Waarom vliegt een insect dat in je auto zit, niet naar buiten als je de raam opendoet?

Halsbrekende toeren moet je ooit uithalen om bijv. een vlieg uit je auto te krijgen maar die blijft maar terug vliegen naar de voorruit of ergens rondom je hoofd.. Irritant en gevaarlijk!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien had ie een lift nodig ;)

Het beste antwoord

Lucht stroomt over de wagen, wanneer je de vensters opent, dan is er nog steeds de overstromende lucht, die als een onzichtbare film over de wagen ligt.

Moesten we lucht voorstellen als een deken, dan zou onze wagen losjes bedekt zijn met dat deken.
In de bijgesloten bron wordt alleen een zijaanzicht getoond; beeld je in dat je de wagen nu van voor bekijkt: in gedachten zou je zien dat dit 'luchtdeken' over de deur glijdt en bijna een onzichtbaar raam maakt, maar dit onzichtbaar raam heeft wel degelijk een weerstand.

Voor ons stelt dit 'luchtdeken' niets voor: wij prikken er met het grootste gemakt door vanwege onze spierkracht en we voelen meteen lucht achter dit 'luchtdeken' en dit geeft de indruk dat de vlieg wel makkelijk naar buiten zou moeten gezogen worden.

Voor zo'n klein beestje die overgeleverd is aan de luchtstroom zelf, stelt dit 'luchtdeken' heel wat meer uitdagingen. Vóór de vlieg buiten is, dient het eerst de weerstand van deze onzichtbare film te overwinnen. Komt daar nog eens bij dat er vaak turbulentie ontstaat en dus lucht binnenstroomt, naar binnen duwt, vóór het terug naar buiten cirkelt... alles bij mekaar is het misschien bijna een half wonder dat we zo'n beestje buiten krijgen.

In tegenstelling tot vliegtuigen zijn onze snelheden (bij normaal rijgedrag) veel te laag om genoeg onderdruk te maken en dus echt 'naar buiten gezorgen te worden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vliegen snappen niet zo goed waar glas zit en niet.
Daarom vliegen ze altijd zo keihard tegen ruiten op.
AWM
14 jaar geleden
Ik denk altijd dat de koude luchtstroom die door het open autoraam naar binnen komt die vlieg afschrikt en dat hij daarom bij het raam rechtsomkeert maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kan even beide ramen open.
vliegen hebben een hekel aan tocht.