Waarom veranderd tijd door versnelling of gravitatie?

Tijd veranderd door gravitatie of versnelling maar hoe komt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Vergelijk de toon van een ambulance als deze op je afkomt met de toon als ie van je wegrijdt. Geluid wordt hoger resp. lager omdat de toon wordt samengedrukt of uitgerekt. Zo is het ook met tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt interessant! Maar dan is het nog steeds erg moeilijk voor te stellen dat wanneer je je een tijdje in de ruimte begeeft, je klokje ineens achterloopt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook geen simpel principe..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid van de sirene verandert niet, bijv. 18.000 hz en dat kun je als een golfbeweging zien op en neer (sinusbeweging). Als je nu rap wegloopt of toeloopt van of naar die 18.000 hz wordt die ofwel als 17.500 Hz ofwel net als 18.500 hz geregistreerd in het 'lopende trommelvlies'. Dan moet je een formule maken die rekening houdt met het meetinstrument dat zelf niet stilstaat. Wie immers in de ambulance zit, zal misschien zelfs zeggen dat het een leugen is dat de toon verandert. Beiden hebben gelijk, slechts een formule die rekening houdt met de beweging tussen waarnemer en het object, zal zorgen dat beiden ook formulematig gelijk hebben. Maar dan kun je hetzelfde onder water doen, en dan moet je weer heel je formule aanpassen aan de dichtheid van water, want geluid gaat nu eenmaal sneller door water dan door de lucht (donder na 3 seconden horen nadat je die ziet invallen, is al op 1 km van je af in de lucht). En zo blijven de mensen maar formules maken. Zo is het ook met de relativiteit van bijzonder (= eenvoudig) naar eenvoudig (= moeilijk) waarbij de definitie van Einstein erg gek is, maar net komt doordat verwarrend genoeg de 'algemene formule' altijd de meest complexe is. E = m.c² + correctie 1 + correctie 2 + correctie 3 + .... is dan ook de echte formule terwijl E = m.c² van 1906 al dateert (dacht ik als ik denk aan Berlijn).
Je zou je voor kunnen stellen dat een zwaartekrachtsveld de slinger van een klok hindert. De klok loopt daardoor langzamer in een groter zwaartekrachtsveld.

Op het eerste oog is dit natuurlijk een onzin uitleg, omdat de zwaartekracht in dit voorbeeld alleen het meetinstrument beïnvloed en niet de echte tijd.

Toch geloof ik dat tijd in essentie het voltrekken van processen is, op subatomair niveau. Ik geloof dat de voortgang van de tijd gedefinieerd wordt door de allerkortst denkbare processen, zoals de trilling van een atoom of het radioactieve verval van een atoom. Zo'n proces kun je denk ik wel weer vergelijken met de heen en weer gaande slinger van een klok. In een groter zwaartekrachtsveld wordt dit proces meer "gehinderd" en voltrekt het zich langzamer. Ons hele zijn, leven en waarneming voltrekt zich daardoor langzamer (mits we ons in datzelfde zwaartekrachtsveld bevinden) Daardoor voltrekt de tijd zich dus langzamer.

Overigens vermoed ik dat de oorsprong van zwaartekracht en de genoemde (sub) atomaire processen dicht bij elkaar staan. Een goed begrip daarvan zou het verband tussen tijd en zwaartekracht misschien heel logisch maken.

Hoe dan ook, de ezelsbrug: meer zwaartekracht = langzamere slingerbeweging = langzamer verloop van de tijd is makkelijk te onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer die eeuwige spraak- en begripsverwarringen.

Tijd verandert op zich nooit.

Net zoals ook de toon van de ambulance NIET verandert, is het de waarneming die plots de dingen anders waarneemt.

Ik ga het op mijn eigenzinnige wetenschappelijke wijze wat beantwoorden, omdat ik bij mijn leerlingen in school ook merk dat ze dat de technische formule van 1906 die ik op het einde zal gebruiken, beter kunnen kaderen:

1. Je kunt zien. Maar je ziet niets, ons netVLIES neemt teruggekaatste trillingen waar in het zichtbare spectrum.
2. Je kunt horen. Maar je hoort niets, ons trommelVLIES neemt teruggekaatste trillingen waar in het hoorbare spectrum (jonge kindjes tot 23.000 Hz, wij tot 20.000 of minder trillingen per seconde).
3. Je kunt voelen, zowel via ons huidVLIES (eigen woord) registreert ons lichaam tactiele en thermische trillingen. Hier komen we ook op het chemische vlak.
4. Je kunt proeven en ruiken en dat gaat meestal samen via sensoren die ook zuurtegraden en chemische gewaarwordingen en ook hier speelt de temperatuur een rol (bier moet je koud drinken om het vergelijkbaar te houden).

Nu naar de formule E = m.c² waarbij E staat voor Energie (massa-energetische equivalentie, wat een moeilijk woord); m staat voor massa en c staat voor lichtsnelheid. Maar dat is de bijzondere relativiteitstheorie en die geldt enkel voor een lichaam in rust, en zitten we dus nog erg in de fysica. Tijd wordt meestal als iets meta-fysisch beschouwd, en dus gaat de gewone relativiteitstheorie veel moeilijker en verder.

En daar heb je het: Ik begreep Einsteins visie pas op dezelfde kinderlijke wijze als hem, vanuit een trein die ik zag wegrijden maar niet voelde of ik vertrok, dan wel de andere trein. Dan gaat je perceptie naar de knoppen, terwijl je weet dat de treinen zich hoe dan ook onderling van elkaar bewegen, en je dit eigenlijk spontaan toetst aan de tijd die voorbijgaat. De tijd hoort samen bij je registratie immers, en eigenlijk speelt het geen rol welke trein vertrekt tegenover die tijd.

De tijd hangt immers vast aan de waarnemer en dus is de waarneming relatief.

Dat is in essentie heel de relativiteitstheorie in simpele woorden.

En nu kun je de andere teksten lezen: Hoe ziet de passagier uit de andere trein mij vertrekken en is zijn tijd gelijk aan de mijne?

Antwoord is zowel
. ja
. nee
... en alle combinaties daaruit

Gisteren, vandaag, morgen en met de kennis die je op elk moment aanwendt om dit antwoord te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het herlezen, vind ik mijn antwoord toch wat verwarrend. Dus misschien dit: Versnelling = meter per seconde per seconde. Dat betekent concreet: Je start à 0 meter per sconde (stilstaan)
Na 1 seconden ga je 1 meter per seconde.
Na 2 seconden ga je 2 meter per seconde vooruit. Snelheid is simpel: X meter per seconde. Doordat je versnelt, ga je per seconde zoveel meter per seconde rapper. Dat betekent per seconde per seconde of per seconde-kwadraat. Vandaar de formule van Einstein: massa x seconde-kwadraat X maximale snelheid zelf 300.000 km/s. Als je het omdraait nu, zie je dat je altijd over seconden spreekt, dus over de tijd, maar daar sta je niet bij stil. Stilstaan over de tijd maakt elke mens tot filosoof. Zo gebruik ik dit om mijzelf te motiveren als ik het moeilijk heb: "Elke dag is mijn leven één dag korter. Dus daarom probeer ik altijd meer te doen in steeds minder tijd." De tijd zelf verandert niet, maar als ik versnel, verandert mijn tijdsbeleving des te meer. De jouwe misschien ook op dit statische NU-moment?