Welke tijd houd men aan op het exacte noorden of zuiden? Alle tijd lijnen komen daar bij elkaar, of houd men daar de GMT tijd aan?

Hoe laat is het eigenlijk op het middelpunt van de noord/zuidpool? Is het de GMT tijd of is het de tijd van het land van wie de mensen daar, op dat moment aanwezig zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's niet het grootste probleem. Het grootste probleem is voor de moslim voor wie de ramadanperiode niet gedefinieerd is.

Het beste antwoord

Wat ik er van begrijp is dat het je vrij staat om de noordpool elke tijd te geven die je wilt. Meestal wordt voor de noordpool GMT gebruikt of de tijd van je eigen land (=waarvandaan de expitie is georganiseerd). Voor de zuidpool geldt hetzelfde met dien verstande dat men om praktische redenen vaak de Nieuw Zeelandse tijdzone kiest, vanwege de bevoorrading vanuit Nieuw Zeeland van het Zuidpoolstation Amundsen-Scott.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, bij wijze van afspraak GMT (UTC) omdat, precies wat je zegt, de lengtegraadlijnen daar bij elkaar komen.
Is trouwens niet zo belangrijk als je daar woont met 6 maanden dag en 6 maanden nacht.
AWM