Kan de mens ook op aarde gekomen zijn met een UFO?

Dit omdat als iedereen zo wil leven als in Nederland, je een ruimte 6x zo groot als de aarde nodig heb.
Misschien speelde dit ruimtegebrek ook al eens op een andere planeet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Want dan haddenn ze dat wel opgemaakt uit alles wat ze tegenwoordig van vroeger vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind tegenwoordig vroeger beter :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je de bewering vandaan dat je een 6x zo grote aarde nodig zou hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de Hitchhiker's Guide to the Galaxy zou ik zeggen, dan weet je hoe we hier komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoorde ik eens op TV dit als iedereen dezelfde luxe als hier zou willen hebben.
Gebruiksartikelen, levensmiddelen, auto's ga zo maar verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben we de ruimte en de grondstoffen wel voor hoor. Ja, op een gegeven moment zouden de grondstoffen opraken, maar dat doen ze ook wel als er slechts een paar honderd miljoen mensen gebruik van maken.

Het beste antwoord

Het menselijk lichaam uit 41 chemische elementen,die basiselementen zijn allemaal aanwezig in het „stof” van de aarde.
Dit pleit ervoor dat we hier zijn 'gefabriceerd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je bij het aantal van 41 kom begrijp ik niet, maar voor de rest voor mij de meest logische verklaring.

Andere antwoorden (10)

zou kunnen. lijkt me wel wat onlogisch als je het met het neandertaler verhaal enzo wil rijmen (waarom zouden ze primitief beginnen als ze in een ufo zijn gekomen?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien hebben ze de domste gestuurd xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan moet ie nog wel een ruimte schipje kunnen besturen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha! of misschien een aap......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien.zijn ze gedumpt haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat moet je met een senseo op een andere planeet?
Waarschijnlijk ben je al lang blij dat er water is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die senseo is je motivatie om koffiebonen te gaan verbouwen en papier te maken voor filters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou het lijkt me toch logisch om iig een keukenmixer mee te nemen, of stenen wc rollen. maar zelfs daar zijn geen resten van gevonden! ongeloveloos O.o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk hebben ze de aarde als mooie een gevangenis aangezien en konden ze het uitschot van hun planeet hier kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha @ Arke. Ook een leuke optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idee? Fantasie? Mogelijkheid?
Tja alles kan natuurlijk. Maar tot het bewijs is geleverd dat dit waar is, is het niet waar natuurlijk.
Er zijn namelijk genoeg bewijzen, dat de mensheid gewoon is ontstaan door de evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan mogelijk zijn ook dat god er was of dat het begon met 2 of 4 mensen
We moet er nogsteets achter komen hoe het begon er zijn alerlij mogelijk heden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een theorie die panspermia heet. Daarbij zou het leven niet op aarde maar ergens in het heelal zijn ontstaan. Vervolgens zouden via een komeet, waar zich kleine organismen
op bevonden, leven op aarde gebracht zijn, met evolutie als gevolg. Zo kan de mens wel degelijk afstammen van organismen op een andere planeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik snap totaal niet waarom jij nou 3 duimpjes omlaag krijgt, want dit zou best kunnen! Ik vraag me wel 1 ding af: Hoe kunnen organismen overleven op een komeet ? Die verbrandt toch en heeft geen zuurstof ? Nee ik ben niet sarcastisch voor als je dat denkt.
Er hebben veel soorten mensen en mensachtigen bestaan, die zouden dan allemaal met een UFO zijn gekomen?
Lijkt me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Ed, ze hebben steeds verbeterde versies in elkaar gesleuteld daar op planeet X en die steeds weer naar de aarde vervoerd en de oudere soorten vervangen. Snap je toch zeker wel? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben blij met je uitleg, dit geeft me weer inzicht in het bestaan en het doel van het leven. ;-)
Wie weet! Niemand kan met zekerheid zeggen dat het wel of niet waar is.
In de wetenschappelijke wereld is men er nog steeds niet over uit hoe de mens is ontstaan. De evolutietheorie is de meest algemene theorie voor de verklaring van het ontstaan van de mens. Het probleem met deze theorie die voor het eerst door Darwin is opgesteld is, dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs voor is. Bovendien zijn er gaten in de redeneringen van de evolutietheorie. Zo kan niet verklaard worden hoe de mens in een relatief erg korte tijd zo enorm veel intelligenter is geworden dan andere dieren.

