Is het een vorm van narcisme wanneer je het idee/gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt en over je praat (ook negatief) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dit is absoluut geen narcisme. Want een narcist denkt niet eens aan anderen, en dus ook niet aan wat zij over hem denken.
Dit is pure onzekerheid, neigend naar minderwaardigheid.
Want als je het gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt heb je dus het gevoel dat je anders bent dan alle anderen en niet aan de "norm" voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat lijkt me niet.
een narcist is helemaal vol van zichzelf, die zal het niet eens opvallen als iemand naar 'm kijkt, of over 'm praat, positief of negatief.
het lijkt me eerder een teken van onzekerheid.
14 jaar geleden
Nee hoor, dat is wishful thinking...

Een narcist is iemand die zichzelf superieur voelt en dat graag laat zien... Niemand is zo snel als de narcist en niemand is zo wijs als de narcist en als je een narcist een nee geeft, dan heb je bonje, want dan wordt de narcist standaard kwaad... Zulke eigenschappen zijn van toepassing op een narcist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die steeds denkt dat er over hem gepraat wordt, heeft vaak een extreem laag zelfbeeld waardoor hij de reacties van de omgeving steeds pijlt en interpreteert. Vaak is de persoon erg angstig.

Toegevoegd na 2 minuten:
...en voelt zich niet veilig tussen mensen.
Het kan ook zijn dat de persoon erg sensitief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt aan de interpertatie van die negatieve feedback van anderen, als je dat opvat als jalozie omdat jij zo perfect bent en hun niet kan het een vorm van narcisme zijn.

veel vaker helaas heeft het met een laag zelfbeeld en paranoide denkbeelden te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat het het omgekeerde van narcisme is.Iemand die dat denkt is vanbinnen leeg, heeft geen perspectief meer, wordt beheerst door angsten.Niet goed dus.Deze persoon heeft dringend hulp nodig van mensen die zijn ego wat opkrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Narcisme is "liefde voor zichzelf". Bij volwassenen kan het zo ver gaan dat het een neurose wordt.
Kenmerkend voor deze neurose is dat zelfliefde domineert boven de liefde voor anderen, zo niet deze uitsluit.

Het woordenboek van de Psychologie [A.S. Reber] zegt hierover het volgende:
"Karakteristiek voor de narsitische persoonlijkheidsstoornis is dat de persoon een overdreven besef van eigenwaarde heeft, ertoe neigt wat hij heeft bereikt te overschatten, een exhibitionistische behoefte aan aandacht en bewondering vertoont, gepreoccupeerd is met fantasieën over succes, weelde, macht (...) en ongepast emotioneel reageert op kritiek van anderen".

En ja, dat kan dus zeer negatief uitpakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar je hoeft het ook niet "te ver" te zoeken. Meestal ligt hier een gebrek aan zelfvertrouwen of een verkeerd zelfbeeld aan ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me veel meer op het hebben van een minderwaardigheidscomplex.
Of je moet een enorm gevoel van eigenwaarde hebben,dat je denkt dat iedereen afgunstig naar je kijkt!