wat is het tegenovergestelde van "TIJD" ? of is tijd de enige constante en is tijd iets dat altijd verstrijkt.....?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurkundig is tijd relatief, het verstrijkt wel altijd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd wacht niet , behalve als het jou tijd is ! Dan heb je je tijd gehad ! Ja laten we hopen van wel want op het moment dat de tijd stil staat . Houd het gewoon op .

Het beste antwoord

Tijd gaat altijd door. Het gaat ook altijd vooruit, terug kan niet. Wel teruggaan naar een eerder tijdstip, maar dit is wat anders. Een eerder tijdstip ligt op de tijdlijn.

Het tegenovergestelde van iets dat altijd doorgaat is iets dit niet doet ... een constante dus. Van tijd is dit de "per seconde" ofwel /s. Veel constanten worden uitgedrukt in een eenheid per seconde.

Tijd zelf heeft een (ijk)constante. Hierop worden alle tijdmeters en klokken geijkt. Het is (versimpeld) 9 192 631 770 perioden van de straling van het cesium-133 atoom. (Zie SI-basiseenheden, WikiPedia)

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B.: Tijd is een helemaal 'man-made' constructie. Alleen mensen hebben de tijd nodig.

Toegevoegd na 5 minuten:
N.B.: De eenheid van tijd is seconde en is constant de 9 192 631 770 perioden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

'Tijd' is gewoon een begrip / naam die wij hebben gegeven aan de relatieve opeenvolging van dingen/zaken/gebeurtenissen. En een gewoon zelfstandig naamwoord.

Het tegenovergestelde van tijd is net zoiets als het tegenovergestelde van 'fiets' of het tegenovergestelde van 'aarappelpuree'. Het is geen beschrijving van iets (zoals licht, donker, groot, klein etc) maar - nogmaals - een zelfstandig naamwoord. Voor zover je daar al iets tegenover kunt zetten is het : geen tijd. Tijdgebrek. Maar dan gebruik je tijd eigenlijk alweer in een andere context.

Heb je tijd ? Nee, ik heb nu geen tijd.

En ja, verstrijken van tijd is één van de eigenschappen die wij er aan toekennen. Zelfs al is dat relatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tegenovergestelde van tijd is tijdloosheid.

Tijd verstrijkt altijd, al kan het soms wel lijken alsof dat niet het geval is. Vooral op een lange werkdag, of een busreis naar hutjemutje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, als alles plotseling stil zou staan, op zowel oppervlakig als atomisch niveau, dan zouden we kunnen zeggen dat tijd niet meer bestaat. Er is dan niets meer om aan te geven dat het bestaat, dus zou het een beetje zinloos zijn om nog te zeggen dat het er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er tijd zou verstrijken bij tijdloosheid, waarom zouden we het dan tijdloosheid noemen?
Dat gaat natuurlijk nergens over.
Tijd is zeker geen constante, sterker tijd is variabel en wel op ieder plekje in het universum. Ook op aarde gaat de tijd soms sneller en soms langzamer (dit is meetbaar) dit komt omdat de aarde in een ellips rond de zon draait. Op het moment dat de aarde ver van de zon staat gaat de tijd sneller als dat zij dicht bij de zon staat. En zoals in het vorige antwoord al gezegd dat zal tijdloos zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gaat de tijd sneller als de aarde ver van de zon staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat de aarde dicht bij de zon staat trillen de atomenlangzamer dan dat die ver van de zon staat. Dit is meetbaar. Op het moment dat atomen langzamer trillen gaat de tijd ook langzamer, denk maar aan een atoomklok.
Tegenovergestelde van tijd is eeuwigheid. Tijd is tijdgebonden, er komt overal een einde aan. Eeuwigheid heeft geen begin en ook geen einde. Voor ons niet te begrijpen, alleen te geloven. God is eeuwig, altijd geweest, zonder begin, zonder einde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de tijd altijd verstrijkt. Daar is een volgende voorstelling van:
Je laat een theezakje in warm water hangen. Na verloop van tijd verspreidt de thee zich door het water.
De orde van thee in het zakje en geen thee in het water wordt verstoord. Er komt 'wanorde', die met een duur woord entropie wordt genoemd.
Nu kunnen processen in de natuur alleen verlopen wanneer de entropie toeneemt.
(De tweede wet van de thermodynamica)
Daarom bestaan er geen perpetuum mobili.

Nu het antwoord op de vraag:
Tijd verstrijken is entropie-toename.
Tegenovergestelde daarvan is entropie-afname.

Van sommige zaken in dit korte verhaal is wel meer te zeggen, maar dat leidt van de hoofdzaak af.