Volgens UFO-wetenschappers zouden mensen duizenden jaren geleden een ruimteschip hebben zien landen. Bewijzen hiervoor vinden ze in de bijbel zoals in het verhaal van Ezechiel die een soort voertuig beschrijft wat neerdaalde uit de hemel. Deze hemelse astronauten zouden zich vermengd hebben met de mensen waardoor er een sprong in de evolutie van de mens ontstond en waardoor de intelligentie zou verklaard kunnen worden.
Natuurlijk moet je niets klakkeloos aannemen dus ook de theorie van UFO-wetenschappers niet. UFO's kunnen ook niet het ontstaan van het leven verklaren, net zoals de evolutietheorie dat niet doet. Hoe het leven zelf is ontstaan dat weten we niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29+ bewijzen voor evolutie:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/ Inleiding tot en bewijs voor evolutie:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-intro-to-biology.html Misverstanden over evolutie:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html Evolutie is een feit en een theorie:
http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-fact.html Zo, heel wat leesvoer met heel wat bewijs. De evolutietheorie hoeft overigens niet te verklaren waarom de mens binnen een bepaalde tijd intelligenter is geworden. Dat soort dingen houdt de evolutietheorie zich niet mee bezig. Juist het feit DAT mensen intelligenter zijn geworden, is een bewijs voor evolutie!!! Ik snap niet dat je bewijs voor evolutie klakkeloos afwijst, terwijl je wel verhaaltjes uit een boek heftig interpreteert als bewijs voor ufo's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intelligentie is een proces dat zich zelf voedt.
Zich zelf versnelt.
Steeds sneller ontwikkelt.
Kijk maar naar de afgelopen 50 jaar, daar is meer gebeurd dan de 300.000 jaar er voor en in de komende 50 jaar zal dit weer gebeuren, maar dan in een nog sneller tempo.
Zie het als de mobieltjes, nog niet zo lang geleden was je blij dat je er mee kon bellen, nu zijn het mobiele computers!
Alles gaat steeds sneller en sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de ontwikkelingen de afgelopen eeuw veel sneller zijn gegaan dan daarvoor is een feit. Het zegt echter niets over of de individuele intelligentie al dan niet is toegenomen. Het zal ongetwijfeld ook sneller gaan simpelweg omdat er nu veel meer mensen zijn en er veel meer uitwisseling van technologie is. Er zijn vele zaken die een versnelde ontwikkeling mogelijk maken, zonder dat de intelligentie hoeft toe te nemen.
Ja kan. Te bewijzen is dit niet. Verder is er wat het fenomeen UFO betreft er nog veel onduidelijk. Het amerikaanse ministerie van defensie heeft in een grijs verleden een serieus rapport opgesteld, het Condon rapport. Uitkomst hiervan was dat er een tiental absoluut onverklaarbare gebeurtenissen zijn geweest. Voorbeeld, het in ronde vorm geschroeide sojabonenveld.
Verder is het zo dat de huidige moderne menssoort in de tijd gesproken plotseling er was. Zeg maar 10.000 jaar terug, net na de laatste ijstijd. De evolutie lijn aap-mens is helaas niet compleet, ondanks de lucy's ( 4 miljoen jaar terug) uit Ethiopie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, de mens, de homo sapiens, kwam zo'n 200.000 jaar geleden al voor hoor. Hier is genoeg bewijs voor. En niet zomaar plotseling, maar in een evolutie van enkele miljoenen jaren. Ook bewijs zat voor.
Kan het me niet voorstellen. Als de aarde aan zijn laatste fase zou zijn, en er zouden mensen vertrekken naar een andere planeet, zouden ze veel souvenirs meenemen denk ik. Dingen die bruikbaar genoeg zijn om niet als n soort neanderthalers ergens anders te beginnen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was dat wel het ideaal van die mensen, back to basics. Misschien was hun cultuur wel dusdanig verpest, dat ze nauwelijks nog iets van theorie wilden weten.
anneliez
12 jaar geleden
Terug van kennis van UFO's tot leven in een neanderthaler grot is wel heel erg groot, ze zouden toch wel iets meegenomen hebben wat de tand des tijds doorstaat. De agenda thuislaten is nog tot aan daar toe, maar er zouden vast wel handige dingen meegrbracht zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, maar dan zouden ze gelijk alweer de fout in zijn gegaan. De mens zou door de zucht naar gemaksartikelen toch weer meer technologie zijn gaan ontwikkelen en wederom zouden de problemen ontstaan waarom men de thuisplaneet had verlaten. Nee, men zou dan echt rigoureus de boel anders willen aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Stel de planeet staat op ontploffen dan ga je toch niet even je belangrijke dingen meenemen, maar ontsnappen in een ruimteschip die dat biedt ? Eenmaal op een ander planeet moet je vanaf het begin beginnen, want zonder machines een computer in elkaar zetten is erg moeilijk.
