Als iemand verstandelijk begaafd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met verstand en algemene ontwikkeling .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer we het hebben over intellectuelen, bedoelen we in de regel mensen die gestudeerd hebben, en dan meestal iets in de alfa richting ; letteren, recht, filosofie oid. En die nu hun brood verdienen met praten of nadenken, schrijvers ook wel, een enkele kunstenaar, in elk geval mensen die geen technisch- of handarbeid verrichten. Overigens hoeft dat lang niet altijd ook meteen gerelateerd te zijn aan een bovengemiddelde intelligentie, hoor ; het is meer een soort levensstijl volgens mij, en zolang er nog en hoop salonsocialisten tussen zitten, heb ik ook niet de neiging er al te veel tegenop te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met een hoge algemene ontwikkeling die beschouwelijk is aangelegd, zorgvuldig nadenkt en verstandelijk overweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand goed en oorspronkelijk kan nadenken, over iets dat zijn dagelijkse 'probleempjes' overstijgt. Dan ben je intellectueel denk ik. IQ en niveau van onderwijs *hoeft* daar niets mee te maken te hebben maar in de meeste gevallen is er wel een correlatie. Maar uitzonderingen zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord intelligent is afgeleid van het Latijnse intelligentia, en wordt veel al gebruikt om de intellectuele elite van een land aan te duiden, een sociale klasse die zich bezighoudt met complexe psychische en creatieve arbeid gericht op de ontwikkeling, verspreiding en instandhouding van een cultuur, en in zijn periferie ook intellectuelen en andere sociale groepen, bijvoorbeeld kunstenaars en onderwijzers, omvat.
Om iemand intelligent te noemen zal hij/zij bovengenoemde definitie dienen te benaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die intellectueel is is deskundig over maatschappelijke onderwerpen, en kan deze onderwerpen ook duidelijk en met kennis van zeken ter discussie brengen.