ik geloof niet in geesten!!! wie bewijst mij het tegendeel???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geest ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten we nou bewijzen dat je wel in geesten gelooft?

Het beste antwoord

Als dat bewezen kon worden, was 't al lang ooit een keertje gedaan en stond 't in boeken die door de wetenschappers geaccepteerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en krachtig. +1.

Andere antwoorden (12)

Wil je er in geloven?
Dan zul je vanzelf het bewijs vinden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet mogelijk ergens in te geloven en het tegelijkertijd bewijzen. Als iets is bewezen is, weet je het zeker en kan je er niet meer in geloven.
Het enige dat jou kan overtuigen dat geesten bestaan is als je er zelf een hebt gezien. Niemand kan jou met een verhaal overtuigen zodat jij er in gaat geloven. Tenzij je goedgelovig bent maar dan geloofde je al in geesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult eerst iets zelf mee moeten maken op dat gebied voor je erin kunt geloven.
ze zouden mij ook niet kunnen overtuigen,en wat je op tv ziet ,dat kan allemaal in elkaar gezet zijn.
maar als jij zoiets mee gemaakt heb,dan zou je een ander ook niet of moeilijk kunnen overtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het enigste bewijs is jij zelf, als je het zelf mee maakt. Of iemand naast je die je altijd op zijn woord gelooft.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik vond op dit forum foto's van geesten. Of ze echt zijn.? Bij foto twee moet je goed kijken je ziet doorzichtige hoofden in de gang.

http://www.kwebbelhut.nl/topic.php?id=445
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer mijn hond uitgelaten op een compleet verlaten parkeerterrein bij onze camping, schaars verlicht door een paar lantaarnpalen. Ineens zag ik een een lichtvlek van ca. 10cm door het gras wegschieten. Als mijn hond niet was geschrokken en weggesprongen had ik gedacht dat ik het me had ingebeeld. Nu kan ik het nog steeds niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden & katten zijn veel gevoeliger voor emoties dan mensen, doordat jij van binnen schrok (dus niet letterlijk en schrikreactie gaf) kon je dat overbrengen naar je metgezel.
Ik wil niet hiermee zeggen dat de geest er niet was, maar dat de reactie van je hond best wel ergens anders op gebaseerd kon zijn. Verder ben ik er van overtuigd dat geesten bestaan en dat mensen meer kunnen waarnemen dan met de 5 zintuigen die we dagelijks gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skabolleke... lijkt me toch niet echt een overtuigend bewijs van het bestaan van geesten... eerder een bewijs van een hond die schrikt van een lichtvlek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva, inderdaad. Die lichtvlek is dan inderdaad niet verklaard. Maar dat is dan nog steeds geen enkel bewijs voor de aanwezigheid van een geest. Er was een lichtvlek, jij schrok daarrvan, jouw hond ook. Of: jij zag een lichtvlek (die kun je soms zien zonder dat ze er zijn), daar schrok jij van, en jouw hond schrok van jouw schrikreactie.
Als jij niet in geesten gelooft, zul je ze nooit, maar dan ook nooit ervaren...
Waarom zou iemand moeite gaan doen om jou van iets anders te overtuigen dan dat waarin jij gelooft?
Als je enigszins twijfelt aan je eigen overtuiging, dus als je wel gelooft dat geesten bestaan, zul je ze ervaren en bewijzen ze zichzelf...
Als jij niet in geesten gelooft, bestaan ze niet voor jou....en wat niet bestaat kan niet bewezen worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je eerste zin, ik denk dat hij ze zeker ervaart, hij (her)kent de signalen niet en zal ze niet willen herkennen.
Het hoeft niet bewezen te worden dat JIJ NIET GELOOFT IN GEESTEN.

Dat is namelijk een geloof en geen wetenschap.

Een knappe persoon die kan bewijzen dat geesten niet bestaan.

-Het kan niet gefilmd worden zonder dat iemand zegt dat er gemanipuleerd is aan het beeld.
-Het kan niet gefotografeerd worden zonder dat iemand zegt dat er gemanipuleerd is aan het beeld
-Het kan buiten deze opname apparatuur niet (door iedereen) gezien worden met het blote oog. Dus altijd iemand die zegt dat het niet zo is.
-Het kan niet door iedereen gehoord, gevoelt, geroken worden. Dus altijd iemand die zegt dat het niet zo is.
-Het onzichtbare kan niet (zoals de wind) iets anders (wel zichtbare) beïnvloeden (in ieder geval niet wetenschappelijk reproduceerbaar).

De wetenschap is nog niet zover. We hebben nog niet de juiste kennis en middelen (uitgevonden).

Er zijn altijd mensen die pertinent niet willen geloven, ook al is het bewezen en aangetoond: neem nu de holocaust van de Nazie's.
Zij gebruiken de kracht van de herhaling: "Het bestaat niet". Over 100 jaar zullen de meesten misschien inderdaad wel denken dat het allemaal maar verzonnen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niet geloven in geesten kan niet weerlegd worden... Geesten bestaan wel degelijk... Maar jij hebt een voorgedefinieerd omschrijving van geesten en daar zal de werkelijkheid nooit aan voldoen... Zo moet het in jouw ervaring een object zijn en wit/doorzichtig en moet door muren kunnen zweven en zo... Kortom jij wil bepalen hoe en wat een gesst is en daar zit hem nou net de moeilijkheid, daarom zul jij nooit geesten zien en ervaren...

