De verhoogde stoeprand hadden we al in de tijd van paard en wagen en de hondenkar.

De functie is niets anders dan een beschermdgebied te scheppen voor de voetgangers en te voorkomen dat een paard met wagen tegen een huis aan reed.

Een paard zal namelijk nooit uit zichzelf een verhoging nemen en een hondenkar had te kleine wieltjes om tegen een dergelijke rand op te rijden.

Tot op heden wordt het nog steeds voor dezelfde redenen gebruikt, een beschermdgebied creëren voor voetgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gaat dus verder in de tijd.
+je waard

Andere antwoorden (4)

Het tegengaan van auto's om over die rand te gaan (om te parkeren)

http://www.denbosch.pvda.nl/general/PvdA+in+actie/20110815westenburg.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je toch een rijbewijs voor nodig en geen verhoogde stoeprand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
musa, anders lees je even de bron?
Nou de functie word veel gebruikt voor bussen, zodat mensen die slecht ter zijn ook makkelijker een bus inkomen. Verder weet ik niet of je naar dit antwoord op zoek bent maar ik hebt nog een 2de antwoord en dat zijn de normale stoepen die zijn verhoogd. De functie van deze verhoging zal er voor zorgen dat ook weer mensen die slecht ter been zijn, makkelijk in of uit hun auto komen. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. Zoniet? Dan is mijn advies om gewoon wat te gaan googlen dat helpt ook vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een grens te maken tussen de rijweg en het voetpad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een grens kan toch ook zonder verhoging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, maar daar wordt dan vaak overheen gereden. Met een verhoogde stoeprand is dat moeilijker.
Als je goed naar een straat kijkt dan zie dat die staat altijd iets bol staat.
En als het regent dan stroomt het water naar de zijkanten .
En de stoepranden houden het water tegen .
En in die stoepranden zitten weer die afvoerputjes die het water weer afvoeren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teun, ja klopt nu je t zegt. Hiervoor heb je een verhoging nodig. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een putje in een vlakke straat heeft niet zoveel nut hè .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt dat de stoep niet hoger hoeft een bolle straat plus lage stoep zou toch ook voldoen aan deze functie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg hadden we al een verhoogde stoep voor dat we riolering hadden.