Denk t gebruik van de wind tot arbeid tot misschien ons hollanders kan worden toebeschreven maar zekerheid daarover verloren gegaan zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windmolen

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarschijnlijk dus de fransen maar wij hebben t gebruik ervan vervolmaakt denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Amerikaan Charles Brush bouwde in 1888 de eerste windturbine ter wereld: een gigantische machine met 144 wieken. Ondanks de omvang leverde de turbine op vol vermogen maar 12 kilowatt. Brush liet er 350 lampen op branden en verlichtte er zijn villa in Cleveland mee.
fremar
12 jaar geleden
De windmolen is niet uitgevonden, maar over de tijd ontwikkeld.

In Seistan, een gebied in het oosten van Iran en het westen van Afghanistan, waren molens met een verticale as in gebruik. De oudste gegevens gaan terug tot 940. Het is echter mogelijk dat ze twee eeuwen daarvoor al bestonden.

De molens waren niet kruibaar en stonden vast opgesteld met de windopening naar het noordoosten. Vaak stonden ze in rijen naast elkaar om zo gedurende de periode dat een harde wind constant uit het noordoosten waaide, het graan tot meel te malen.

De standerdmolen is kruibaar naar alle richtingen door gebruik te maken van een centrale spil, de standerd, stender, standaard of staak. Om deze spil is de molen gebouwd.
De standerd is geplaatst op twee gekruiste horizontale balken (de kruisplaten) en wordt gesteund door vier dubbele schoren. De Kruisplaten rusten op hun beurt op 4 gemetselde poeren of teerlingen. Soms ook is een ringmuur gebouwd waarop de kruisplaten rusten. Bij de allereerste standerdmolens waren de kruisplaten ingegraven.

De standerdmolen is waarschijnlijk begin 11e eeuw ontstaan. De oudste vermeldingen van de bouw van standerdmolens komen uit Rexpoëde, Houtkerque en Hondschoote. Allemaal plaatsen in het oude Graafschap Vlaanderen.

Eind 1500, kwam door toepassing van een krukas de zaagmolen tot ontwikkeling.
Cornelis van Uitgeest kreeg 15 december 1593 octrooi op een houtzagende windmolen. In 1595 werd aan Franck Jansz van Hoorn octrooi verleend voor een houtzagende standerdmolen met uitbouw van het molenhuis op wielen die met het kruien van de molen meedraaide.