Een precies getal is moeilijk te vinden. Misschien is dat ook niet zo vreemd, omdat de ene windmolen de andere niet is, en het zal voor ieder type/ontwerp verschillend zijn.

Maar mogelijk heb je wel iets aan het volgende:
"Als de turbine 6 maanden heeft gedraaid is de CO2 uitstoot van de productie al gecompenseerd."

Dat valt hier te lezen:
http://www.energievergelijken.info/kennis/opwekken/windenergie.php

Of het héél betrouwbare en objectieve informatie is, weet ik niet. Hoewel er in bovenstaande link ook eerlijk over de nadelen wordt gesproken (horizonvervuiling, vogelgehaktmachines, herrie) valt mij op dat er beweerd wordt dat windenergie 1,5 keer zo duur is als "normale" energie. Dat is m.i. een te rooskleurig beeld, en het zal een fluitje van een cent zijn, om bronnen te vinden, waar wordt beweerd dat windenergie 4 keer zo duur is. Want die dingen staan vaak stil (het waait niet altijd genoeg) en dat windmolens hoofdzakelijk draaien op subsidie.

Ook zet ik mijn vraagtekens bij de bewering, dat windmolens steeds beter en efficienter worden. Ik heb al vaak gelezen dat ze "uitontwikkeld" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en goede link.