Hoe werkt een zetpil?

Het lijkt mij dat een zetpil weer naar buiten word gedrukt.
Hoe kan het dan dat het toch werkt?
Rare vraag misschien...maar ik wil het wel weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

een zetpil is in het algemeen klein genoeg om geen poepdrang op te roepen en zal dus in de endeldarm blijven. De pil lost daar op en wordt daar opgenomen (omdat in de endeldarm het vocht uit je ontlasting wordt opgenomen waarna het direct naar je lever gaat) Dit zorgt er voor dat de werking sneller en effectiever is omdat het nu geen duik in het maagzuur hoeft te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed +1 Het nadeel van veel pillen is dat ze het zure maagmilieu eerst moeten overleven. De zetpil in de endeldarm lost heel snel op en de stoffen worden snel in de bloedbaan opgenomen. Dat ze naar de lever gaan is een klein nadeel, want die ontgift het bloed. Het medicijn moet dus wel zo ontwikkeld worden dat de werkzame stof niet meteen wordt afgebroken.

Andere antwoorden (4)

Wanneer je een zetpil inbrengt, duw je deze achter de kringspier. Hierdoor zal hij niet uit zichzelf weer naar buiten komen. Of je zou meteen weer moeten gaan persen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zetpil zorgt ervoor dat de doorgang v.d. maag naar de darmen geopend wordt en stimuleert de werking van beiden.Hierdoor raakt de maag sneller leeg en komt het voedsel eerder in de darmen.Hierdoor heb je minder last van oprispingen als je last van brandend maagzuur hebt.Ook bij een opgeblazen gevoel en misselijkheid(dit komt doordat de maag stilligt)Door de zetpil wordt maag en darm weer gestimuleert.Dan gaat een zetpil bij migraine de misselijkheid weer tegen en wordt de pijnstiller opname weer bevorderd.Dat hij er niet gelijk uitkomt hebben de bovenstaande anwoorden al goed verklaart
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, maar ik denk dat je nog eens een biologieles bij me moet volgen. Hoe de zetpil (in je anus) de maagportier opent is mij een raadsel. Volgens mij verwar je de werking van een rennie ;o) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe KOM je er bij ????
Rieneke1
14 jaar geleden
jij bedoelt denk ik specifiek een domperidon zetpil?
amc
14 jaar geleden
Ja.domperidon heb ik zelf ooit gehad en omdat ik altijd alles wil weten heeft de arts me toen de werking uitgelegd. Vandaar.
amc
14 jaar geleden
Het is dus echt waar dat een zetpil werkt op de maag/darm.
Rieneke1
14 jaar geleden
een domperidon zetpil wel ja, daar heb je gelijk in, en heb je goed uitgelegd.
maar de vraag was meer algemeen gesteld, andere zetpillen geven weer andere effecten.
vandaar de minnetjes denk ik.
(ik heb je niet gemind trouwens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@amc: Ah, dat verklaart de zaak. De werkzame stof in deze zetpil is van invloed op de maag. Een zetpil op zich is een omhulsel dat makkelijk in de einddarm smelt waarna de stoffen via de darmwand worden opgenomen. Bij jouw medicijn gaat de werking via de bloedbaan en komt dus niet meer in de maag zelf. Als het medicijn in de maag zelf werkzaam moet zijn (bijv. zuurgraad beïnvloeden) worden ze oraal ingenomen.
amc
14 jaar geleden
Juist. Ik heb het misschien wat ongelukkig uitgelegd.Sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zetpillen zijner in ZO veel soorten, dat je met de uitleg van Domerpdon alleen mensen op het verkeerde been kan zetten. De werkzame stof heeft inderdaad effect op de maag (zoals die in paracetamol op de pijnbeleving werkt) maar de pil zelf komt echt niet bij de maag in de búúrt hoor ;-)
De darmen zijn uitstekend in staat vetachtige substanties op te nemen. Daarom is een zetpil altijd medicijn een een hard vet. Werk snel en efficient. Je moet natuurlijk wel even je gat dichtknijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na alle bovengenoemde goede uitspraken, is het mischien makkelijk om te weten dat een zetpil smal van voren is (makkelijk aan te brengen) en de algehele vorm heeft al de vorm van een weerhaak dus die blijft echt wel zitten...