Bestaan kabouters?

Maar dan echt van die kleine mannetjes. Ik heb al gelezen hier dat elfjes goden en geesten bestaan maar nog niks over kabouters?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (21)

Ja, ik zag er net nog drie door de tuin hollen. Echt waar!

Toegevoegd na 47 seconden:
Helaas zijn ze niet te fotograveren. Om de een of andere reden verschijnen ze dan niet op de foto.

Toegevoegd na 16 minuten:
Haha... Ik lach me ziek: dit staat er momenteel in Wikipedia: "Wat ze gemeen hebben is hun kleine gestalte en het feit dat ze verkiezen in de omgeving van mensen te werken en ook, tegen een kleine vergoeding, trouw allerlei klusjes willen doen."

Toegevoegd na 18 minuten:
Dit zegt de Japanse wiki:
"ノームは、四大(四精霊)のうち、大地を司る精霊・妖精(右図参照)。主に地中で生活しており、老人のような容貌をした小人。手先が器用で知性も高く、優れた細工品を作る。

「ノーム」は英語読み。語源はギリシア語の「ゲノムス, 地中に住むもの)」で、「グノーム(Gnom)」の女性形「グノーメ」が本来の読み。"
Misschien geeft dat meer houvast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabouters bestaan, net zoals elfjes en goden en geesten!
(Maar dan wel in sprookjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet uit te sluiten, aangezien je niet kunt bewijzen dat iets niet bestaat.
Persoonlijk lijkt het me onwaarschijnlijk, want ze zijn op enig moment verzonnen, net als alle andere mythische figuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jep, bij mij in de moestuin staan er 2..ook in rotterdam staat er 1tje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben kabouters bestaan?

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van een uitzending van het programma kopspijkers en het artikel “de echte kabouters leefde in de peel” dat op vrijdag 18 oktober in het Eindhovens Dagblad stond.

De schrijver Ton van Reen uit Maasbree schreef een boek over de échte kabouters, het kleine volk van vlees en bloed, genaamd “Klein volk, leven en werken van de kabouter”. Zijn boekenpresentatie vindt plaats in een boerderij in Helden waarvan vaststaat dat er echte kabouters gewerkt hebben. Dit waren verstoten kinderen. Ze werden verstoten omdat ze mongool, zwakzinnig, een gebrek hadden. Deze outcasts leefde letterlijk aan de rand van de samenleving, verscholen in de bossen, vaak in de buurt van de boerderijen waar ze geboren waren en waar ze vaak ’s nachts ongezien zwaar werk deden voor wat eten en drinken.
Van Reen was als kind in de ban van volksverhalen. Hij heeft ook verhalen van ooggetuigen zoals zijn oma. Zij vertelde hem verhalen over kabouters, maar zei erbij dat het geen sprookjes waren. Er zijn nog ooggetuigen die leven zoals een 85-jarige die op zijn 10e er drie tegenkwam: die ouder mannetjes met baard. Ze schrokken want ze wilden niet graag gezien worden.
Van Reen heeft er nooit geen gezien want rond 1900 is dit verschijnsel langzaam verdwenen door de verpleging. Vanaf die tijd werden ze opgevangen in instellingen en gestichten. Ook daar was hun leven zwaar.
Het was vooral een typisch brabants en limburgs verschijnsel door de kleine gehuchten waar de mensen generaties lang bleven wonen. Er was dus veel inteelt met alle gevolgen vandien. De katholieke kerk schilderde ze af als duivelskinderen. Mongooltjes mochten tot de jaren vijftig bijvoorbeeld niet in de kerk. Ze werden in ongewijde grond begraven en gezien als ongelovigen.
Dit was de aanleiding voor zijn boek als een soort van eerherstel van de verstoten kinderen, om te laten weten hoe slecht ze behandeld werden. “We moeten ons realiseren dat kabouters geen geesten, maar mensen waren die veel hebben geleden omdat ze uit de samenleving waren verstoten.”.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabouters bestaan. En zolang we daarin geloven, blijven ze ook bestaan. Kabouters zijn door mensen bedachte creaties en hebben dus net zoveel realiteitswaarde als ander menselijke bedenksels zoals: 'het bedrijf', 'de regering', 'de krant' enzovoorts. En daarbij twijfelen we er niet zo gauw aan of die bestaan, maar ze zijn net zo echt of net zo onecht als kabouters. Zoals gezegd bestan kabouters alleen zolang je erin gelooft. Dan zie je ze ook.

