Hoe kan ik achter gegevens van concurrenten komen?

Ik ben voor mijn afstudeerscriptie een marketingplan aan het schrijven voor een sportschool. Nu ben ik opzoek naar de volgende gegevens van concurrenten
- Aantal leden
- Doelstellingen
- Strategie

Hoe kan ik hier achter komen? Want op de sites staan deze vaak niet of slecht beschreven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel gewoon die sportscholen man.
En wat heeft dit met wetenschap te maken?

Het beste antwoord

aangezien een sportschool een B2C (Business to Consumer) bedrijf is zal de strategie niet echt op de site vermeld staan. Dit is namelijk geen interessante informatie voor de consument. Probeer aan een jaarverslag te komen als deze beschikbaar zijn. Hier staat vaak veel informatie in over het aantal leden (of inkomsten, dan kun je dit misschien terugrekenen i.c.m. abbo-geld), de doelstellingen van het bedrijf en de strategie.

Kijk hiervoor ook op de sites van eventuele "moederbedrijven". Bijvoorbeeld het moederbedrijf van "Healthcentre" is Achmea. misschien is dit bij andere ook zo.

Als je die niet kunt vinden dan ben ik bang dat je het zal moeten gaan regelen met interviews. Misschien kan de manager van het lokale filiaal je het wel vertellen en anders moet je het hogerop zoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
O, en als je gaat interviewen zeg dan niet dat je het onderzoek voor een bepaald bedrijf uitvoert maar zeg alleen dat je een student bent die de markt van de sportscholen onderzoekt.
Zorg dan alleen ook dat dit nergens vermeld staat op internet, zoals Facebook LinkedIN etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon de concurrenten bellen. En de vragen stellen... Het zijn geen vertrouwelijke gegevens ofzo. En ze kunnen altijd een benadering geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Ik verbaas me er oprecht over hoe vaak hier vragen gesteld worden die je ook aan de persoon in kwestie (in dit geval de sportschoolhouders) kunt stellen...
Ik zou mij opstellen alsof ik een nieuwe klant wilde worden, die wel wil weten hoe de zaak in elkaar zit en draait. Misschien zeggen ze dan precies wat jij vraagt en dus wil weten.