Welke jaren corresponderen met elkaar?

Dit jaar correspondeert wat betreft data en dagen exact met 1994. De kalender uit dat jaar fungeert dus nu opnieuw als kalender. Maar hoe zit dat met 2012? We komen er niet goed uit. Bestaat er een lijst met "corresponderende jaren"? Mocht u het antwoord niet weten, tot wie moeten wij ons dan wenden?

Alexander

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als ik de vraag goed begrijp zit het als volgt:

Telkens wordt er 1 bij geteld, behalve in een schrikkeljaar, dan komt er 2 bij. Bij het getal 7 wordt vanwege mod 7 weer 0 geschreven.
Deze cyclus herhaalt zich elke 28 jaar. Het jaar 1928 is dus, gelijk aan 1956 en 1984. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2012 correspondeert met 1928
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En hoe kom je daar aan?
2012 is een schrikkeljaar, wil je de kalender van 2012 opnieuw gebruiken zul je moeten wachten tot 2040.
Gewoon even uitgeteld, elk gewoon jaar heb je 52 weken + 1 dag, elk schrikkeljaar 52 weken + 2 dagen. Tel tot je een schrikkeljaar tegenkomt en het totaal van de verschoven dagen deelbaar is door 7.