Hoe is het mogelijk dat de weerkundigen nu al kunnen voorspellen dat er een horrorwinter aankomt?

Afgelopen jaar hadden ze ook voorspeld dat we een warme zomer zouden krijgen (inclusief hittegolf). Dus niet!
Hoe serieus moeten we de weerkundigen nog nemen?
Zo ver vantevoren kun je dat toch nog helemaal niet zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn telkens opnieuw weerkundigen die denken dat ze een model ontdekt hebben waarmee ze voorspellingen op de middellange termijn kunnen doen, en telkens opnieuw blijkt dat het maken van werkende modellen een stuk lastiger is dan ze denken. De modellen worden gemaakt op basis van ervaringen en mogelijke samenhangen en gevalideerd met ervaringen (empirische modellering) .

Pas als deze geleerden nu gelijk krijgen met hun model, hoeven we ze een heel klein beetje serieus te gaan nemen. Als ze het volgend jaar weer bij het goede eind hebben, dan moeten we ze nog een klein beetje serieuzer gaan nemen. Pas als ze zeg maar 5 jaar op een rij een goede voorspelling geven, kunnen we met enige zekerheid zeggen dat hun model klopt.

Voor het weer over 2 dagen is er nog wel redelijk iets te voorspellen, over 10 dagen wordt het al een stuk lastiger, maar over 2 maanden kun je eigenlijk heel weinig zeggen, behalve dan dat het aannemelijk is dat het in de winter een stuk kouder is dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

inderdaad dus natuur kun je niet voorspellen. maar wel schatten en dus is er een kans op. maar ze kunnen het nooit helemaal 100% zeker weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weerkundigen moeten we heel serieus nemen, hun weersvoorspellingen echter niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!
Die berichten moet je niet te serieus nemen. Zoals je zelf zegt, er was een hele hete zomer voorspeld met temperaturen tegen de 40 graden aan; we hebben allemaal gezien wat er deze zomer van terecht is gekomen.
Meteorologen kunnen met enige zekerheid de komende 10 dagen voorspellen, maar dan houdt het ook echt op. En zelfs binnen die 10 dagen kan een onverwachte verandering van de wind de hele voorspelling door de war schoppen.
Als het op het voorspellen van de winter aankomt, wordt er gewerkt met kansen. De kans is iets groter dat het een koudere winter wordt dan gemiddeld (hoe ze dat precies zien is een technisch ingewikkeld verhaal, computermodellen, straalstromingen, etc.), maar dat zegt nog helemaal niets.
Ik zou nog even geen sneeuwscooter aanschaffen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag alles voorspellen. Dat is vrije meningsuiting en aandacht vragen voor de gedachten van meteorologen.
Denk dat het ook met Halloweentijd heeft te maken: mensen een beetje plagen en bezig houden met onbelangrijke onderwerpen.
Ook om ze af te leiden van belangrijke onderwerpen als de € en de interne strijd tussen macht en geweten bij het CDA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de politiek weerkundigen manipuleert om voorspellingen te doen om zo de aandacht ergens vanaf te houden. Ze hebben de aandacht al verplaatst met die Mauro zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de meteorologen maar mensen wel afgeleid door te weinig aandacht voor daadkrachtige aanpak van €-problematiek, van andere monetaire en economische ellende, allemaal door gebrek aan gezamenlijke verantwoordelijkheid en solidariteit van de gevestigde orde?
Naar mijn overtuiging is de zon de oorzaak van strenge of zachte winters in west-europa. Vreemd genoeg zijn alle elfstedentochten (op 1 uitzondering 1947) in een zogenaamde minimumperiode van de elfjaarlijkse cyclus van de zon gehouden. Oftewel de kans (altijd kansen geen zekerheden), dat we dit jaar een strenge winter gaan krijgen zijn klein. De zon zijn activiteit is het laatste halfjaar weer behoorlijk toegenomen. De grootste activiteit van de zon zal in 2012/2013 plaats gaan vinden........
Ik voorspel een zachte winter, met wellicht wat sneeuw (veel minder dan vorig jaar), en wellicht maar 1 of 2 weken wat matige vorst en dan eind februari de lente in.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ! Het leuke is dat de kand dat dit ook gaat gebeuren erggggg groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kans ergggg groot