Langzamerhand vergeet de generatie dat en ben je terug bij af.
Volmondig nee , geen Ufo, dan zou de mensheid nog wel erg jong zijn , de Ufo is in de begin jaren van 1950 "ontdekt" Daarvoor had nog nooit 1 mens gehoord van Ufo's ,laat staan dat zij ze gezien hadden en nog minder dat de mens met een ufo naar de aarde kwam.
Ufo's zijn onbekende vliegende projectielen , die men niet thuis kan brengen, zeg maar gewoon verbrand afval van al die ruimteraketten die vroeger de lucht in geschoten werden en nooit meer terug kwamen , daar kunnen dus resten van ronddwalen die ineens de dampkring binnen dringen en dan menen wij dat het iets heel bijzonders is , een ufo ... ach mensen laat je niks wijsmaken , ze kunnen toch niet zeggen dat restanten van deze oude raketten best weleens naar beneden komen "vallen" , dan staat iedereen op z'n achterste benen en men wil wel graag de rust onder de bevolking bewaren , dus geeft men er een slinger aan en zijn het ufo's , nou, waarom zou ik in zulke onzinnige verhalen moeten geloven dat dat de waarheid is terwijl niet 1 mens kan bewijzen wat het inderdaad is.
Laten we toch ons eens verdiepen wat wel door mensen echt is gezien en is opgeschreven om dat aan latere nageslachten nog te kunnen laten lezen en waarom willen we daar niet aan ? Het is door mensen ogen gezien en door mensenhanden opgeschreven .

God schiep mens en beest , dat is door overleveringen ook steeds verteld door de mens zelf maar wat is nu juist het vreemde er aan ?
De mens anno 2011 gelooft niet dat mensen 6000 jaar geleden ook konden praten, ook konden opschrijven, ook konden doorgeven aan hun nageslachten wat er gebeurden.
Maar gelukkig zijn er oude scripties en boekrollen en ander materiaal gevonden waarop of waarin heel duidelijk werd beschreven hoe de eerste mens is geschapen ,maar men gelooft dat niet omdat wij er toen zelf niet bij waren.
Maar als ons nageslacht over pakweg 5000-6000 jaar tegen elkaar zegt waar zouden onze voorouders vandaan komen ?
Tja u kunt het nu opschrijven,maar gelooft de mens over 6000 jaar dat u bestaan heeft ?
U bestond toch wel echt ,maar geloven de mensen dat dan wel over 6000 jaar ?
En als zij dat wel zullen geloven waarom geloven velen onder ons dan niet dat Jezus bestaan heeft die zelf alles ook vertelde over Zijn Vader( God)
Velen onder ons geloven nu ook niet dat God bestaat en dat Zijn Zoon Jezus zelfs op aarde rondgelopen heeft terwijl mensen rondom Jezus het zelf gezien en opgeschreven hebben en dat kunnen wij nu nog steeds lezen , maar wie gelooft het ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo "die verhalen weergeeft die door mensen beleefd en gezien zijn"? Voeg er maar rustig "en verzonnen" aan toe, zo ging dat gewoon. Zelfs al geloof je de Bijbel woord voor woord, Adam kwam toch pas echt een poosje na het begin van de schepping, dus kan het begin niet waargenomen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dacht u werkelijk dat Adam niet heeft kunnen praten ?, dacht u werkelijk dat Adam niet aan zijn kinderen heeft verteld op welke manier God hemzelf en zijn vrouw Eva op aarde geschapen heeft ?
Dacht u werkelijk dat zijn kinderen het niet konden onthouden en het niet door konden vertellen aan hun kinderen
Dacht u werkelijk dat u de enigste op aarde bent die geen onzin verteld maar enkel DE waarheid ?
Kom op zeg, zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Stel , u heeft een pracht van een huis gekocht en verteld dat aan uw familieleden , uw achter- achterkleinkinderen als u die mag krijgen lezen ooit dat ene voorvader van hen een pracht huis heeft gehad in ...... , dus dan moeten die achter-achterkleinkinderen er van uit gaan dat hun voorvader onzin heeft verteld en dat dit nooit waar kan zijn.