Verlies je het geloof in hen, dan verdwijnen ze uit je waarneming. En ook dat is hetzelfde bij andere zaken waar mensen in geloven. Zolang mensen nog geloof hebben in bijvoorbeeld hun bedrijf, kunnen ze daar enthousasme voor opbrengen. Maar zodra ze het vertrouwen daarin verliezen, ontdekken ze dat hun geloof gebaseerd was op een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zal zeggen of ze echt bestaan: in dit geval er zijn ook weer mensen die beweren ze echt gezien te hebben.
Mijn oma had altijd veel verhalen over wat zei noemde het kleine volkje!
Zei groeide op in een bos, haar ouders woonde daar in huis tussen enorme hoge bomen en ook zei woonde daar later met haar man. Als kind vond ik het een spannende leuke plek, soms een beetje eng.
Volgens oma zag ze daar kleine mannen en vrouwtjes die er rondzwierven en zorgden voor de natuur met name voor de dieren die daar rondliepen: konijnen, reeën en herten enz.
Ook beweerde ze dat er goede en slechte wezentjes waren die soms zorgden voor kleine natuurrampjes!
Ze vertelden deze verhalen tussen neus en lippen door terwijl mijn opa op de achtergrond mopperde over onzin en geklets!
Vaak nam ze mij mee het bos in om paddenstoelen te zoeken of noten en dennen-appels te rapen. Soms hield ze plotseling stil en zei dan, daar kunnen we beter niet gaan, daar zijn de kleine mensen bezig!
Ik heb ze nooit zelf gezien, wel herinner ik mij dat ik als heel klein kind plotseling bij een ven in het bos prachtige muziek hoorde. Er was werkelijk niets in de buurt wat dat kon verklaren. Ik mocht daar eigenlijk ook niet zijn van mijn oma, maar wilde haar verrassen met wat extra noten, die daar veelvuldig lagen.
Toen ik het haar vertelde zei ze: ze vonden het fijn dat je er was. En ik dacht: ja, zo voelde het ook.
Ik wilde dat ik ze toen had gezien maar helaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je oma was vast een geweldig mens
Rieneke1
14 jaar geleden
dan moet je die plus wel geven taurus ;p
+1 voor het mooie verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heerlijk om zulke jeugdherinneringen te hebben..
Jouw oma wist wel hoe ze haar kleinkind moest inwijden in de sprookjeswereld...+1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg kippevel van je verhaal.
Mooi verteld +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is pas een oma geweldig +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder meer +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werd hier blij van....+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke bij deze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel een beginn van een mooii sprookjesboek.Ik mag je helaas nog geen punten geven ..maar zijn je wel gegund.
voor mij wel
alhoewel ze nog niet erg genegen zijn mij te helpen in het huishouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk! Ik bèn een kabouter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn ex beweerd bij hoog en laag dat hij ze werkelijk heeft gezien! hij heeft er zelfs mee gepraat! dus het zou best kunnen dat ze bestaan.

of zou het komen doordat hij van de pado´s had geproefd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit een kabouter gezien. Het lijkt me wel geweldig als ze bestaan, ik zou er graag eens eentje willen ontmoeten.

Ondanks dat ik er nog nooit eentje heb gezien, wil ik zeker niet zeggen dat ze niet bestaan. Misschien ook wel omdat ik er graag in zou willen geloven.

Misschien kunnen kabouters ook wel zelf bepalen wie hun wel kunnen zien. Net zoals in The Spiderwick Chronicles, maar dan met kabouters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk bestaan ze, samen met de elfjes proberen ze het door ons aangerichte onheil in de natuur te herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuke vraag. En al een heleboel leuke, mooie en lieve antwoorden.

