Je kan zelf een geheimschrift maken door,
alle letters te veranderen (a=i e=u, enz)
door woorden te verwisselen (ipv 'zien' zeg je 'lopen', bijvoorbeeld)
of door zinnen te verdraaien (je zegt 'hij draagt een lelijke trui', maar bedoelt eigenlijk 'ik moet nodig naar de wc!')

Je kan ook ipv een klinker een andere klank nemen, bijvoorbeeld 'adie', die is al bekend.
'ik' wordt dan 'adiek' en 'jij' wordt 'jadiej', enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0oooo0oo0
000o0o0o0
0o0oo0oo0

druk op f3 of ctrl f en dan typ je in 0 dan zie je dat ik hoi geschreven heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje
Hoe geheim moet dat geheimschrift zijn?
1 van de betere methoden, maar bewerkelijk is elke letter uit 3 getallen te laten bestaan. Bron moet een boek zijn.
eerste getal blz nr, tweede getal regel nr en derde getal hoeveelste letter van die regel.
Elke letter opnieuw opzoeken in dat boek. Dus dezelfde letter zal elke keer een andere getallen reeks krijgen.

Gebruik je de hierboven beschreven methode, elke letter een vast ander teken geven, dan los ik dat geheimschrift op met 1 a4 tekst. (Was voor mij een kinderspel met mijn broer, zelf tekens veranderen en briefjes gaan sturen. Kijken hoeveel briefjes je nodig had om te weten wat er geschreven was. Bleek verbazend weinig tekst al te voldoen om de codering op te lossen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan met citroensap op papier schrijven, en als je er overeen strijkt wordt wat je hebt geschreven zichtbaar
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet echt een geheimschrift
Door een geheim alfabet te maken.
Een makkelijke methode om letters van het alfabet te verschuiven is door keizer Julius Caesar uitgevonden om met zijn veldheren te communiceren.

Knip twee ronde schijven papier, de ene een paar centimeter groter dan de andere. Maak ze in het midden aan elkaar met een splitpen zodat ze rond kunnen draaien. Verdeel de randen van beide cirkels in 26 vakken en schrijf het alfabet in de vakken.

Als je beide A’s naast elkaar legt is de zogenaamde rotatie nul en heb je uiteraard geen geheimschrift. Ligt de binnenste B naast de buitenste A dan is de rotatie 1. Dan vervang je dus alle a’s in je tekst door b’s, alle b’s door c’s enzovoort. De geheime sleutel is dus het rotatiegetal. Zorg ervoor dat alleen de verzender en ontvanger die weten!

Een héél eenvoudige manier om geheimschrift te maken is het grootste gedeelte van het alfabet in cijfers en bruikbare leestekens te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook met melk schrijven, om het zichtbaar te maken met een vlammetje de achterkant van het papier voorzichtig verwarmen en je kan het lezen.
De tekst komt dan bruin tevoorschijn.
Wel altijd voorzichtig omgaan met een vlam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of voorzichtig met een lamp aan de achterkant verwarmen
Dit is ook een goeie:
Ga naar: http://www.net-force.nl/tools/ascii_shift/
Type je tekst in het vak
Vul een nummer in bij "numbers to shift"
Druk op "go"

Je geheime tekst komt te voorschijn. Stuur de tekst naar je vriend/vriending en spreek van te voren af welk nummer jullie gebruiken.

Nu kunnen jullie elkaars tekst oncijferen, maar anderen niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een geheimschrift gemaakt met allemaal fantasytekentjes. op een gegeven moment gaat dat heel vloeiend. Dat met citroensap werkt ook wel