Wordt het een koude winter in Nederland en België of wordt het een zachte winter ?

Als het goed is kan nu al aan de hand van de overheerstende luchtdruk verdeling voorspeld worden of de winter hier zacht of koud wordt .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil je dat in April 2012 nog eens vragen. Dan kan ik je een helder en afdoend antwoord verschaffen.

Het beste antwoord

Het weer bestaat voor het belangrijkste deel uit herhalingen van het weer dat al is geweest.
Goed te zien in het afgelopen voorjaar, toen maanden lang hogedruk heerste, het zeer droog en zonnig was.
Het weer sloeg toen om in sterk wisselend en regelmatig regen, dus vrijwel zonder sterke hogedrukgebieden.
Ok dit heeft weer maanden lang geduurd.

Hevige regen in het middellandse zeegebied, in de afgelopen weken, sloot daar het extreem warme weer af, dat daar al heel lang heerste.
Slecht weer daar, betekent hoge druk hier.
Krijgt dit de kans, zich boven Scandinavie te vestigen, na een flink pak sneeuw, dan kan het standvastig worden.
Voor ons betekent dit winter.
Het lijkt er op, dat dit gaat gebeuren, maar eerst moeten restanten van orkanen, europa verlaten.
Hierna wordt het spannend!
De afgelopen maanden, is het al regelmatig beneden de normale temperatuur geweest, veel vaker dan enkele jaren geleden.
Het zal nu eerst extreem warm worden voor de tijd van het jaar, iets wat meer gebeurt, voor een echte weersomslag.
Blijft over de vraag wordt het een koude winter, antwoord is JA!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord naar aanleiding van je opmerking over heersende luchtdruk. Ben het met je eens , de trend is hoog , kan zo blijven , dat hebben we in 1995/ 1996 ook gezien. Aan de andere kant zijn er weer zonnevlekken , en dat maakt hoge druk boven de Atlantische oceaan , met "natte kou ", sneeuw en ijzel , minder waarschijnlijk. Bedankt voor je antwoord +10

Andere antwoorden (5)

Het word 3 maanden extreme kou zou is voorspeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is gewoon niet te voorspellen.
afgelopen zomer zou extreem heet worden hadden ze het over in april.
en de verwachtingen van dag tot dag afgelopen zomer konden ze niet voorspellen,en veranderde soms drie keer per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zekerheid in een weersvoorspelling is er niet, met enige zekerheid kunnen ze een voorspelling maken voor het weer over 10 dagen omdat ze weten wat er in die tijd gebeurd met een depressie die ontstaat voor de noord Amerikaanse kust.

Al de andere voorspellingen zijn miljoenen berekeningen van computers waarvan er eentje wordt uitgelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Kan vriezen en dooien. Er is geen peil op te trekken, men heeft er zó vaak naast gezeten dan het zinloos is om van zo'n lange termijnvoorspelling dan ook maar enigszins uit te gaan. Lekker genieten van het onbekende wat er komen gaat en schaatsten uit het vet halen (voor het geval dat).. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vroeger (en zelfs nu nog) hanteerde men, overigens zonder veel succes, de zogeheten Enkhuizer Almanak teneinde het weer op de lange termijn te voorspellen.

Het weer is echter van zoveel verschillende invloeden afhankelijk dat men vandaag de dag een enigszins redelijke voorspelling van ten hoogste een dag of vijf kan maken.

Bovendien wijken de temperaturen voor b.v. noord Nederland sterk af van die van zuid Nederland en België.

Nochtans is ook zo dat die voorspellingen dikwijls slechter ofwel minder goed worden naarmate men verder in de tijd voorspelt.

Soms zelfs kan het weer op het allerlaatste ogenblik nog een compleet andere wending nemen, waardoor het weerbeeld faliekant afwijkt van hetgeen de dag ervoor voorspeld werd.

Ik vertel dit hele verhaal om aan te geven dat feitelijk niemand in staat kan worden geacht een wetenschappelijk gefundeerde voorspelling van de komende winter te geven.

Hoogstens kan men zij/haar gevoel nagaan en met 'de natte vinger' iets voorspellen.. maar of je daarmee uit de voeten kunt..Ik betwijfel dat sterk..

Groet,

Ton