". Tot nu toe, bedoel je? Of het voornemen om verder te ontwikkelen?

Dat we ons ontwikkeld hebben vanaf het moment van zelfbewustzijn, is naar mijn mening onze overleving geweest. De richting waarop wij ons ontwikkeld hebben, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Er zijn prachtige dingen bedacht en uitgevonden, maar toch vaak met een relatieve korte-termijn-gedachte. Uiteindelijk lijken we onszelf uit te roeien met de manier waarop we ons ontwikkeld hebben (ook in aantal). We putten onze (levens)bronnen uit en het wordt hoog tijd om onze ontwikkeling flink bij te sturen in een duurzame richting.

Het is geweldig om te beseffen hoe een intelligent wezen zich zo ver heeft kunnen ontwikkelen! Voor zover we nu weten, zijn "WIJ" daar het verste mee gekomen. Absoluut een reden om trots te zijn op "onszelf". Maar ik hoor geen applaus uit het heelal. Zo doorgaan is geen optie, we zullen juist de resultaten van de ontwikkeling moeten gebruiken om in te zien dat het anders moet. Ontwikkeling heeft verantwoordelijkheid in de hand gewerkt, voor verleden en toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontwikkeling houdt het leven interessant en vernieuwend! Ik vind dat juist goed! Denk dat het alleen soms welleens te snel gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag suggereert dat alle culturen zich op dezelfde manier ontwikkelen.
Dat klopt niet.

Elke cultuur ontwikkelt zich op bepaalde manieren in de goede richting, en op andere aspecten weer in de verkeerde richting. En dan is het woord richting hier gebruikt als het meest subjectieve, namelijk wat ik er van vind.

Dus: de ontwikkeling is er, deels goed, deels slecht, maar alles bij elkaar weten we steeds meer en kunnen steeds meer mensen meer weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nog toe was deze ontwikkeling goed, maar we zijn nu een grens voorbij gestreeft waar onze ontwikkeling steeds sneller gaat ten koste van de levenskwaliteit.
Met al onze kennis zijn we vergeten hoe het is gelukkig te zijn, we zijn de waarde van het leven vergeten, we zijn het gevoel voor samenhorigheid vergeten.
Wij kopen mooie dingen en maken verre reizen om weer gelukkig te worden.
Maar we vinden wel welvaart maar geen geluk, hoe meer de mens bezit, hoe ongelukkiger hij wordt.
We maken ons zelf ziek door hebzucht, door het streven naar als maar meer, door onze ergenis en stress.
We worden ziek door onze eigen ontevredenheid.
Uiteindelijk ondekt de mens dat hij door alles wat hij al heeft, eigenlijk arm is.
Als dat ontwikkeling is, dan zijn we het belangrijkste vergeten, dan zijn we slachtoffer van onze eigen ontwikkeling.
Ons bewustzijn hoe we moeten leven zijn we vergeten mee te ontwikkelen.

De dauwdruppel aan een blad , dat in de ochtendzon hangt te flonkeren en al de kleuren van de regenboog laat zien, verteld ons wat we vergeten zijn!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze ontwikkeling is goed, maar we zijn consumenten geworden die alles naar ons toehalen en liefst niet meer willen investeren.
Dus zal dat ons eens duur komen te staan.
Lees de geschiedenis. Iedere cultuur kent zijn hoogtepunt en zijn ondergang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkeling zelf is niet goed of slecht. Goed en slecht meningen, waarderingen. En daarbij dus afhankelijk van de toeschouwer.