Wordt de zinsnede "Maar even voor mezelf" aangeleerd voor telefonische bevragingen?

Beroepshalve krijg ik regelmatig telefoon van firma's die hun producten of diensten aanbieden. Meestal zeggen ze in enkele zinnen wat ze aanbieden en dan stellen ze bijna allemaal letterlijk de volgende vraag: "Maar even voor mezelf, wat doet uw bedrijf". Volgens mij kan het geen toeval zijn dat iedereen start met "maar even voor mezelf". Wordt dit misschien in cursussen telefonische communicatie zo aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij zulke firma's krijgen de mensen die bellen een script voorgelegd die ze uit hun hoofd moeten kennen en aan te telefoon opratelen. Deze firma's gebruiken meestal hetzelfde soort opzet, dus vandaar dezelfde vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, wordt zo niet aangeleerd... ze willen de gesprekken persoonlijker maken, door interesse te tonen in je. Nieuwe mensen worden opgeleid door een collega, en horen deze zin ook vaak. Of ze zitten op het werk naast elkaar en horen vaak deze zin voorbij komen. Dan ga je dit vanzelf een beetje overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent in ieder geval dat ze hun huiswerk niet gemaakt hebben. Diensten aanbieden aan een bedrijf en niet weten wat dat bedrijf doet, schiet niet op.
Even voor mezelf is gewoon, even voor mijn eigen administratie,dat ik niet nog een keer een flater sla, als ik niet weet wat voor bedrijf u bent.
12 jaar geleden
Als je zo'n 50 gesprekken per dag moet doen, heb je toch geen kans je in zo'n bedrijf te verdiepen. Bovendien kun je door dit soort vragen het interventie-niveau beter inschatten.