Was Noach Joods?

Ik wil dit weten, want dat verklaart voor mij àlles.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (4)

Ja mij lijkt van wel . Het was toch god (de god v Abraham ) die hem de aanwijzing (visioen) gaf om de ark te bouwen . Er zijn ook mensen die zeggen dat Jezus geen jood zou zijn geweest ,wat ik niet juist vind . Voorop gesteld dat de bijbelse (in het oude testament )verhalen waar zijn gebeurd ,er is tot nu toe geen historisch bewijs voor .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het jodendom ontstond in de tijd van Abraham (eerste aartsvader).
Noach was er vóór Abraham maar kreeg een hele speciale opdracht (bouwen ark) ook was hij rechtvaardig (in zijn tijd).
Iedereen die niet-joods is, is noachiet (zonder dat velen het weten) het komt van Noach.
God gaf al namelijk al 7 geboden voordat de totale 10 geboden werden gegeven aan de hele mensheid.
Deze worden nog steeds toegepast en heeft niets te maken met religie maar omgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
222333ok
2 maanden geleden
Ik las weer dat Noach de opa was van Abraham. Dus, ja. Mensen zeggen dat Noach Joods was, anderen weer niet. Ik weet t niet meer.
Als je ervan uit gaat dat de basis van het jodendom is het covenant (het verbond) dat het volk van Israel sloot met God, via Mozes, dan is het antwoord ronduit "NEE".

Mozes sloot dat verbond en leefde rond 1300 voor Christus, terwijl Noach leefde rond 2500 v Christus (werd overigens zo'n 950 jaar oud, ahuh)

Dus zeggen dat Noach Joods was is net zoiets als zeggen dat Jezus protestants was.
De geloofsstroming ontstond pas vele eeuwen na hun dood.

Toegevoegd na 46 minuten:
Aanvullend:
Dat iets een Joodse naam is, komt doordat het een karakter is in de Hebreeuwse Bijbel.
Correcter is dus te zeggen dat het een Hebreeuwse naam is, want dat is een cultuur, met een eigen taal, en dus eigen namen.
Het Jodendom is daar weer uit ontstaan.

Het is dus in principe niet correct om te zeggen dat Noach een Joodse naam is, maar wel om te zeggen dat zowel Noach als het Jodendom voortkomen uit het Hebreeuwse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ha! Je hebt gelijk, de Joden zelf zeggen dat hun joodse religie rond de 4000 jaar geleden ontstond.
Dikke plus!
Morris020
8 maanden geleden
Mozes die het Joodse volk leide uit Egypte, daarna de 10 geboden kreeg en vervolgens het beloofde land Israël betrad na toestemming va God is inmiddels 5780 jaar geleden. Dus dat Noach Joods is, is zeker mogelijk. Het is vanuit origine ook een beschreven onderdeel in de torah.
Sem of Shem was een zoon van Noach hi was de grootvader van Abraham en de jongste zoon van Abraham (Izaak) verwekt bij Sara was de stamvader van het joodse volk. De oudste zoon Ishmael wordt gezien als de stamvader van de Arabieren (Beide semieten dus). De andere zonen van Noach zijn volgens de overlevering de stamvaders van de andere rassen.