En het was wel waar, want u bent diegene die het zelf zou hebben gekocht en het zelf heeft gezien, uw kinderen(als u die mag hebben) hebben het gezien en doorverteld aan hun kinderen en die kinderen hebben het eens opgeschreven en dan wil u nu zeggen dat het hele verhaal wat u zelf ooit eens zou hebben verteld over dat nieuwe huis een onzinverhaal zou zijn , dat is toch van de zotte ?
Men zegt wel eens , ik moet het eerst zelf gezien hebben, nu , in de bijbel staan verhalen opgetekend die door mensen echt zijn gezien en echt zijn waargenomen en die bevindingen hebben zij zo belangrijk gevonden omdat ook aan de latere generaties te laten lezen wat zij ooit gezien en meegemaakt hebben en u gelooft zelfs dat nog niet want u spreekt van verzonnen verhalen, hoezo ? hoe weet u dat zo zeker ? u was daar toch niet zelf bij ?
Dus als u mensen niet wil geloven die vertellen wat zij gezien hebben , gelooft u dan zelf wel in zaken die u zelf waarneemt, want dat kunnen dan ook wel visioenen of hallucinaties zijn .
Nee, ik vindt uw argument zeer wankel , zo niet regelrecht klinklare nonsens om op deze manier te beargumenteren dat bijbelse verhalen verzonnen zouden zijn.
Zo kunnen wij de boeken van bv. de WO II die deze oorlog beschrijven dan ook wel als klinklare onzin en verzonnen verhalen betitelen
want velen hebben zelf de oorlog niet meegemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen. Ik zei *voordat* Adam geschapen werd. Net zoals een baby niets kan weten van de tijd voordat hij werd verwerkt. En dacht u werkelijk dat mensen altijd alles perfect doorvertellen, zonder weglaten, toevoegingen of andere fouten? Nooit op school in een kring gezeten, iemand wat laten vertellen en gekeken of het aan het eind van de kring nog klopte? Wat de Bijbel betreft: Die verhalen zijn pas vanaf de 6e eeuw opgeschreven. Alles van daarvoor is mondeling overgeleverd. Gezellig bij 't haardvuur doorverteld. Dan maakt men de verhalen meestal mooier dan ze zijn. Niks mis mee, zolang we maar blijven realiseren dat het verhalen zijn en geen feitelijke verslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat WO2 betreft: Ook veel verhalen die mensen daar nu over vertellen, kloppen al niet meer. Aangedikt, verzonnen, verdraaid, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U moet wel beseffen God schiep Adam , en we lezen nergens dat Adam een baby was, nee Adam was gelijk een volwassen mens en God sprak rechtstreeks met Adam , God gaf Adam een vrouw
, Adam kreeg geen klein meisje, nee hij kreeg gelijk een volwassen vrouw , die wel zo lezen wij uit een rib van Adam is ontstaan .
Voor ons menselijk kleine verstand gaat dit ver boven onze pet uit, God is geen mens , heeft ook geen menselijk verstand , nee God is een opperwezen die alle macht heeft over hemel en aarde , dit is ook al niet door ons te vatten , hoe kan dit , hoe kan dat , dat komt bij ons altijd het eerste naar boven, wij willen alles berekenen, wij willen alles beredeneren, wij willen alles bewijzen, wij willen ..... nou noem maar op.
Maar God is niet na te rekenen, na te beredeneren , In Gods ogen is 1 dag als duizend jaren en duizend jaren als 1 dag lezen wij , nou dat is toch als mens niet te vatten ? hoeft ook niet , wij mensen willen altijd veel te veel weten.
God laat elke dag opnieuw zien wie Hij is , maar wij mensen willen het gewoon niet zien , Ik hoef u niet te bewijzen wie God is , U kunt het zelf dagelijks om u heen zien , maar wij mensen zijn geestelijk verblind en zien niet Gods wonderen en dan menen wij dat er dus ook geen God bestaat omdat wijzelf het niet zien, maar hoe komt dat ? Wij zijn geestelijk blind en God steekt elke dag de hand naar u en naar iedereen op aarde uit maar door onze eigen onkunde, onwetendheid en geestelijke verblindheid menen wij dat God niet bestaat.
Een blinde ziet ook op straat de auto niet, de fiets niet, de vogels niet , maar dat wil toch niet zeggen dat zij in werkelijkheid er dan ook maar niet zijn ?
