Worden mensen sneller volwassen of blijven ze langer jong? Of allebij, kan dat wel? En sneller volwassen worden, maar ook langer jong blijven.

Kinderen van 11, nu zijn veel volwassener zowel geestelijk als lichamelijk dan kinderen van 11 twintig jaar. Dus je zou kunnen zeggen dat een kind steeds sneller volwassen wordt.
Maar een man/vrouw van 60, nu in deze tijd is dan weer een stuk jonger dan mannen en vrouwen van 60 laten we zeggen 30 jaar geleden. Toen was iemand van 60 al oud. Maar wie kent niet de term: 50 is het nieuwe 40 Mensen zien er tegenwoordig nog goed uit, zijn nog fit, weten met de moderne ontwikkelingen mee te gaan etc. Dus je zou kunnen zeggen dat mensen langer jong blijven.
Wat moeten we verwachten over 40 jaar? Is het dan zo dat 80 het nieuwe 50 is ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat gaat niet zo snel denk ik. Ook gaat het nu weer de andere kant uit door de toename van overgewicht. De toename van de vitaliteit van ouderen nu zal misschien toe te schrijven zijn aan het feit dat veel mensen zijn gestopt met roken. Ook zaken als de lengtetoename van pubers zijn al gestopt. Behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is allebei. eerder volwassen zie je gebeuren, je staat versteld van wat een kind van 11 denkt, zegt, waar het mee wordt geconfronteerd. De sfeer, de tijd waarin wij leven maakt dat verschil denk ik. Maar ouderen die jonger blijven, zie ik ook. Iemand van 70 wilde niet lid worden van een ouderensoos, want zei ze: dat is voor oudjes, ik ben daar nog lang niet aan toe. Of dit op zal lopen geloof ik niet. Er is een streep op een gegeven moment. De wereld waarin wij leven wordt er niet gezonder en zuiverder op, dus dat is illusie denk ik zo. Verder vind ik de vraag goed en mooi om op te reageren. Ik hoop dat je veel reacties krijgt, en ik zal ze allemaal lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je HELEMAAL gelijk hebt, maar.......

De jeugd van nu lijkt absoluut ver voor op de jeugd van enige generaties geleden.

Dat zien wij zo want ze zijn veel mondiger, en beheersen allerlei zaken waar sommige volwassenen nog moeite mee hebben (internet, telefoons ed).

ECHTER: 60 jaar geleden was het helemaal niet raar dat een meisje van 12 het hele gezin draaiende hield als bijv de moeder was overleden. Dat zie ik de meeste 12-jarigen van nu niet doen.

30-40 jaar geleden was het helemaal niet zo raar dat vrij jonge kinderen alleen op de fiets naar allerlei activiteiten gingen. Tegenwoordig vinden we het verkeer te druk, we zien allerlei andere gevaren EN kinderen hebben het nu zo druk, dat het veel vaker gebeurt dat ouders de kinderen met de auto rondrijden.

Dat zijn een aantal zaken waarin de jeugd van ooit misschien wel zelfstandiger was dan de jeugd van nu.

Een tegenargument kan zijn dat de situatie nu vaak anders is (bijv voor zo'n meisje dat 6 broertjes en zusjes moet verzorgen) maar 60 jaar geleden hadden ze ook geen mobiele telefoon, wie weet hoe handig ze ermee waren geweest was hij er wel geweest.

Op dat jonger zijn op oudere leeftijd kan ik het alleen beamen, ik denk dat de toegenomen welstand, gezondheid EN vrijheid van geest maakt dat mensen ondernemender zijn