Ja, het gebeurt ook wel regelmatig. Het is alleen niet gelijk een enorme ramp, omdat vliegtuigen van aluminium zijn gemaakt waardoor de elektrische lading via het metaal kan afvloeien.

Verder worden er verscheidene maatregelen genomen, zoals bliksemafleiderstrips en de apparatuur in het vliegtuig is beveiligd tegen hoge stroomstoten en elektromagnetische velden.

Er zijn overigens wel gevallen waarbij vliegtuigen zijn gecrasht na een blikseminslag.

Tweekaz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

jazeker kan dat, het komt regelmatig voor.

de vliegtuigen van tegenwoordig kunnen hier tegen, dus het is geen drama en je valt ook niet ter plekke uit de lucht.

(zie filmpje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan.
Vroeger waren de vliegtuigen veel minder gevoelig voor bliksem inslag omdat ze vrijwel helemaal van aluminium weder gemaakt. Toen fungeerde de vliegtuigromp als een kooi van Faraday.
Maar in de moderne vliegtuigen worden veel kunststofvezels gebruikt en zijn ze veel gevoeliger geworden voor blikseminslag.
Dus moet de elektrische geleidbaarheid op een andere manier zijn gewaarborgd. Dat gebeurt door speciale, elektrische stroom geleidende aluminiumverf, bliksemafleiderstrips en elektrische schakelingen die de boordapparatuur tegen plotselinge stroomstoten moeten beveiligen. Ook is de ‘huid’ rondom de brandstoftanks in de vleugels zodanig verdikt dat hij voldoende weerstand biedt aan de verhitting door elektrische stromen.

Maar ondanks al deze maatregelen gebeurt het nog wel eens dat een vliegtuig wordt getroffen door bliksem.

http://nos.nl/artikel/178804-vliegtuig-crasht-na-blikseminslag.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan.
Maar veel vliegtuigen hebben aan beide vleugels bliksemafleiders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al een aantal goede antwoorden gegeven. In de "kist" bevindt zich een weerradar systeem. Dat systeem geeft al vér van tevoren aan waar de "prut"zoals wij dat noemen, zit. Dan is het handig om op tijd aan de verkeersleiding te vragen of je er omheen mag met vermelding van je flightlevel en je heading. To avoid, noemen we dat. Soms zijn die weersystemen zo groot dat je er een stukje van mee pakt. Met name in de States, zijn die systemen enorm groot en geclusterd. In die gevallen loop je wel enig risico dus zet je Rayban maar op en moet je rerouten. Wil zeggen, herberekenen waar je naar toe wilt. Dus, soms ontkom je er niet aan. Mijn MD 11 is naar mijn weten nog nooit in ernstige problemen, door onweer veroorzaakt, gekomen. Dus, ja. Liever niet. Soms wel.