Hoe werkt het openen en/of breken van een ei?

Op het moment dat een vogeltje klaar is om de wereld te ontmoeten pikt hij met zijn snaveltje een gaatje in het ei. Er ontstaat dan een kleine opening die later groter wordt gemaakt en het vogeltje kan, zonder het ei al te erg te breken, uit het ei kruipen. Maar als je -als mens- probeert een klein gaatje in het ei te maken stort hij onder je vingers in elkaar. Het lijkt wel of het ei sterker is als het ei met krachten van binnenuit te maken krijgt dan als het te maken krijgt met krachten van buitenaf. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het grote verschil zit volgens mij in de richting van de kracht.

Een ei is JUIST heel sterk als je er van buitenaf op duwt. Dit komt door de bolle vorm. Er is een soort truc waarbij je een (ongekookt) ei in de palm van je hand moet nemen en dan moet proberen te breken door gelijkmatig te drukken, dit lukt eigenlijk niet.

Als je tegen de holle kant van een bolling drukt is het juist MINDER sterk en daarom breekt er dan een klein gaatje.

De kracht die je van buitenaf moet zetten is VEEL groter en dan vergruis je uiteindelijk het hele ei.

Het puntige snaveltje werkt daar ook nog aan mee natuurlijk.

Maar probeer het meer eens. Als je twee stukken eischil hebt probeer er eens met een vork in te prikken, in een stuk van binnen naar buiten en bij het andere stuk andersom
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De afstand tussen de snavel en het ei is maar klein, het is dus maar een kleine kracht. Ik denk dat als je met een snavelachtig voorwerp van heel dichtbij tikt dat het dan wel moet lukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, juist andersom. Door de bolle vorm van een ei kan er aan de buitenkant van een ei een grotere kracht worden uitgevoerd dan van binnenuit. Dit fenomeen wordt in de techniek ook toegepast. Daarom breekt een ei niet als het uit de kip valt en ook niet tijden het broeden. Op internet vindt je diverse leuke proefjes die dat aantonen.
Voor het kuiken is het dus een makkie om van binnenuit het ei te breken. Daarbij komt nog eens dat hij dit met zijn snavel doet die erg scherp is en waardoor de puntbelasting op de schaal erg groot is. Denk aan de puntige veiligheidshamer waarmee je een autoruit kunt kapotslaan in geval van nood.