Wat is het verschil tussen scheuren en breken?

Kan je bijvoorbeeld pspier breken? En hoe ziet dat eruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pspier bedoel je papier of spier?

Het beste antwoord

Scheuren doe je in de lengte of breedte van iets, breken in de dikte. Daarbij aangenomen dat de dikte een fractie van lengte of breedte is. Een vel papier kun je makkelijk scheuren in de lengte breedte en bijv. ook diagonaal. Breken in de dikte kan ook, maar daarvoor moet je het wel goed bevriezen, dan wordt het wel zo hard dat je het kunt breken. Zoiets kun je ook doen met wasgoed (in de strenge vrieskou buiten aan de waslijn).

Het voorbeeld met het bord hierboven is ook mooi. Normaliter breek je een bord als je het bijv. laat vallen. Als er scheurtjes in zitten, dan is het dus bezig te scheuren, het tenslotte al gedeeltelijk doormidden.

Het komt er uiteindelijk, denk ik, op neer dat scheuren en breken erg op elkaar lijken en dat breken een vorm van scheuren is waarbij geen toestand 'halverwege' meer mogelijk is, óf omdat het scheurlengte te klein is in de richting waarin je probeert te scheuren óf omdat er plotseling zó veel kracht wordt uitgeoefend dat alle weerstand direct overwonnen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee Papier kan niet gebroken worden. Om iets te kunnen breken moet het meestal een harde soort zijn. Probeer je papier te breken dan onstaan er alleen scheurtjes en kreukel je de papier alleen. Hout kan je niet scheuren maar wel breken. Dit komt omdat hout grof is en is meerdere stukken kan vallen. Papier is maar een geheel.

Scheuren:

1 beschadigd raken doordat een scheur ontstaat
2 beschadigen door trekken;= stuktrekken
3 gevaarlijk hard rijden;= racen
4 barsten van een substantie, voorwerp of orgaan als gevolg van een grote inwendige of uitwendige druk

Breken

1. in stukken uiteenvallen. Stuk maken of gaan.
Het in stukjes uiteensplijten of in delen of scherven uiteenspatten, meestal plotseling en hevig, als gevolg van een klap of drukuitoefening.
2. ermee ophouden, je breekt ergens mee.
3. Fysiek gebroken zijn, je kan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pspier
kan ook spier zijn.
Scheuren gaat ' langzaam' c.q. is een proces waarbij iets - in de regel - zachts / plooibaars in twee delen uiteen ' valt' .

Breken is het plotselinge opdelen van - in de regel- harde voorwerpen.

Een scheur hoeft ook niet volledig te zijn ; een breuk is dat in de regel wel.

Papier kun je dus eigenlijk niet breken - al breek je bij het scheuren van telefoonboeken het handigst wel eerst de rug. Net zoals je een stenen bord niet kunt scheuren - al kan er wel een scheurtje in het aardewerk komen.

Over het algemeen zou je een scheur ook nog een gedeeltelijke breuk kunnen noemen, zelfs in metaforische zin (denk aan een relatie met scheurtjes of een gebroken relatie).

Qua handeling zou je kunnen zeggen dat je bij scheuren de delen in tegengestelde richting uiteen neemt (links/rechts, voor/achter, boven/onder), en bij breken twee delen dezelfde kant opbuigt waar het materiaal niet buigbaar is en dus zal breken op het ' breekpunt' . (beide delen naar elkaar toe of beiden naar beneden drukken bijvoorbeeld).

Wanneer je dus het al genoemde telefoonboek doormidden wilt krijgen, zul je eerst moeten breken (de rug op het breekpunt laten knappen door beide helften in dezelfde richting / naar elkaar toe te bewegen, waarna je de niet-verlijmde pagina's met een van elkaar afbuigende beweging verder doorscheurt.