Het niet geloven in geesten kan niet weerlegd worden... Het is een privé zaak en geesten zijn verlegen...

In de tweede wereldoorlog kwamen er amerikaanse schepen in de wateren van Micronesië... En de eilandbewoners wisten niet eens van schepen af die zo groot waren als die amerikaanse, ze hadden catamarans en dat was hun wereld... Zo voer er een US vliegdekschip aan hun horizon voorbij en niemand maar dan ook niemand zag het... Later toen er een voor anker ging voor de kust, toen zag men het nog niet... Toen kwam er een kleine sloep afkomstig van het schip naar hen aan wal en er ontstond contact... Toen vroegen de eilandbewoners waar dat kleine sloepje vandaan kwam zo ver van Amerika... Toen zeiden de sloepelingen dat ze van hun moederschip kwamen... Waar is dat moederschip dan, vroegen ze... Toen wezen de matrozen naar hun vliefdekschip... En de eilandbewoners zagen niets... Ze hadden wel iets gezien, een soort wolk die al dagen op ééén plek hing... Dat wel... Dat vonden ze wel opmerkelijk, want meestal drijven wolken verder, maar deze bleef dar maar op één plek... Dat nu zeiden de matrozen is ons schip... En toen begon het te dagen bij de eilandbewoners... Was die wolk een schip, ZO GROOT... Toen begon het in hun voorstellingsvermogen te dagen en toen pas werd het mogelijk dat ze konden zien wat het werkelijk is... En sindsdien is dat zo gebleven, natuurlijk zagen ze die wolk, maar het kon geen schip zijn, want die zijn toch niet zo groot...
Daarmee wil ik zeggen dat je onmogelijk iets kunt zien wat in jouw ervaring niet bestaat, dat geldt voor schepen, maar ook voor geesten...
Dus ik probeer niet eens geesten aan te tonen voor je, het is niet mogelijk voor jou om ze waar te nemen...

Het niet geloven in geesten kan niet weerlegd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal, Een andere variant is die van de indianen die de schepen van Columbus niet konden bevatten en dus niet als zodanig herkenden. Oh trouwens, klein detail: dit is natuurlijk allemaal complete ONZIN Broodje aap verhaal dus. Zoals in XiniX zijn persoonsomschrijving staat: geloof nooit wat ie zegt. Trouwens, XiniX, ik denk dat jij zoiemand bent die vol bewondering en al ja-knikkend naar de film "what the bleep do we know" heeft gekeken. Mag ik je eraan herinneren dat die film gemaakt is door een of andere maffe goeroe uit india o.i.d.? En dus totaal niet wetenschappelijk is onderlegd, terwijl de film dat wel pretendeert? Laat je niet voor de gek houden joh. Dat geldt overigens ook voor de mensen die +1 hebben gegeven aan zijn antwoord. Door dit soort dingen aan te nemen komen meer en meer mensen op een dwaalspoor, en ontstaat er ruimte voor paragnosten, astrologen, en andere kwakzalvers, die mensen misbruiken voor hun eigen gewin. Denk kritisch, denk rationeel, denk nuchter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig uitgelegd XINIX +1
De vraag die je stelt geeft aan dat je niet echt openstaat staat voor de mogelijkheid dat ze zouden kunnen bestaan.
En net zoals er mensen zijn die er absoluut niet aan willen dat ze zouden kunnen bestaan zijn er ook mensen die er eventueel voor openstaan, dan zijn er de mensen die het gevoel hebben dat er iets is en dan de mensen die het zelf hebben ervaren.
Wat je daar ook voor bedenkt het blijft in dit geval moeilijk om iemand te overtuigen die er anders tegenaan kijkt.
Alle soorten van bedrog rondom dit onderwerp helpen natuurlijk niet mee.
Ik heb het hier al eens eerder verteld, mijn schoonzoon ziet vanaf heel klein overledenen en zelf heb ik er ook ervaringen mee, maar zolang de enige norm de nu bekende wetenschappelijke insteek is om het voor waar aan te nemen, zullen er geen bewijzen komen die absolute niet-gelovers zullen overtuigen.
En dat maakt ook niet uit, elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen en gebeuren er nieuwe dingen.
Dus er zal vast een moment komen dat men hier ook nieuwe inzichten over krijgt en misschien op andere wijze kan constateren dat mensen die zijn overleden nog ergens aanwezig zijn.
In de oertijd vond men bij wijze van spreke elektriciteit of de telefoon of tv onbestaanbaar, toch waren de ontdekkingen en de ingrediënten daarvoor al gewoon aanwezig maar men kon het nog niet ontdekken, gebruiken of bedenken.
In die fase zitten we nu ook over dit onderwerp.
En als je het zelf wel hebt ervaren zoals ik het bijvoorbeeld ook heb ervaren weet je dat ok is, het komt te zijner tijd, alles heeft zijn eigen tijd en plaats in het universum en het verloop van de wereld, ook dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tegendeel is niet te bewijzen. Nog nooit is er ook maar enige aanwijzing geweest, dat geesten bestaan.

