Hoe ontstaat dit? zie filmpje

http://video.msn.com/video.aspx/?mkt=nl-nl&vid=1d1a839f-1d98-4d85-ad93-cb12b4830606&from=NLNL_Zoomin&tab=m1190742030820&wa=wsignin1.0

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAAH INDEPENDENCE DAY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat indrukwekkend,ik heb het nog nooit gezien en weet helaas ook geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou ik ook wel willen weten.
goeie vraag....

Het beste antwoord

Dit heet een "hole punch cloud" of "Fallstreak hole" volgens wikipedia, het ziet er heel vet en science-fiction/UFO achtig uit, maar volgens wikipedia gebeurt dit als volgt:

Een fallstreak hole ontstaat als de watertemperatuur in de wolken onder het vriespunt is, maar het water nog niet is bevroren omdat er geen ijs 'nucleus' (engels) deeltjes aanwezig zijn in de wolk, die ervoor zorgen dat ijs gevormd kan worden. Als dan toch een deel van het water in de wolk begint te bevriezen omdat er genoeg deeltjes in de wolk aanwezig zijn, krijg je een domino effect, door het "Bergeron process", wat ervoor zorgt dat het water eromheen verdampt, bevriest en naar de aarde valt waardoor je dus zo'n, vaak rond, gat in de wolk krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha :-) Heb net nog een paar foto's bekeken. Sommige varianten zijn echt waanzinnig mooi. Dank voor je duidelijke uitleg. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat goed van je zeg plusje hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bizar natuurfenomeen, inderdaad! Ik heb dit tot een tijdje terug nog nooit eerder gezien, ik heb hetzelfde filmpje ook gezien op een website, ben gelijk op zoek gegaan naar wat het was. Echt mooi, zoiets, ziet er een beetje Independence Day (film) uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enige antwoord, maar nu al zo duidelijk en goed dat het toch niet meer verbeterd kan worden!