Als kabouters werkelijk zouden bestaan, dan zou er zo langzamerhand toch wel enig bewijsmateriaal moeten zijn.
Zoals bijvoorbeeld:
-foto en filmmateriaal
-een overleden kabouter, gevonden door een nietsvermoedende wandelaar in het bos.
-gevonden resten van bewoning, kleding of werktuigen, gevonden tijdens het platwalsen van weer een bos.

Kortom, de 'echte kleine mannetjes' waar je op doelt in je vraag, bestaan naar mijn mening echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh.. maar er bestaat ook bewijsmateriaal.
- Hier is je filmpje van een kabouter;
http://zwamneus.punt.nl/index.php?r=1&id=413975&tbl_archief=1
- Hier het bewijs van gevonden voorwerpen, schoeisel en een woning;
http://www.youtube.com/watch?v=YBr9qBgNNQY&feature=related
- Hier de ooggetuigen van een kabouter
http://www.youtube.com/watch?v=CeDEsdsmS5c
- Hier een foto met een ooggetuigenverhaal
http://huismusje.web-log.nl/huismusje/2008/11/de-foto-die-het.html
- En een overleden kabouter;
http://www.gigagadgets.be/catalog/product_info.php?products_id=260
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaja, mooi bewijsmateriaal. Leuk gevonden, Duchantain!
Als ik me niet vergis heten ze Hobbits en wonen ze in Middenaarde. Ze reizen niet zo bar veel; vandaar dat wij ze niet te zien krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je iets verklappen...ik ben er zelf 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabouters dragen wel capuchons,maar hebben NOOIT zonnebrillen op! Hierdoor ben je ontmaskerd. Pseudobouter!
Daar kun je snel achterkomen! Laat een karweitje waar je een onzettende pestpokke hekel aan hebt 's avonds gewoon liggen.Sta je de volgende ochtend op en voila.... Makkelijk toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die bestaan net zoals Trollen, daar zit er een van op goeie vraag, geeft geen licht maar noemt zichzelf lampje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruikers van ons product zeggen altijd dat ze "er niet aan hebben gezeten" als er iets kapot gaat. Aangezien ik ze moeilijk uit kan maken voor leugenaars, wijdt ik het maar aan kaboutertjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
s/wijdt/wijd/g
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden wat voor product jullie wel niet hebben? Het is dus een product wat wel gebruikt wordt, maar waar niet aangezeten mag worden???
JA! Ik weet het zeker! Want regelmatig wanneer ik 's morgens de gordijnen open doe dan zie ik weer dat ze mijn tuin netjes hebben gemaakt! Ze zijn alleen heel schuw, hebben een speciale neo-plasma aura om zich heen wat hen beschermt tegen foto en video opnames. Verder zorgen ze altijd dat als een van hen komt te overlijden dat de anderen ze weer meenemen naar hun verblijfplaatsen. Ze ruiken en horen 10 keer beter dan de gemiddelde hond vandaar dat ze echt niet 'verrast' worden door een toevallig passant.

Overigens hebben mijn konijnen me onlangs verteld dat zij ze wel zien en dat ze hen soms helpen met zwaardere klussen zoals een gat graven enzo. Volgens hen gaat het in mijn tuin om tussen de 8 en de 12 kabouters.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en alleen de mannetjes komen 'buiten' de vrouwtjes werken binnen. Ze leven zeg maar volgens de wat oudere samenlevingwetten... mannen gaan erop uit om (ziet zelf kweekbaar) eten te verzamelen en te werken en de vrouwen zorgen voor de kinderen, het huishouden en hun eigen moestuinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn konijnen vertellen me dit soort dingen nou nooit he!
Echt wel, ze wonen in België en bakken plopkoeken. Sterker nog, ze hebben er hun eigen pretpark!! Kun je ze tegen betaling uiteraard ook nog bewonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze wonen in Dronten :D Kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=YBr9qBgNNQY