Alles wat voorstanders beweren, komt erop neer dat geesten net zo goed niet zouden hoeven bestaan. Ik bedoel, het komt er steeds weer op neer dat een wereld met geesten er precies hetzelfde uit zou zien als een wereld zonder geesten.

Als er geen verschil is tussen een wereld waarin geesten bestaan, en een wereld waarin geesten niet bestaan, kunnen we er dus gewoon van uitgaan dat ze niet bestaan. Als ze al zouden bestaan, zouden ze namelijk geen enkele invloed hebben. Want zouden ze wel invloed hebben, dan zou de wereld er anders uitzien.

We zouden je vraag ook anders kunnen verwoorden:
"Ik geloof niet in een magische theepot die de Vesuvius van energie voorziet!!! Wie bewijst mij het tegendeel?"

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, daar komen ze al, de minnetjes. Die komen altijd bij dit soort onderwerpen.

Mensen, het is toch niet de bedoeling elkaar te gaan minnen puur omdat je een andere mening hebt? Minnen zijn bedoeld voor niet-waardevolle antwoorden.

Ik geef ook geen minnetjes aan mensen die melden dat geesten wel bestaan. Ik geef hooguit minnetjes aan mensen die een zinloos antwoord geven, onafhankelijk van of ze nu wel of niet in geesten geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewijs is er niet, maar ook voor het tegendeel bestaat geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat zegt dat? Hetzelfde geldt voor de magische theepot onder de Vesuvius. Het bestaan van geesten is dus precies even waarschijnlijk als het bestaan van die magische theepot. Ofwel: als je in geesten gelooft, ben je het aan jezelf verplicht ook in de magische theepot te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rotaluclac echt enorme onzin, je bent trouwens niets verplicht en zeker niet om in sprookjes te geloven.
Geesten zijn echter geen sprookjes. @ Mariejose, kort maar krachtig omschreven. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rot. Dus begrijp ik het goed. Stel ik geloof in God, ben ik dan ook verplicht om in de magische theepot te geloven (van jou)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ceejee, als geesten geen sprookjes zijn, maken ze verschil in de wereld. Je zegt dus dat de wereld er anders uitziet doordat er geesten zijn. Laat dan maar zien wat het verschil is. Of verzin een andere manier om te laten zien dat geesten bestaan. mariejose schrijft in feite dat ze in de magische theepot gelooft. Ik bedoel, als je die redenatie aanhoudt, dan moet je wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym, ja, in feite wel. Er zijn twee manieren om eronderuit te komen. De eerste is: laten zien dat god (of in dit geval: geesten) bestaan. De tweede is: toegeven dat het slechts een geloof is, dat niet is gebaseerd op merkbare effecten in de echte wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rot. Ik vind alleen de koppeling verkeerd. Dus "dat je JEZELF VERPLICHT bent om ook het andere te geloven" Het zijn allemaal verschillende geloven. Net zoals katholiek en moslim.
Men gelooft niet alles, en als men het 1 gelooft, hoeft een andere (wat tot een ander geloof behoord) niet gelooft te worden.
Zelfs 1 geloof bestaat uit duizenden sub-geloven. Die niet allemaal mee geloofd wordt. Je kan dus niet zeggen: Je gelooft niet dat de magische theepot bestaat, dus geesten bestaan ook niet.
Het zijn 2 geloven. Dus 2x een besluit of het gelooft moet worden.
Een bewijs dat de theepot niet bestaat (is in feit het binnenste van de aarde), is nog geen bewijs dat geesten niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu precies het verschil. Bij geloof gaat het expliciet om een geloof. Dus niet om de waarheid. Bij geesten moet je hetzelfde doen. Als je erin gelooft, is dat een geloof. Dat niet automatisch iets met de waarheid te maken heeft. Zolang je dat toegeeft, mag je in geesten geloven. En ben je het moreel verplicht, mensen te respecteren die wel in de magische theepot geloven. Gewoon omdat het allebei geloven zijn, waarbij je niet kunt - sterker nog, niet mág - zeggen dat het ene geloof "beter" of "waarschijnlijker" is dan het andere. Anders gezegd, er is geen enkel verschil tussen geesten en de magische theepot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus de antwoordgever zou moeten hebben geschreven: Ik geloof: Bewijs is er niet, maar ook voor het tegendeel bestaat geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet helemaal. Dit is namelijk een vaakgebruikte drogredenatie. "Voor het tegendeel is geen bewijs, zie je nou wel dat het best eens zou kunnen bestaan". Tja. Tot je je bedenkt, dat daarmee ook de magische theepot best eens zou kunnen bestaan. En de duivel die de wereld regeert, met een armetierige god die ons nog slechts enkele decennia een enigzins draaglijk leven heeft kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ook de hele vraagstelling uit niet veel respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de vraagstelling is nogal tendentieus. De vraag is niet open, de vraagsteller geeft eigenlijk het antwoord al.