Een ventilatiekoker is een ontluchtings koker die boven het daak eindigd. Spouwisolatie zit in de spouw of wel duidelijke tussen de buitenmuur en de binnenmuur van een huis.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het nut daarvan ?
ronron1212
12 jaar geleden
spouwmuur voor isolatie en de ntluchting is voor verfrissing
Een ventilatie koker (ook wel kanaalstuk) is een onderdeel (gedeelte van een kanaal) van een kanalenstelsel dat voor de beluchting en ontluchting van ruimtes, zoals kelders, badkamers en keukens wordt gebruikt. Meestal worden ze uit verzinkt staal gemaakt, maar de duurdere kanalen kunnen ook uit rvs worden gemaakt.

In Nederland worden de muren van huizen uit een binnen en een buitenmuur gemaakt, de z.g. spouwmuur. Dit om regendoorslag te voorkomen. De oudere huizen hadden nog geen isolatie in de spouw en die kon later dmv schuimen aangebracht worden om de warmteverliezen tegen te gaan. Tegenwoordig is isolatie van de spouw bij nieuwbouw verplicht en hier wordt meestal glaswol voor gebruikt.