Ziende mensen zeggen het bestaat wel
Even terugkomend , we moeten ook beseffen dat in die jaren de mensen veel dichter bij God leefden als tegenwoordig men zal best eens gelogen hebben maar God Zelf heeft mensen geinspireerd om het Woord Gods op schrift te stellen , dat zijn niet zomaar een paar mensen geweest zoals wij die kennen , nee, dat waren bijzondere mensen uit God geleerd en dan komen er geen leugens in te staan. En als we dat willen inzien dan zien wij wie God is , en dan zien wij dat geen Ufo's de mens op aarde heeft gebracht , dan weten wij vanuit Gods Woord dat de mens is geschapen door die ene waarachtige God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of 'ie een baby was of een volwassen man, doet er niet toe. Hij kan eenvoudig niets hebben waargenomen voordat hij er was. De schepping van hemel en aarde heeft 'ie niet meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Oeps, te snel op plaatsen geklikt) Ik vraag je ook niet om het bestaan van God aan mij te bewijzen. Het enige wat ik van je vraag is een beetje realistisch te zijn en te bedenken dat er door de mens van alles wordt verandert aan verhalen die worden overgeleverd. De Bijbel en welk ander boek dan ook niet uitgezonderd. Ook een kwestie van blind of ziend zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch Widar , ben ik er vast van overtuigt dat ondanks onze bedenkingen van verhalen uit de bijbel en ondanks onze tegenwerpingen het verhalen zijn die op waarheid berusten en dat God deze mensen (die het beschreven hebben) zo heeft bestuurd dat er geen valse gronden in zijn geslopen en dat wij ondanks dat er ook veel verborgen zaken in zitten die voor de mens zo tegenstrijdig lijken maar toch de waarheid is.
Onze bedenkingen en twijfels berusten in de meeste gevallen op geestelijke onkunde, geestelijk onwetendheid,
wat voor moeite hebben we er zelf voor over om meer van het geestelijk leven af te weten ?
Schort het niet vaak bij ons aan geen interesse in geestelijke zaken ?
Moeten wij niet erkennen dat de fout bij ons mensen ligt , omdat wij moedwillig alles wat maar met de godsdienst te maken heeft ver van ons afhouden ?
Het is het grote ongeloof dat ons weerhoud om in God te geloven , maar dat is geen reden om aan de bijbelse verhalen te twijfelen of die waar zijn , het is ons eigen ongeloof wat ons in de weg staat om de bijbel voor waar aan te nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat zaken in de Bijbel aan te wijzen die gewoonweg aantoonbaar niet kloppen. Die kun je alleen met heel veel ontkenning negeren. Heb ik geen problemen mee, zelfs niet als ik gelovig zou zijn, want ik zou gewoon erkennen dat ook de Bijbel maar door mensen is geschreven en slechts de hogere waarheden in zoeken. Geen punt. (Ik heb geloofd. Ik heb de Bijbel gelezen, tijdens en nadat ik geloofde.) Misschien schort het sommige mensen aan interesse in geestelijke zaken. Dat wil echter nog niet zeggen dat je dan maar meteen alles in de Bijbel voor zoete koek moet slikken. Dat jij je daar prettig bij voelt, is heel mooi voor jou, maar wil nog niet zeggen dat iedereen dan maar hetzelfde moet doen als jij. Ik voel me er juist helemaal niet prettig bij, ik voel me veel prettiger bij een individueel geestelijk leven, dat niet gebonden is aan hoe anderen vinden dat het zou moeten zijn. Ik lees teksten van verschillende religies en filosofieën en haal eruit wat bij mij past. (Staat ook in jouw Bijbel: onderzoek alles en behoud het goede. Dat geldt net zo goed voor de Bijbel zelf.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zat dat ook alweer met die appel, of was het een pruim.
het is altijd mogelijk maar als er op die andere planeet een ruimte tekort probleem was waarom zouden we dat hier dan ook hebben veroorzaakt? en ook al was dit de enige planeet dan nog denk ik niet dat we het eerlijk zouden hebben verdeelt ik denk dat de rijken naar de aarde zouden zijn vertrokken zodat die van het probleem af zouden zijn, en ookal is het ruimtetekort hier op aarde zijn ontstaan omdat er teveel kinderen kwamen waarom hebben we dat dan niet kunnen voorspellen toen we nog op de andere planeet zaten ik bedoel we konden dus wel al verhuizen naar een andere planeet dus dan hadden we het moeten kunnen voorspellen. Die dingen spreken dit volgens mij een beetje tegen maar het sluit je vraag natuurlijk niet.