Zijn er gegevens bekend over het % aantal nieuwe klanten bij een advertentie/marketingcampagne?

Voor mijn afstudeeropdr ben ik bezig met een marketingplan. Nu wil ik weten of er een gemiddelde is hoeveel % van de te bereiken mensen dmv een advertentie in de krant/huis aan huis blad lid zullen worden op basis van deze promotieactie.

Dit heb ik nodig om te kijken of het financieel gezien de moeite waard is om deze actie in te zetten.

Het is voor een sportschool. Dus als ik 20.000 mensen in aanraking laat komen met de advertentie, hoeveel % van deze mensen zal dan interesse krijgen hierin? Hier zijn namelijk vast wel schattingen voor. Iemand enig idee of een bron?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Meestal gaat zoiets precies andersom. Je hebt een doel, b.v. je wilt 100 nieuwe klanten op je sportschool en pas daarna ga je bedenken hoe je dat doel kunt bereiken. B.v. een advertentie, een folder in een folderpakket, adverteren op internet, of desnoods (als het een heel grote sportschool wordt) televisiereclame, landelijk of regionaal.

Dat doel is belangrijk! Want voor 3000 nieuwe klanten is geen plaats, en dan moet je klanten teleurstellen, en voor 5 nieuwe klanten, is het niet rendabel.

Je kunt niet zomaar zeggen: als ik 20.000 mensen in aanraking laat komen met de advertentie, dan reageert 1 of 2 %.
(dat weet een spammer wel: als hij 100.000 spams verstuurt, dan kan hij inschatten met ervaringscijfers, dat hij b.v. 100 kliks kan verwachten, en uiteindelijk 7 mensen die iets kopen. Dat is dan vaak al rendabel, en daarom blijft hij spammen :-)

Je kunt het onmogelijk vooraf inschatten, omdat het van te veel factoren afhankelijk is.
- hoe opvallend is die advertentie, hoe groot, en waar staat 'ie? Op de voorpagina van het huisaanhuisblad? Of ergens middenin, tussen allerlei andere advertenties?
- is het een spectaculaire actie om kennis te maken met de sportschool, b.v. met een hoge korting?
- is er al een sportschool in de buurt?
- Wat "verkoop" je precies? Jaarabonnementen, maandje op proef, prijs per uur zonder verdere verplichtingen?
- Op wie richt je je? Mensen met overgewicht, of op sportieve mensen?
- waar verspreid je de folder? Villawijk, wijk met veel huurwoningen?
- Zit er een bon bij die je moet inleveren? Komt het woord "gratis" voor in je advertentie. Waar leg je de accenten? Prijs, accomodatie, deskundigheid? Kom je met een totaal nieuw concept, dat andere sportscholen niet hebben?

Je kunt pas iets zinnigs gaan voorspellen, als je een sportschool hebt en zo nu en dan adverteert met b.v. een actie. Als je een keer heel klein hebt geadverteerd, en ook een keer paginagroot, dan kun je specifiek voor jouw situatie een inschatting maken aan de hand van de respons uit het verleden, hoe het zal gaan met je volgende reclame-actie.