De maan heeft, net als de aarde, zwaartekracht. Die zwaartekracht trekt aan grote waterlichamen zoals de oceaan. De maan draait om de aarde, en door de trekking van de zwaartekracht, staat het water hoger waar de maan staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per dag is het twee keer eb en twee keer vloed. Bij vloed is het water hoog en dicht bij de duinen. Eb betekent dat het water laag staat en verder weg. Soms vallen hele gebieden droog als het eb is.

De aarde, zon en maan werken als magneten op elkaar. De maan trekt het water op aarde naar zich toe. Daardoor ontstaat eb. De aarde draait langzaam rond, waardoor de maan steeds een ander stuk water naar zich toetrekt. Als het water niet wordt aangetrokken door de maan wordt het vloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eb en vloed ontstaan doordat de maan rond de aarde draait. Door de aantrekkingskracht van de maan trekt het water rond de aarde. Wat wij als droog land kennen wordt dan overspoeld met water. Dus de vloed.
Heb je hier wat aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zegt een filmpje veel meer dan woorden.
Kijk maar:

Toegevoegd na 1 minuut:
(Klik op het plaatje)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
De meeste uitleggen zeggen dat de maan, via haar zwaartekracht, aan het water trekt. Daarom zou het hoogwater (vloed) zijn op de plek waar de maan staat.

Die uitleg verklaart echter niet waarom het ook aan de *andere* kant van de aarde vloed is. Het is immers twee keer per dag eb en vloed, en niet slechts één keer!

In werkelijkheid zeggen we wel dat de maan rond de aarde draait, maar je kunt net zo goed zeggen dat de aarde rond de maan draait. Als je goed kijkt, is het zo dat de aarde en de maan beide rond een punt draaien dat zich tussen aarde en maan in bevindt. Ze draaien dus letterlijk rond elkaar - zeg maar als twee kinderen die tegenover elkaar gaan staan, elkaars handen vasthouden, en dan rondjes gaan draaien.

Aan de kant van de aarde die naar de maan is toegekeerd, is de zwaartekracht van de maan groter dan de middelpuntvliedende kracht. Het water wordt daar dus naar de maan toegetrokken. We zien daar hoogwater, vloed.

Aan de kant van de aarde die van de maan is afgewend, is de middelpuntvliedende kracht groter dan de zwaartekracht van de maan. Het water wordt daar dus naar buiten geslingerd, dus van de maan af. We zien ook daar hoogwater, vloed.

Aan de kant van de aarde die noch naar de maan toe staat, noch van de maan is afgekeerd, is de zwaartekracht van de maan even groot als de middelpuntvliedende kracht. Daar gebeurt dus niets met het water. Maar omdat het water naar de twee reeds genoemde kanten wordt weggetrokken, is het daar laagwater, eb.

Toegevoegd na 54 seconden:
Wel Jip-en-Janneke-taal, maar toch niet de meest eenvoudige uitleg. Maar ja, de werkelijkheid is nu eenmaal niet altijd zo eenvoudig.

Dit is de enige verklaring die uitlegt waarom het *twee* keer per dag eb en vloed wordt.